Thursday, March 05, 2020

 

RENOVACIÓ TOTAL SENYALITZACIÓ VIÀRIA - art. Diari de Terrassa

RENOVACIÓ TOTAL DE LA SENYALITZACIÓ VIÀRIA.
A vegades, poques vegades, el govern ens sorprèn amb alguna acció clarament positiva i espectacular. Aquest és el cas de la renovació complerta de la senyalització viària, a bona part de la C- 26. La que anomenem Eix prepirinenc. Aquest pompós nom podria donar la sensació d’un autèntic “eix”, però no deixa de ser una carretera normal i corrent, amb alguns trams, més aviat normaleta que corrent.
Pels no assabentats de la numeració viària, la C-26 ,és la que connecta tot un seguit de capitals de comarca com Olot – Ripoll- Berga- Solsona.... Doncs bé, en tres setmanes, s’ha procedit a la renovació total de la vella senyalització viària, per una de nova, esplèndida a nivell d’alçada, grandària de les inscripcions, i molt més complerta pel que fa indicacions de pobles i nuclis de població.
Es una bona actuació, després d’anys de senyalització clarament deficient, tant per la manca d’alguns punts de població ,com per la situació inadequada d’alguns d’aquests cartells. I és que, malgrat l’existència dels aparells digitals, els cartells físics continuen tenint una gran importància, especialment de nit.
Pot semblar anecdòtic , però en el món rural, algunes de les actuacions “habituals” en àmbits urbans, son molt excepcionals, d’aquí l’estranyesa i la bona sorpresa d’aquesta actuació. N’han de venir algunes altres, com és la substitució d’algunes de les proteccions metàl·liques, perilloses pels motoristes, per altres, de més segures. Ja s’han dut a terme, en alguns trams, i se suposa que es continuaran ,fins a cobrir tot el recorregut.
Queda per resoldre, l’ adequació dels  tancats de pastures de bestiar domèstic, per uns de nous amb doble fil , per evitar passin per sota els vedells , xais o cabres que pasturen prop de la carretera. Aquest, és un dels perills habituals, de  la circulació per les carreteres de muntanya. En aquesta nova normativa, caldria haver previst ajudes , a tots els propietaris per a fer més digeribles les inversions que això suposa. En molts casos, parlem de quilòmetres de tanques, ben col·locades i ben mantingudes, durant tot l’any. Però, aquesta és una mesura indispensable per evitar accidents.
I d’aquesta mesura en depèn, en bona part, que la fauna salvatge tingui més barreres, abans d’accedir a les carreteres. El progressiu increment de fauna, converteix en habitual, el que abans era excepcional. Amb això vull dir que si abans podies trobar-te un porc senglar, un cérvol, un cabirol o un isard a la carretera, un dia al mes, ara, s’ha convertit en un fet molt quotidià, especialment cap al vespre o la nit, quan travessen la carretera per qualsevol dels indrets que tenen establerts.
La col·locació de tanques amb doble filat, és una bona decisió, perquè evitarà molts dels accidents per fauna salvatge o domèstica, a les carreteres. En els darrers anys els accidents han anat augmentant, i d’aquí la nova normativa, bona per evitar accidents, però també complicada per la dificultat de la fauna salvatge per moure’s pel territori. En altres països, han començat a construir passos soterrats , per facilitar el pas de fauna d’una banda a altra de la carretera, sense morir en l’intent. Estem encara lluny d’aquestes solucions, però és un dels propers passos a donar.







<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?