Thursday, December 04, 2014
TRIBUT DE SANG - art. Setmanari del Berguedà
TRIBUT DE SANG
El passat dimecres 26 de novembre a quarts de vuit del vespre un vehicle de
gran tonatge va quedar encallat, a la
C-26 ( Eix pre Pirineu: Olot- Ripoll- Berga – Solsona) en el
terme municipal de Les Llosses. Mig vehicle fora de la carretera , mig dintre,
i lògicament el trànsit tallat durant tres hores, en els dos sentits de la
circulació. Per tant, impossible anar cap a Ripoll i el mateix cap a Berga.
L’alternativa pels vehicles afectats era tornar cap a Ripoll, baixar cap a Sant
Quirze de Besora – Alpens – Borredà – Berga, o pujar cap a Campdevànol – La Pobla de Lillet – Berga.
Però, si només es tractés d’anar a fer una gran volta per arribar a casa,
el tema no tindria major importància. Un dia ,pot passar a qualsevol indret del
país, i els usuaris hem de ser comprensius amb els accidents de trànsit o
d’altres tipus. Però, el problema no és aquest.
L’alcalde de Les Llosses, i jo mateix, en tant que alcalde de Borredà hem
avisat, reclamat, informat i exigit del govern de la Generalitat , una
actuació clara i decidida en un tram que és impossible pels vehicles de gran
tonatge. El tram Ripoll – Borredà, gairebé podríem dir fins a Vilada, no és
viable per tràilers, senzills, i encara menys articulats. No hi ha espai, ni
poden maniobrar en un centenar de punts del recorregut. El que va passar el dia
26, va passar fa un parell de mesos en el terme de Borredà, i continuarà
passant en altres punts del traçat.
Aquesta carretera tot i que porti la pomposa “C”, és una carretera
secundària no apta per aquests tipus de vehicles. No fa falta ser cap tècnic
expert en circulació per veure l’estretor del traçat, però sobretot
l’existència de nombrosos revolts i la presència de barreres de protecció
posades sense espai entre calçada i vorera. Les antigues barreres tenien un
espai d’uns trenta o quaranta centímetres cap enfora, de manera que ampliaven
la calçada i permetien el pas dels vehicles. Just, molt just, però passaven.
Ara es converteixen en una trampa mortal.
Els conductors estrangers, com en el cas dels dos darrers incidents, miren
el mapa i veuen una drecera per anar al punt de destí i agafen una carretera
que es converteix en una trampa, i hi queden atrapats, sense poder tirar enrere
ni endavant. El GPS els indica l’existència d’una carretera , amb el distintiu
de “C” i no tenen cap dubte, arribaran abans a destí...Els conductors d’aquí,
si hi han passat en altres ocasions, eviten repetir experiència, però sempre
n’hi ha de nous que no saben on es fiquen.
Em temo molt que fins no tenir un “tribut de sang” , la Generalitat no farà
cas de les peticions nostres. Estem en un país en que costa d’emprendre
actuacions preventives i fins no tenir un accident amb morts, no faran cas a
les peticions dels alcaldes. Una vegada més, els dos alcaldes, insistirem , ja
no davant la Direcció General ,
sinó directament al Conseller. De fet, ni hem rebut resposta a la petició feta,
ni s’ha dut a terme cap actuació. No volem esperar accidents, en comptes
d’incidents , per veure els senyals de prohibició en els dos sentits. Pensem
també en la situació injusta que es produeix pels habitants d’aquest tram,
sotmesos a constants ensurts, perills, talls i incidents per no actuar en
conseqüència.