Tuesday, August 06, 2019

 

PRIVATITZAR LA CCMA - art. Regió 7


PRIVATITZAR LA CCMA.
Quan parlem de la CCMA ( Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals) ens referim a tots els ens que en formen part com son : TV3 , CatRadio, i annexes ( Canal 33, Catmúsica,..).  En resum, aquest organisme agrupa tots els mitjans, finançats bàsicament amb diner públic, que suposadament ofereixen un servei públic d’informació, oci i lleure, fent ús dels mitjans audiovisuals.
Parlem d’un enorme entramat que aplega un total de 2.200 treballadors, amb un pressupost global de 310 milions d’euros, dels quals 231 ,son aportats directament pel Departament de Presidència de la Generalitat, i la resta, prové de la publicitat i altres ingressos diversos. Aquestes xifres, deixen clar que les tres quartes parts del finançament ,és públic. Diner de tots i totes.
Les retribucions, son especialment generoses, a la vista de que en personal se’n van 160 milions ( més del 50% del pressupost), amb 1.148 treballadors que tenen un sou brut entre els 50 i els 70.000 euros / any. I , els més privilegiats, 54 directius s’emporten més de 85.000 a l’any. Aquestes xifres corresponen a l’informe del darrer any revisat per la Sindicatura de Comptes ( 2016 ), però son molt similars a les dels anys següents, fins a data d’avui.
Aquesta introducció ve a tomb, de repetir algun escrit similar, fet en anys anteriors, per insistir en que res ha canviat, respecte la funció que haurien d’haver tingut aquests mitjans, quan varen ser creats, i la que realment tenen , a dia d’avui.
Per entendre’ns, TV3 , va fer les primeres proves el 10 de setembre de 1983, i inicià emissió el 16 de gener de 1984. Posteriorment, es varen anar creant altres canals i mitjans, tant de radio com de televisió, per donar opció a nous serveis audiovisuals. Aquesta amplitud de mitjans, mai s’ha traduït en una autèntica pluralitat informativa. Al contrari, els governs de torn, han vist la importància de “dominar” o si voleu “controlar”, uns mitjans tant rellevants com aquests, per mediatitzar tot el que surt per ones.
De fet, aquest interès per “dominar o controlar “ els mitjans de comunicació, a nivell nacional o autonòmic, ha estat una constant, si bé, en uns llocs s’ha dut a terme, amb major o menor intensitat. En el cas nostre, a Catalunya, la batalla pel control , sempre ha estat ferotge, eliminant les velles aspiracions inicials, de disposar de mitjans objectius, independents i lliures.
Arribats, en el punt on estem, constatem un control absolut dels mitjans, fins el punt que no els podem classificar com “públics”, perquè no donen aquest servei. Son “públics” per raó de que son finançats amb diner de tots, però el servei que donen , el donen per una part del país, i no pel seu conjunt. Tot el procés, ha tingut en aquests mitjans, el ressò i l’altaveu indispensable per arrelar i fer-se gran. En cap moment, hi ha hagut voluntat de servei públic, entès com altaveu per a totes les idees i pensaments. En absolut. Aleshores, trenta- cinc anys després de la seva creació, ens hem de demanar, quina justificació existeix per a mantenir uns mitjans com aquests ?

El món audiovisual, en aquests anys, ha sofert canvis espectaculars, en opcions i ofertes, tant de contingut com a nivell lingüístic, de manera que la justificació inicial de la creació d’aquests mitjans, no té raó de ser.  Tampoc té cap justificació pagar amb diner de tots, un servei , destinat a una part de la població, per la qual cosa, ha arribat el moment de proposar la “privatització dels  mitjans”. Vendre’ls, a qui millor els pagui. Amb una decisió com aquesta, guanyaríem doblement. Per una banda, estalviaríem uns 250 milions a l’any, i per altra, acabaríem amb una mala praxis, com és la de pagar amb diner de tots, un servei partidista. 





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?