Thursday, January 23, 2020

 

DESPOBLAMENT - art. Diari de Terrassa


DESPOBLAMENT.

En pocs mesos, la problemàtica del canvi climàtic, ha aconseguit uns titulars, i unes preocupacions, que res feia predir, anys enrere. Sovint, per moure agendes, calen alguns fets excepcionals (  grans incendis,  desgels generalitzats,  mars de plàstics, desforestació ...), per a trencar el gel, i donar-se compte de que ja no es pot mirar cap un altre cantó. Ja era hora!
Cosa semblant, comença a passar, amb el fenomen del descens de la demografia, i el despoblament generalitzat, d’un amplíssim territori del país. Fenomen espanyol i català, sense gaires diferències. També aquí han calgut alguns fets excepcionals, com l’entrada en el Congrés d’un diputat per Teruel, procedent del moviment “Teruel existe”, o informes i documentals, sobre la “España vaciada “ que han fet veure fins a quin punt el problema és, intens i extens.
En números, hi ha prop de 2.000 nuclis de població, a nivell de tot Espanya, en perill de quedar totalment buits, en els propers anys ( pocs anys). A Catalunya, prop de 600 municipis, perden població, any rere any, amb uns noranta que estan ja propers a les 100 persones. D’aquí, al despoblament total, hi va poc de temps.
El nou govern central, ha entomat la crida i preocupació demostrada per centenars d’ajuntaments, entitats socials, culturals i cíviques, per a posar el tema a l’agenda del Consell de Ministres. De fet, s’ha creat el Ministerio de Transición Ecológica y Reto Demográfico, amb la Ministra, Teresa Ribera, per a planificar mesures que parin el despoblament i ajudin a revertir-lo.
No és fàcil planificar accions, i encara menys dur-les a terme, perquè des dels despatxos ministerials o de conselleries, parteixen d’informes teòrics, lents de posar en marxa, i encara més lents d’executar i tenir èxit. Només amb una acció molt global, de tot el govern, en conjunt, es pot aspirar a modificar tendències de fa molts anys.
La gran planificació urbanística, en el cas de Catalunya, es va fer pensant en les grans ciutats i no en els pobles. I el mateix va passar amb les vies de comunicació, grans serveis, equipaments i infraestructures, de manera que retornar serveis perduts, esdevé, gairebé impossible. El resultat que ara tenim, és un gran cap, a l’àrea metropolitana, i unes extremitats, amunt i avall de la costa, i un immens buit, cap a l’interior.
Però, si mirem a l’interior, a falta de grans mesures, lentes, cares i difícils d’aplicar, hi ha d’haver micro – mesures bàsiques per frenar el despoblament. Mesures lligades a la seguretat, amb presència sovintejada dels Mossos. Mesures de rehabilitació d’edificis vells i atrotinats per a oferir-los per a segona residència, o per a persones disposades a retornar al món rural. Ajudes al manteniment de comerços estratègics, com forns de pa, botigues, restaurants, ...I per descomptat, ràtios molt baixes per a mantenir l’escola, el consultori mèdic, la farmàcia, correus, etc.
Cada servei bàsic que es perd, és un pas més cap a la buidor, i posa en marxa mecanismes interns, de trasllats de persones grans, cap a pobles molt més grans, o directament cap alguna ciutat on hi tinguin algun familiar proper, deixant buida la casa, i incrementant la població de les grans ciutats, alhora que buiden el poble.
No calen fer més estudis ni informes de la situació actual, perquè se n’han fet de tots colors, durant molts anys. Ara toca, impulsar mesures molt concretes i molt de detall per a portar nova vida, en molts indrets que la tenien en el passat, i l’han deixat perdre. Quan dic, l’han deixat perdre, no és que hagi estat d’una manera volguda, sinó que la dinàmica no tenia aturador.

Els ajuntaments han de disposar de molts més mitjans econòmics, tècnics i humans com per fer front a determinades necessitats, i aconseguir ajuda i col·laboració de les administracions, dites superiors per a dur-les a terme. I s’han de facilitar incentius com per portar activitat a territoris buits. El problema del despoblament ha d’anar de costat al de canvi climàtic, perquè , en molts casos, un depèn de l’altre. 





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?