Tuesday, November 05, 2019
DE CONSELLS A MANCOMUNITATS - art. El 9 Nou
DE CONSELLS A MANCOMUNITATS.
Els actuals Consells Comarcals, foren creats per la Llei 6
/87 del Parlament de Catalunya , en un context , radicalment diferent al
present, amb unes intencions de ser
contrapoder a les grans ciutats, governades pels socialistes, i com òrgan de
control del territori, a la resta del país. També, era una manera de col·locar
regidors, i opositors de pobles i ciutats, a la presidència o consells de
presidència, i així alliberar càrrecs, compatibilitzant treball institucional,
amb el de partit.
Varen néixer sense finançament propi, de manera que cada CC,
ha de viure de les subvencions que aconsegueix, i de les transferències que la
Generalitat tramet cada any, a raó d’un
mínim de 600.000 euros, als més petits i de més d’un milió o milió i mig , als
més grans. Aquesta precarietat de recursos, comporta equilibris de tota mena
per a poder arribar a finals d’any. Ja
en el debat en el Parlament, vàrem avisar de la poca efectivitat que tindrien,
i de la necessitat de plantejar-los més com a mancomunitats que no pas com
mini- parlaments. El temps, 32 anys després ,ens dona la raó. Crec
indispensable, quan tinguem un autèntic govern efectiu, canviar la llei, i
convertir els Consells, en Mancomunitats.
Les raons son evidents.
Si prenem els Consells Comarcals d’Osona i el Ripollès com
exemple, veurem que en el cas d’Osona, de 50 municipis que aplega, n’hi ha 26
que no tenen representació directa. Cal saber que el CC d’Osona, té 33
consellers comarcals. Doncs bé, Balenyà i Manlleu n’hi tenen 3, Vic, Taradell,
Roda, Torelló, i Prats en tenen 2 , cadascun, i queden fora municipis tant
rellevants com Masies de Voltregà, Gurb, Sant Hipòlit, St. Pere de Torelló,
Folgueroles , Seva, i vint més, fins arribar als 26 que no hi tenen ni un sol
representant.
En el cas del Ripollès, de 19 municipis que aplega, té 19
consellers comarcals. Doncs bé, Ripoll hi té 4 representants, Ribes,
Campdevànol, i Sant Joan, 2, i queden fora 6 municipis: Molló, Ogassa, Planoles,
Vallfogona, Gombrèn i Vilallonga. Perquè passa ? Doncs, perquè el sistema
electoral reparteix la representació entre els partits polítics, a raó dels
regidors que treuen i els vots. Un sistema complicat i poc proporcional. Un
nyap més, complicat d’explicar i justificar.
Però anem al tema. Per donar utilitat als CC, s’han de
dedicar a cobrir les necessitats dels municipis, especialment dels més petits
que tenen menys recursos, menys personal i menys possibilitats de cobrir
infraestructures, equipaments i serveis, per ells mateixos. De fet, en els
darrers anys, la majoria de CC han encaminat la seva feina cap aquesta via, que
de fet, és la de convertir-se en Mancomunitats de Serveis. Ara bé, com que
falten molts municipis, a l’hora de decidir, s’ha hagut de crear i potenciar el
Consell d’Alcaldes, de la comarca, fòrum on realment hi son tots, i entre tots
poden acordar si un tema el tiren endavant o no. Perquè, ha de quedar clar que
l’autonomia municipal, permet paralitzar qualsevol tema, si es vol imposar des
del CC, de manera que l’acord ha de ser voluntari i consensuat.
Aleshores, si això és així, no seria més pràctic, més
eficient i més ràpid, canviar de sistema, suprimir els CC i crear Mancomunitats
? Mancomunitats que podessin rebre finançament dels pressupostos de la
Generalitat, de l’Estat, i per descomptat ajuts de les Diputacions, i de la UE,
a part de la participació de tots els ajuntaments mancomunats. A més , caldria
trencar els actuals límits comarcals, perquè quan es tracta de Mancomunitats, el
que importa és la proximitat i eficiència. Si municipis d’una altra comarca, o
altres comarques, tenen més fàcil mancomunar-se per rebre serveis de recollida
escombraries, subministrament d’aigua, vigilància municipal, serveis socials,
educatius, esportius, etc, perquè no ?
En resum, la organització territorial, ha de tenir per
objectiu la resolució de temes bàsics, de la manera més pràctica i eficient.
Sense cap mena de dubte, les Mancomunitats son l’eina adequada. I les
Mancomunitats haurien d’estar presidides per un alcalde, amb veu i vot, de tots
els municipis mancomunats, amb un vot ponderat, en funció de la població, que
també es prendria com a base de la participació econòmica, com ja ve sent
habitual, en aquelles que funcionen. Quan una cosa no funciona, s’ha de canviar
per una altra de més eficient. Aquest és el cas, i quan més aviat es dugui a
terme , millor per a tots. No té cap lògica tenir 42 mini parlaments, quan el que calen son
Mancomunitats. No necessàriament
coincidents amb els límits comarcals. L’eficència en l’administració pública,
ha de ser tant o més important que en l’activitat privada.