Thursday, December 24, 2015

 

BUTLLETÍ INFORMEM NÚM 3- BORREDÀ - COMPROMÍS X BORREDÀ / PSC



BUTLLETÍ – INFORMEM – NÚM 3 – DESEMBRE 2015 – BORREDÀ

PRESSUPOST 2016.
En el Ple extraordinari de 18 de novembre es va aprovar per 4 vots a favor (equip de govern  CP-PSC) i 2 abstencions (CUP) , el pressupost municipal per l’any que ve. Un pressupost equilibrat d’ingressos i despeses per un import de : 660.401,92 euros.
L’Alcalde va presentar-lo tot dient que confiava en poder augmentar aquest import fins a un milió d’euros, al llarg de l’any vinent, quan s’hi puguin afegir subvencions que en aquest moment s’estan negociant amb Diputació de Barcelona ( Programa Xarxa) i la Unió Europea ( FEDER). De la Generalitat poca cosa s’espera a la vista de la situació econòmica i política en que es troba, tot i que s’intentarà.
El pressupost ordinari aprovat ,permet garantir el bon funcionament de l’ajuntament com per poder mantenir el personal, les infraestructures, equipaments i serveis essencials. Aquest és l’objectiu mínim obligatori que ha de garantir un pressupost, i a ser possible, afegir-hi un capítol important d’inversions. De moment les inversions previstes en el pressupost aprovat son: la compra d’un nou desfibril·lador per posar a l’entrada de l’ajuntament ( abans, però el demanarem a la Diputació). La compra de la senyalització comercial per posar a l’interior del poble ( demanada també a la Diputació). Tancament perimetral dels dipòsits d’aigua de Campalans, Capdevila, i Cal Gall, per un import global de 30.649 que ja ens ha concedit la Diputació. Compra d’un nou remolc per la brigada d’obres. Redacció i edició d’un llibre històric – turístic de Borredà. I la redacció d’un Inventari de camins públics de tot el terme municipal de Borredà.
En aquests darrers dos temes, es duran a terme, sempre i quan s’aconsegueixi una subvenció que cobreixi sinó la totalitat, almenys la major part del cost. El pressupost també conté una partida per renovar els parallamps del campanar i de l’escola, i una altra partida per enderrocar els dos blocs de nínxols vells del cementiri, tant bon punt tinguem revertides totes les titularitats. A continuació es destinaran prop de 5.000 euros a renovar i reforçar l’ossari , situat al costat de la capella, per deixar-lo en perfectes condicions de cara el futur.
En el mateix Ple, l’alcalde va informar de les gestions que està duent a terme per aconseguir una subvenció important de la Diputació, que aniria destinada a la Renovació del Carrer de la Font, fins al límit amb la Plaça Major, i una altra, destinada a Condicionar el pas intermedi de la zona esportiva, entre la pista poliesportiva i el camp de futbol. Per últim, una altra subvenció s’està gestionant amb el Consell Comarcal, per incloure la Renovació de l’enllumenat públic( per passar-lo tot a Led), en un ajut FEDER de la UE.  L’import total dels 3 projectes pot arribar als 300.000 euros , i suposaria una important inversió a realitzar a finals de l’any vinent.

OBRES CARRER MANRESA – CARRER QUERALT.
Les obres d’excavació i col·locació de les canonades per aigües netes, i aigües brutes s’han dut a terme, dintre dels terminis previstos i a plena satisfacció dels serveis tècnics. El bon temps ha ajudat a poder avançar sense especials dificultats, i ara s’estan substituint les connexions de les cases, i fent la renovació complerta de la xarxa d’aigua, la més antiga de totes.
Al mateix temps s’ha dut a terme una reunió tècnica amb els responsables de carreteres de la Generalitat per acordar l’encaix de la nova entrada amb la C-26 al seu pas pel poble. Es un tram de travessia que millorarà substancialment, aprofitant les obres del carrer Manresa. La proposta de l’ajuntament amplia la visibilitat cap a Berga , garanteix la recollida d’aigües de pluja, i una molt més amplia il·luminació de tota la zona. Aviat es podran veure els canvis projectats.

CAMPANYA ANTI – PROCESSIONÀRIA.
A la vista de la greu afectació d’alguns boscos del terme municipal, l’alcalde, va enviar una petició al Conseller d’Agricultura per reclamar una actuació ràpida de la Generalitat, no solament a Borredà sinó en tots aquells altres municipis de la comarca, afectats.
Al mateix temps va iniciar una campanya en els mitjans de comunicació per cridar l’atenció sobre aquest problema, especialment greu aquest any, degut a la bonança climatològica. De fet bona part dels municipis del centre i baix Berguedà s’han vist afectats d’una manera molt notable, fins el punt de tenir prop de 20.000 hectàrees plenes d’erugues.
Els principals mitjans de comunicació es varen fer ressò d’aquesta campanya, i tècnics de la Generalitat varen venir a Borredà per comprovar l’afectació i parlar sobre la manera d’actuar. Tenim el compromís de la Generalitat d’incloure el Berguedà com comarca molt afectada i en el moment oportú de l’any que ve es procedirà a fumigar amb productes biològics, les zones més vulnerables.
Passat l’hivern es comprovarà el cicle de les erugues per veure si el fred ha resolt una part del problema, i en funció dels estudis sobre el terreny s’actuarà en conseqüència. Les erugues tenen un cicle molt curiós i complicat, i el seu principal enemic és el fred. Portem 3 anys sense freds rigorosos i això ha multiplicat la seva presència. D’aquí la necessitat d’actuar per altres mitjans, i confiar en l’actuació dels depredadors naturals: determinats ocells, i sobretot el fred intens. A la primavera en tornarem a parlar.

PLANS D’OCUPACIÓ.
Aquest any 2015 hem obtingut diversos plans d’ocupació , finançats per la Diputació de Barcelona, el Servei d’Ocupació de Catalunya ( SOC ) i Fons Social Europeu ( FSE) via Agència del Berguedà.
No és gens fàcil gestionar aquests plans perquè no es coneixen les convocatòries ni la programació. L’habitual és disposar de pocs dies per formular la petició, omplir papers, i presentar la proposta. En la majoria de casos tampoc és l’ajuntament el que decideix a qui contractar, i en quines condicions, perquè venen establertes per les bases de la convocatòria, i en alguns casos van destinats a persones sense cap prestació econòmica, o en risc d’exclusió social, etc.
En resum, de cara l’any vinent, hem reclamat una millor planificació de les convocatòries i poder tenir personal en els mesos de més feina: primavera i estiu, i no en ple hivern. També volem contractes de més llarga durada, i no de només 3 mesos a mitja dedicació, perquè després no tenen dret a l’atur, de manera que l’any vinent procurarem tenir contractacions de mig any, a plena dedicació. Això voldrà dir menys persones a contractar, però en millor condicions.
De totes maneres, no és l’ajuntament el que decideix les condicions sinó les administracions que fan les convocatòries i financen els plans d’ocupació. Hem assistit a reunions conjuntes, i hem fet arribar aquestes reclamacions, amb les quals estem d’acord tots els ajuntaments. Confiem en que siguin escoltades i seguides pels qui en son els principals responsables.

SUBSTITUCIÓ PROGRESSIVA DE L’ENLLUMENAT.
Fa pocs dies es va tancar la segona fase de substitució de l’enllumenat tradicional per altre amb llums Leds, gràcies a dues subvencions de la Diputació de Barcelona per un import total de prop de 12.000 euros. Amb aquest import s’han canviat 8 fanals del nucli urbà ( C/ de Dalt i Camí de Sant Jaume) i 12 faroles ( c/ Girona i Lleida).
Aquests canvis permeten lluitar contra la contaminació lumínica, rebaixar el consum elèctric i per tant estalviar diner, i allargar la vida dels punts de llum.
Hem planificat ja una tercera fase, amb un cost previst de 55.000 euros, que contempla la substitució de la resta de fanals del nucli urbà, canvi de les faroles antigues que queden a la zona nord, i substituir els focus de la zona esportiva i aparcament, per llums Led. Aquest import l’hem presentat al Consell Comarcal del Berguedà per poder-nos acollir a un ajut FEDER de la Unió Europea. Si la UE aprova aquest projecte comarcal, l’ajuntament hauria de posar-hi el 50% del cost total, cosa que faríem a càrrec d’una subvenció de la Diputació si s’escau, o d’un crèdit de Caixa de Cooperació ( al 0% d’interès a tornar en 10 anys) o amb fons propis de l’ajuntament.
La previsió és que en dos o tres anys, tot l’enllumenat públic de Borredà hagi estat substituït per llums Led i així culminar un ambiciós objectiu que ens varem plantejar en el passat mandat, juntament amb altres municipis de Catalunya, agrupats en un Pla de sostenibilitat i estalvi energètic.

CAVALCADA DE REIS- CONVOCATÒRIA, DESERTA.
En el darrer butlletí varem obrir una convocatòria d’un mes i mig per presentar candidats a presentador/a del Príncep Hassan, i dels Reis de l’Orient. El termini donat acabava el dia 15 de novembre. Ningú va presentar-se per aquest càrrec, de manera que la organització, continuarà a càrrec dels que fins ara ho han fet.
La coordinació del personal , va a càrrec de Concepció Barniol, que té com adjunta Rosa Ma. Soler; la dels vehicles i infraestructura, de Josep Roma, i la presentació a càrrec de Joan Roma.
Aquestes diades, Carter Reial i Cavalcada de Reis, no serien possibles sense la participació de multitud de voluntaris i voluntàries. Tot i ser un poble petit, es fan festes molt grans i molt participades. Gràcies a tots i a totes, i si algú es vol afegir a la feina, només ha de posar-se en contacte amb algun dels coordinadors.
Cada any hi ha algunes novetats en algun dels detalls de les festes, i aquest any en podrem veure alguns més. L’ajuntament hi posa el diner, altres els esforços i el saber-ho fer.

ACONSEGUIT EL PROJECTE DE L’EDAR.
En aquestes i altres pàgines dels butlletins municipals hem parlat moltes vegades de l’Estació Depuradora d’Aigües Residuals ( EDAR), la famosa Depuradora que la Generalitat va adjudicar l’any 2003, amb altres 58 de tot Catalunya, per un total de 60 milions d’euros, a una UTE d’empreses que no varen aconseguir un crèdit per finançar-les i al final varen renunciar a l’encàrrec.
Des d’aleshores, cada any, l’ajuntament ha reclamat directament a la Generalitat, a l’ACA, o en el Parlament, la construcció de la Depuradora.  També havíem reclamat una còpia del projecte que  mai havíem tingut a les mans, tot i ser l’administració que l’ha de supervisar. Hem passat anys i anys amb excuses, però mai se’ns havia donat una còpia.
Ara, finalment, per una via impensable hem aconseguit tenir el projecte. Després de molt insistir, varem saber que s’havia entregat diversos projectes al Consell Comarcal del Berguedà. I efectivament hem aconseguit una còpia d’un projecte entregat l’any 2011 si bé de forma no oficial ??? Es a dir, l’ACA va dipositar en el Consell Comarcal alguns projectes, entre els quals hi havia el nostre. Per tant, finalment tenim el projecte que puja un import de 831.841,93 euros, i l’estem estudiant per comprovar si la Generalitat va recollir les esmenes i al·legacions que varem presentar a l’avantprojecte de l’any 2003. D’entrada hem de dir que el projecte està ben redactat i ben planificat. Conté alguna inexactitud en les connexions a les xarxes de clavegueram existents, però en conjunt és un bon projecte. De totes maneres, ara cal esperar poder-lo discutir i gestionar amb la direcció de l’ACA i el Govern de la Generalitat quan això sigui possible. Aquest és un projecte que considerem essencial i de la màxima prioritat. No podem acceptar el pas dels anys, sense poder depurar les aigües residuals i retornar-les netes a la Riera Margansol. Seguirem insistint per fer-lo realitat, el més aviat possible.

FELICES FESTES DE NADAL I ANY NOU.
Els membres de l’equip de govern municipal ( CP – PSC) us desitgem una BONES FESTES DE NADAL I PRÒSPER ANY NOU 2016.







<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?