Thursday, March 05, 2020
RENOVACIÓ TOTAL SENYALITZACIÓ VIÀRIA - art. Diari de Terrassa
A vegades, poques vegades, el govern ens sorprèn amb alguna acció clarament
positiva i espectacular. Aquest és el cas de la renovació complerta de la
senyalització viària, a bona part de la C- 26. La que anomenem Eix prepirinenc.
Aquest pompós nom podria donar la sensació d’un autèntic “eix”, però no deixa
de ser una carretera normal i corrent, amb alguns trams, més aviat normaleta
que corrent.
Pels no assabentats de la numeració viària, la C-26 ,és la que connecta tot
un seguit de capitals de comarca com Olot – Ripoll- Berga- Solsona.... Doncs
bé, en tres setmanes, s’ha procedit a la renovació total de la vella
senyalització viària, per una de nova, esplèndida a nivell d’alçada, grandària
de les inscripcions, i molt més complerta pel que fa indicacions de pobles i
nuclis de població.
Es una bona actuació, després d’anys de senyalització clarament deficient,
tant per la manca d’alguns punts de població ,com per la situació inadequada
d’alguns d’aquests cartells. I és que, malgrat l’existència dels aparells digitals,
els cartells físics continuen tenint una gran importància, especialment de nit.
Pot semblar anecdòtic , però en el món rural, algunes de les actuacions
“habituals” en àmbits urbans, son molt excepcionals, d’aquí l’estranyesa i la
bona sorpresa d’aquesta actuació. N’han de venir algunes altres, com és la
substitució d’algunes de les proteccions metàl·liques, perilloses pels
motoristes, per altres, de més segures. Ja s’han dut a terme, en alguns trams,
i se suposa que es continuaran ,fins a cobrir tot el recorregut.
Queda per resoldre, l’ adequació dels
tancats de pastures de bestiar domèstic, per uns de nous amb doble fil ,
per evitar passin per sota els vedells , xais o cabres que pasturen prop de la
carretera. Aquest, és un dels perills habituals, de la circulació per les carreteres de muntanya.
En aquesta nova normativa, caldria haver previst ajudes , a tots els
propietaris per a fer més digeribles les inversions que això suposa. En molts
casos, parlem de quilòmetres de tanques, ben col·locades i ben mantingudes,
durant tot l’any. Però, aquesta és una mesura indispensable per evitar
accidents.
I d’aquesta mesura en depèn, en bona part, que la fauna salvatge tingui més
barreres, abans d’accedir a les carreteres. El progressiu increment de fauna, converteix
en habitual, el que abans era excepcional. Amb això vull dir que si abans
podies trobar-te un porc senglar, un cérvol, un cabirol o un isard a la
carretera, un dia al mes, ara, s’ha convertit en un fet molt quotidià,
especialment cap al vespre o la nit, quan travessen la carretera per qualsevol
dels indrets que tenen establerts.
La col·locació de tanques amb doble filat, és una bona decisió, perquè
evitarà molts dels accidents per fauna salvatge o domèstica, a les carreteres.
En els darrers anys els accidents han anat augmentant, i d’aquí la nova
normativa, bona per evitar accidents, però també complicada per la dificultat
de la fauna salvatge per moure’s pel territori. En altres països, han començat
a construir passos soterrats , per facilitar el pas de fauna d’una banda a
altra de la carretera, sense morir en l’intent. Estem encara lluny d’aquestes
solucions, però és un dels propers passos a donar.