Tuesday, July 24, 2007

 
MENYS PAPERS DES D’ARA MATEIX.
La paraula donada pel President Montilla s’ha complert i ja tenim la primera gran mesura per reduir la burocràcia de la Generalitat. En aquest cas es tracta de la paperassa que han de fer els empresaris i que segons estudis realitzats permetrà estalviar la xifra de 300 milions d’euros.
Aquest mateix estudi detalla que una empresa mitjana , fins ara dedicava unes 2.000 hores de feina a gestionar papers davant la Generalitat. Això els suposava una despesa mitjana d’uns 40.000 euros, i multiplicat pels milers d’empreses a tot el país, surt l’estalvi dels tres-cents milions d’euros a l’any. Deu n’hi do. I d’aquí la satisfacció d’aquest sector en comprovar que les promeses d’aquest Govern es compleixen.
De fet, el Govern ha aprovat un paquet de 48 mesures de tota mena i que van des de les més insignificants ,com no haver de portar constantment fotocòpies de carnets, NIF’s i altres històries, fins poder fer moltes gestions per via telemàtica. El fet és que un primer gran pas s’ha donat i ara cal reclamar-ne molts més.
Un d’essencial es abreujar, simplificar i solucionar ràpidament les peticions de creació de noves empreses. Es un dels reptes pendents de sempre. Hi ha països que en 48 hores tenen la documentació imprescindible per ser empresa. Sense voler anar tant lluny ni demanar tant, sí que en un mes seria raonable disposar de les altes corresponents. Tots coneixem sectors i iniciatives que s’han desfet per culpa dels maleïts papers. I no ens podem permetre continuar així en el món modern i de les noves tecnologies en que estem.
Per experiència pròpia ser que no és fàcil retallar terminis, reduir papers, coordinar accions amb altres administracions, etc, però toca anar per aquí. Tenim una Administració molt compartimentada i plena de trampes burocràtiques i malament quan et trobes en una roda infernal de que per tenir un paper en falta un altre, i tornem al principi. En aquests casos ,només una intervenció al més alt nivell pot trencar aquesta dinàmica. I no és lògic demanar la actuació d’un Director General o un Conseller per desencallar un tema burocràtic. Perdem el temps en tonteries.
Però bé, sembla que hem entrat en la bona via, la de reconèixer els fets i els problemes i trobar-hi solució. I ara toca als ajuntaments. Si a nivell empresarial l’estalvi s’ha xifrat en tres-cents milions, estic convençut que a nivell municipal estem parlant de xifres similars o més elevades. I si anem sumant arribarem a conclusions sorprenents, com que en molts casos és preferible treballar per reduir la paperassa que no pas per trobar noves fonts de finançament. Tant important és ingressar com reduir despeses.
I em sembla bé la proposta d’uns quants grans empresaris de fer proves amb la modificació de documentació per comprovar que no es produeixin disfuncions ni passos en fals, perjudicials per ells i per la administració. Una mena de prova pilot per veure els resultats i proposar nous passos en la mateixa direcció.
I si tots els nivells de les administracions fan una feina semblant , arribarem al destí proposat, com és el de fer el mínim indispensable de papers, com per tenir-ho tot arreglat i amb seguretat jurídica suficient per garantir el treball de cadascú. Just s’ha començat el llarg camí. Estem molt lluny de l’objectiu buscat, però hi anem, i això és l’important. I és important perquè és un compromís pres pel President davant dels empresaris i s’ha complert en un temps rècord de cinc mesos. Ara els qui estem en ajuntaments fem cua i demanem tres quarts del mateix.
Joan Roma i Cunill, Conseller de Federació del PSC





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?