Friday, February 28, 2020
ASTÚCIA BASCA - art. Regió 7
ASTÚCIA BASCA.
Si algú tenia
algun dubte, sobre la trajectòria realista i enormement profitosa del govern
Basc, al llarg de la seva història, en té ara una altra prova fefaent.
La setmana
passada , va arribar a un acord de traspàs d’una trentena de competències i
serveis, que havien quedat pendents, per a completar l’Estatut de Guernica.
Entre les competències traspassades, en figuren dues d’especialment
significatives. Una és la gestió de les competències de la Seguretat Social ,
en aquell territori, deixant clar que la caixa única de la SS és intocable, per resolució
del TC, que va aclarir els dubtes. I una segona competència, és sobre els
centres penitenciaris, parada durant anys, per tot el conflicte, relacionat amb
ETA. Ara, el País Basc i Catalunya, seran els dos únics territoris amb aquestes
competències. La resta, continuen en mans del govern central.
Prova d’aquesta
astúcia basca, és l’acord per la investidura de Pedro Sánchez, conscients de
que mai podrien avançar com ho han fet, durant els mandats socialistes, si
tinguessin en el govern central, els partits de dretes.
Però, és que , a
més arriben a un acord, en un moment estratègicament ben concret. A les portes
d’unes eleccions al Parlament, fent impensable que la resta de partits es
puguin situar en contra d’augmentar les competències i serveis del govern basc.
Per tant, no podien elegir millor el moment , per part del govern central i del
basc.
Però, també és un
moment estratègic, de cara a la negociació amb el govern català, perquè
demostra , amb fets, el que predica de paraula. Es a dir, es poden seure dos
governs, i arribar a importants acords, sempre dintre de la més estricta
legalitat. El PNB no ha predicat ni actuat mai , en contra de l’estat de dret,
ni demana res que no estigui contingut en el seu Estatut, o en la Constitució. I
de fet, per anar més lluny, en el autogovern, tenen ja a punt un nou Estatut
que dintre de poc portaran a debat i aprovació. Enlloc ,hi trobarem cap deriva
unilateral. Es el millor exemple de política realista i pragmàtica.
I no és fàcil
govern el País Basc, perquè la seva estructura és molt diferent de la nostra,
per quan el diner el tenen les Diputacions forals, però els tres nivells de
l’administració funciona de manera exemplar: ajuntaments- diputacions – govern
basc. La coordinació i claredat de funcions, estan ben engrassades com per no
tenir especials problemes de funcionament i entesa.
He estat vàries
vegades en visites privades, i en visites oficials, acompanyant algun grup
d’alcaldes, per veure com s’organitzen, en determinades àrees i competències.
L’eficàcia i pragmatisme, els acosta, al que vaig veure i viure en els meus
anys a Suïssa. Son capaços de crear mancomunitats en tots els territoris, per a
prestar serveis, que sols no podrien donar. Piscines cobertes, pavellons
poliesportius, escoles de música o d’esports, etc, acullen alumnes i
practicants que van a buscar en busos grans, mitjans o petits, per la comarca,
per portar-los al centre corresponent.
Tenen un nivell
de prestació de serveis envejable, i una coordinació molt ben estudiada i
regulada. En resum, alguns aquí, ho resumeixen tot, en el “concert basc” o en
el “cupo”, però si una cosa he comprovat en totes les visites, és en la
qualitat i preparació dels càrrecs polítics i institucionals, i en una gestió
de l’administració pública, exemplar. El diner pel diner, no arregla res, sinó
hi ha una administració austera i eficaç. Allà, la tenen, i no busquen somnis
impossibles ni derives fora de l’estat de dret, perquè saben no tindrien cap
possibilitat d’èxit.
Lluiten per una
bona qualitat de vida, i millorar-la progressivament, sense trencar les
estructures de govern pròpies i conjuntes , a nivell d’Estat i UE. Tenen clar
que actuar a cada moment, segons els interessos propis, aporta molt més de positiu
que situar-se fora de la realitat . No ens estranyi que tinguin èxit, ni que
hagin intentat fer de mediadors i assessors dels membres del govern català, per
evitar la deriva en la que es van ficar.