Thursday, August 29, 2019

 

AJUNTAMENTS, FENT DE BANQUERS - art. El 9 Nou


AJUNTAMENTS ,FENT DE BANQUERS.
Faig referència ,a dues informacions, aparegudes en aquestes pàgines de El 9 Nou, relacionades amb  exigències de la Generalitat, per a poder disposar d’equipaments educatius, competència exclusiva de la Generalitat ( parlo de l’institut de Balenyà, i anteriorment ,de les Escoles de Gurb). Podria enumerar ,alguns altres casos, corresponents a altres municipis d’altres comarques de Catalunya, pel cas , és el mateix.
Considero tots aquests casos, un molt mal precedent, perquè suposa canviar l’ordre natural de les competències , de cada administració. I, diguem-ho, clar i català, no deixen de formar part d’un xantatge, de la Generalitat, envers els municipis que reclamen un equipament educatiu que per llei, els correspon. A alguns, no els agradarà la paraula, xantatge, però, aquesta és la pura i dura realitat.
En matèria educativa, la Generalitat, hi destina menys del necessari. L’excusa, com sempre, és el deficient sistema de finançament que té, procedent de Madrid. De fet, els ajuntaments també tenen un deficient sistema de finançament, i , tanmateix, la majoria se’n surten, gràcies a importants esforços d’austeritat, en tots els àmbits. Però, bé, un altre dia parlaré de com gasta i ha gastat la Generalitat fins arribar al punt en que es troba, reconeixent, també, que cal modificar el sistema de finançament de les Autonomies, per millorar els ingressos.
Tornem al principi. Les competències en Ensenyament / Educació, corresponen a la Generalitat, tant a nivell d’equipaments com de personal . Seria lògic, doncs, que totes les despeses en construcció, mobiliari i equipament, vagin al seu càrrec. Doncs, no. Ja des de bon principi, va decidir que els terrenys per ubicar els equipaments fossin aportats pels ajuntaments. Amb l'excusa de que els ajuntaments ho tenien més a prop, més fàcil, o més viable, es va encolomar la compra, expropiació o cessió, a la Generalitat, com a pas previ a la redacció del projecte i posterior execució de les obres.
De res varen servir, negociacions i debats per recuperar els diners destinats a terrenys. Aquesta obligació ha quedat ja establerta, per sempre, de moment. Però, tot pot empitjorar, i efectivament, davant els problemes financers de la Generalitat, es va un pas més endavant i allà on fa falta un nou equipament es produeix una nova situació. Poseu-li el nom que vulgueu, però el resultat, és: si voleu l’equipament, pagueu-lo i ja us tornarem els diners quan puguem.
Gran dilema de l’ajuntament, en contacte amb la realitat de cada dia, i amb la lògica pressió de pares i alumnes. Avancem els diners o no ? I una segona pregunta, quan i com ens els tornaran? La resposta, per part del  Departament, pot ser molt enrevessada o molt curta: quan i com puguem....
Fins ara, no hem entrat en aspectes jurídic – legals , però  tal com estan les coses, haurien de ser tinguts molt en compte, pels ajuntaments afectats. Per llei, cada administració té unes competències pròpies que ha de complir i fer complir. Que un ajuntament , sense competències en “ensenyament/ educació “, aporti diners a una altra administració que sí té competències plenes en la matèria, és un procediment irregular. Si , a més, l’equipament , així finançat, queda de propietat de l’altra administració ( Generalitat), vol dir que s’han desviat fons propis per a finançar un servei d’un altre.  Si a tot plegat, s’hi afegeix que la Generalitat pagarà a terminis, i fins i tot no acabarà pagant la totalitat del cost, apareixen seriosos dubtes sobre la legalitat de la inversió feta. I sí, ja sé que algunes excuses per no pagar tot, és perquè alguns ajuntament volen que l’institut o escola tingui un millor gimnàs, un millor auditori o uns millors laboratoris o espais...però , qui n’acaba sent el titular ?... la Generalitat, no l’ajuntament, que no ho farà constar en el seu inventari de patrimoni.

En resum. Considero un pèssim precedent, anar acceptant , formules estranyes de finançament de serveis propis de la Generalitat, per part dels ajuntaments. Prou necessitats tenen els ajuntaments com per fer de banquers de la Generalitat.  Un altre dia parlaré de la mala gestió generalitzada del nostre govern, durant anys i anys, però em permeto una darrera consideració o consell per qui el vulgui seguir. Tingueu un bon informe – dictamen dels serveis jurídics de la Diputació o organisme similar, abans de tirar endavant . El Ministeri d’Hisenda, supervisa i controla el destí dels diners municipals, i si algun particular o grup municipal, posa en qüestió la operació, pot obrir la caixa dels trons. 





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?