Wednesday, December 18, 2013

 

SOLUCIÓ RAONABLE, PERÒ PROVISIONAL- art. Setmanari Berguedà



SOLUCIÓ RAONABLE, PERÒ PROVISIONAL.
Es ben cert que quan no es fan les coses a l’hora, el resultat sol ser poc satisfactori. Ho dic en referència a la C-16, conegut per Eix del Llobregat. Vaig estar a la reunió de presentació del projecte pel tram Berga – Bagà, i l’acte me’n va recordar d’altres d’etapes anteriors, si bé amb algunes diferències que intentaré resumir.
El cas que ens ocupa, a l’igual que per altres grans vies de comunicació, s’ha caracteritzat per una planificació i execució a trossos i sense una visió de conjunt. En aquells primers anys de governs, sota la presidència de Jordi Pujol, es va optar per actuar en molts llocs a l’hora, i no per prioritzar unes poques grans infraestructures, considerades vertebradores del país.
Aquesta manera de fer va comportar una planificació molt diversificada i poc concentrada. El resultat fou, pel que fa l’Eix del Llobregat, començar arreglant la vella carretera, després fer-hi variants, després convertir-la en autovia, per trams, i finalment arribem al darrer tram, Berga – Bagà, en que es proposen tres vies, modificables.
Es evident que el cost final ha estat enorme. Molts érem partidaris de planificar aquest Eix com autovia, des del principi, i lentament anar pujant fins arribar al Túnel del Cadí. Per cert, Túnel fet molt abans de tenir la carretera en les degudes condicions. Però bé, si de bon principi el projecte hagués contemplat quatre carrils, probablement a dia d’avui l’autovia seria ja una realitat en tot el seu recorregut, amb un cost inferior al que ha costat.
Aquest mateix argument l’hem fet servir per l’Eix Vic – Ripoll, per l’Eix Transversal i per l’Eix Diagonal. Des del principi se’ls va batejar amb el nom “d’Eix” quan en realitat es tractava de carreteres normals i corrents. Ara sí, que ja poden mantenir el nom perquè s’han fet realitat les aspiracions del territori. Ara bé, en tots aquests casos el cost d’haver-ho fet, per aquest sistema ha estat molt superior al de si s’hagués plantejat com autovia de bon principi.
Però, el passat, és història i si pot ser ha de servir per no repetir errors o plantejaments no prou satisfactoris. I ara estem en uns altres temps i unes altres situacions, radicalment diferents. He de dir que a l’inici de la reunió amb el Conseller de Territori i Sostenibilitat era molt escèptic respecte qualsevol opció que no fos la del desdoblament , pur i dur. Els quatre carrils que sempre hem reivindicat i acordat, a la comarca i al Parlament.
Ara bé, vista la proposta, la considero una solució raonable, per fer-la viable, en un breu termini. I el temps, és important. Les explicacions i raonaments donats pel Conseller Santi Vila, em varen semblar seriosos i els compromisos d’actuació, també, tot i les ombres econòmiques que planegen sobre els recursos de la Generalitat. Però, tenir aquest tram resolt en quatre anys, és molt important pel territori.
I en aquest punt, m’afegeixo a la intervenció feta per l’alcalde de Bagà, Nicolàs Viso, en el sentit de mantenir l’aspiració de tenir quatre carrils, quan les condicions ho permetin. La proposta tècnica d’ampliar i reduir carrils, és intel·ligent i eficaç, perquè suposa un canvi notable en la resolució dels problemes actuals de col·lapse. Per tant, benvinguda sigui. I posats a pensar en el futur, ens agradaria saber la planificació prevista per enllaçar el Túnel del Cadí amb el del Puymorens.

Joan Roma i Cunill, alcalde de Borredà





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?