Tuesday, January 14, 2020

 

INICIAT EL QUART LLIBRE, D'ENSENYAMENT D'ESPANYOL, PER A ESTRANGERS - art. blog personal.

INICIAT EL QUART LLIBRE, D’ENSENYAMENT DE L’ESPANYOL, PER A ESTRANGERS.
Amb un retard de tres mesos, respecte la meva previsió inicial, aquesta primera setmana de gener de 2020, he començat la redacció del que serà el quart llibre d’ensenyament de l’espanyol ( castellà ) , per a estrangers.
En els meus anys a Berna ( Suïssa ), el conglomerat d’escoles d’idiomes, a nivell mundial, sota el nom d’INLINGUA,  em varen encarregar la redacció de tres llibres d’ensenyament: Español, Primer Libro ,  Practique su español, i Español, Segundo libro.  Aquests tres llibres foren els utilitzats, durant més de 20 anys, per les prop de 300 Acadèmies d’Idiomes, repartides pels cinc continents. Actualment, han estat substituïts per nous llibres, amb altres sistemes d’ensenyament, adaptats als nous temps i a les noves tecnologies.
Amb tot, continuo pensant en que el Mètode Directe, posat en pràctica pel professor i pedagog Berlitz, a principis del segle passat, segueix sent vàlid. I no solament vàlid, sinó del tot productiu i eficient, de cara a ensenyar un idioma, sense traduccions ni usos de tecnologies especials ni específiques.
Des de fa prop de 20 anys, aplico el Mètode Berlitz, a l’ensenyament del català, per a immigrants, en tant que voluntari de Creu Roja, i des de fa 5 anys, he passat a ser professor de castellà, per als refugiats, acollits en el Centre d’Acollida de Berga. Aquest Centre, gestionat de comú acord entre Creu Roja Berguedà i  l’Ajuntament de Berga, acull refugiats procedents d’arreu del món, en aplicació del conveni entre l’Estat espanyol i la UE.
Cada sis o set mesos, arriba un nou contingent de 56 persones, de procedències tant diverses com : Rússia, Ucraïna, Geòrgia, Afganistan, Síria, Somàlia, Costa d’Ivori, Ghana, Camerún, Senegal, Congo, Guinea Conakry, Venezuela, Guatemala, Honduras.....Cada contingent, és d’una enorme diversitat, de manera que en alguns casos hi ha nombrosos alumnes de castellà, o el seu nombre és més reduït, però mai ha estat per sota de la dotzena. A tots, també se’ls dona la oportunitat d’aprendre el català, i molt especialment als procedents de països de parla castellana.
En aquests més de cinc anys de professor d’espanyol, he vist la necessitat de disposar d’un llibre de text, per a mi, en primer lloc, i per als alumnes, en segon lloc, que vagi al gra, sense espai per a teories academicistes, ni vocabulari que no sigui de total utilitat. L’objectiu és aconseguir un domini bàsic de l’idioma, en sis o set mesos, com per a poder se defensar en la vida quotidiana, o en el lloc de treball. Així, doncs, res de perdre el temps, en determinades qüestions gramaticals, ni en paraules que no els puguin ser de gran utilitat.
La meva dedicació, és de tres matins a la setmana, amb l’objectiu d’aconseguir fer parlar i entendre el castellà, a tots i totes les alumnes, vinguin d’on vinguin, tinguin la llengua materna que tinguin. El Mètode Berlitz, o Mètode Directe, consisteix en la immersió, des del primer dia, en el idioma que s’aprèn, per la mateixa via que aprenen els nens i nenes, el seu idioma matern.
En aquesta primera setmana, la producció ha estat de les primeres 3 lliçons del nou llibre. La intenció és fer un llibre de 30 o màxim 35 lliçons, de manera que es puguin donar en 30 o 35 setmanes, equivalents als 7 o 8 mesos que els puc tenir a classe. Les lliçons comprenen una part gramatical, i una part d’exercicis, de la part teòrica. Sent la part teòrica, sempre, molt pràctica i directa. Res d’accessori. No hi ha temps ni necessitat. Els resultats son esplèndids com hem pogut constatar en els cinc contingents que han passat pel Centre. I precisament la varietat i diversitat de procedències i d’idiomes, permet una immersió total, en el castellà. I la necessitat evident, d’aprendre l’idioma, fa que l’atenció i dedicació siguin totals i absolutes.
La previsió, al ritme d’aquesta primera setmana, seria tenir el llibre acabat, dintre d’uns tres mesos. Després, una primera revisió i una segona, fins a l’estiu. A partir d’aquí veurem si toca editar-lo, o fer-lo servir com a guió i còpies pels alumnes. En el seu moment, decidirem. 







<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?