Tuesday, December 15, 2015
ENTENC LA INDIGNACIÓ - art. Nació Digital Solsona
ENTENC LA INDIGNACIÓ .
El divendres passat
va venir el Conseller Santi Vila a la comarca per fer-se la foto amb alguns
alcaldes de municipis per on passa la C-16 / E 9 / Eix del Llobregat. Una foto , per un anunci clarament
electoralista que no suposa cap novetat ni cap compromís en ferm. Es més ho
considero un error garrafal per quan pretén alegrar a la gent del Berguedà i en
canvi aconsegueix la indignació de tota la gent del Bages.
Els berguedans
estem ja cansats de promeses, anuncis i compromisos sense cap garantia formal de
fer-los realitat. Portem anys amb el compromís de continuar l’autovia Berga –
Bagà, per tancar el recorregut habitual en una comunicació EUROPEA. Estem
parlant de la E 9, una via de connexió amb Europa que ha de ser autovia de dalt
a baix, i no una via estranya entre Berga i Bagà, amb un tercer carril movible,
tipus cremallera.
De fet, la foto i
l’anunci del passat divendres només feia referència al PROJECTE, no a la
contractació per la qual no hi ha partida pressupostària, de manera que ja en
parlarem el dia que tinguem el projecte de quan està prevista la seva
contractació i execució. Perquè es va fer la foto ? Doncs, simplement perquè
estem en campanya electoral i alguna cosa s’ha de vendre a nivell territorial
per donar la imatge de que el govern de la Generalitat continua existint i té
projectes “en marxa”.
Però, ja no li fem
confiança. Fa mig anys se’ns va dir que ara farien unes obres de manteniment
importants, i en la reunió pertinent, alguns ja vàrem considerar que aquestes
obres servirien per aparcar el desdoblament. Se’ns va dir que no, que la
voluntat d’emprendre les obres de tercer carril es mantenien fermes, i es
farien realitat dintre d’un any o any i mig. Ho sento però no m’ho crec. No és
creïble haver invertit ara un elevat import per reformar el ferm, posar nova
senyalització i noves proteccions per d’aquí un any o dos , tirar-ho tot a
terra per fer el nou carril. No sé quan el veurem fet, però pronostico que no
abans de 5 o 6 anys com a mínim.
Amb tot això, ens
arriba el clam dels alcaldes, entitats i societat civil en general pels
col·lapses i perillositat de la C-55. Es lògic que no entenguin com la
Generalitat digui que no té ni cinc per desdoblar un dels trams més perillosos
de Catalunya, i en canvi demostri la disponibilitat per invertir uns quants
milions a continuar la C-16 fins a Cercs.
D’aquí és fàcil
arribar a conclusions altament preocupants com pot ser que tenen més força els
lobbys lligats a les relacions Barcelona – Cerdanya que no pas la dels
ajuntaments del Bages centre i sud. De fet, Catalunya s’ha desenvolupat no pas
posant les prioritats sobre els interessos del país sinó de col·lectius molt
determinats que han exercit una notable influència sobre el govern de la
Generalitat. Si tenim en compte aquesta situació entendrem el perquè de moltes
de les obres realitzades arreu del país , en comptes de fer-ne d’altres que
tenien una major lògica industrial, comercial, i de país. El cas de la C-55 i la protecció permanent
dels interessos de l’autopista , per part de la Generalitat, és un exemple clar
del que dic. Tampoc entenc com volen
guanyar uns vots al Berguedà i en canvi perdre’n el doble en el Bages. Es una
mostra clara del desconcert que regna dintre del Govern de la Generalitat, i dintre
de CDC, perdó de Democràcia i Llibertat, o de qui realment sembli que mana. Més
aviat sembla que a dia d’avui no governi ningú.