Thursday, July 04, 2019

 

COMPARTIR ALCALDIA . UNA MALA SOLUCIÓ - art. El 9 Nou


COMPARTIR ALCALDIA. UNA MALA SOLUCIÓ.
En els mesos previs, a la convocatòria de les primeres eleccions municipals, a l’abril de 1979, es varen estudiar diferents sistemes electorals, a nivell europeu, per finalment decantar-se per l’aplicació de la Llei d’Hondt. Es un sistema proporcional corregit, que no dona un mal resultat, quan hi ha poques candidatures , però que causa una excessiva dispersió quan n’hi ha moltes. Un altre dia parlaré d’altres sistemes que hem estudiat, al llarg dels anys, en reunions d’alcaldes i membres del Ministeri , però que de moment no han tingut prou recolzament com per fer el canvi.
El que era habitual, anys enrere, era buscar majories absolutes, abans d’elegir alcalde /sa, mitjançant pactes entre partits afins. Disposar de majoria absoluta, és vital per a poder governar, sense especials problemes. Dona estabilitat i projecció plurianual a totes les propostes de l’equip de govern. I recordem-ho. Un ajuntament és com una empresa de serveis, per a garantir el bon funcionament de les infraestructures, equipaments i serveis, d’un poble o una ciutat. Ha de ser, per tant, operatiu, àgil i eficient.
El que també va establir, la Llei de Bases de Règim Local de 1985, amb algunes modificacions posteriors, és el caràcter “presidencialista “ dels ajuntaments. Es a dir, l’alcalde /sa té àmplies competències, com per a poder prendre decisions tant rellevants com decidir el cartipàs municipal, convocar plens, dictar decrets, ordenar pagaments, contractes....amb certes limitacions, però , el cert és que és la peça clau de tot el Consistori i de tot l’ajuntament.
Es bo, no és bo, aquest plantejament ? Crec, sincerament que és bo. I no perquè hagi estat vint-i-vuit anys alcalde, sinó perquè repartir determinats poders, decisions,i competències, comportaria conflictes, retards i, a la llarga ineficiència.
Dit això, queda clara la importància de constituir un equip de govern sòlid i coherent, per poder afrontar el mandat amb garanties d’eficàcia. D’aquí la necessitat d’una majoria absoluta que li doni suport, i d’un “cap de colla”acceptat i respectat , per tots.
Cal saber també que la gestió municipal, com la de la resta d’administracions, és feixuga, per no dir, molt burocratitzada i lenta. Qui cregui que pocs mesos després de la constitució d’un nou Consistori, pot començar a fer canvis importants, executar obres noves o aprovar modificacions importants, a nivell urbanístic o impositiu, desconeix la realitat.
La realitat és tota una altra. Es una realitat formada per un gran nombre de tràmits i gestions, dintre de la pròpia administració, i sovint, supeditada a d’altres, com poden ser la Generalitat o el govern central. Sovint, ho simplifiquem dient que el primer any és per aterrar i prendre possessió de tota la realitat. El segon és per preparar i demanar ajuts a les altres administracions... i el tercer és per dur a terme el que s’ha estudiat i preparat en els dos primers, de manera que els anys més visibles i efectius d’un mandat solen ser el tercer i el quart.
Si això és així, és de capital importància, el funcionament únic i coherent de tot l’equip de govern, coordinat pel “cap de colla”, anomenat alcalde/sa. Qui cregui que és igual tenir una persona al capdavant o una altra, desconeix la rellevància d’imprimir la pròpia personalitat, en tot l’equip. Conec múltiples exemples de crisis de govern, produïdes pel canvi d’alcalde/sa, a meitat de mandat. Es lògic, precisament pel pes que té aquest càrrec sobre totes les decisions del dia a dia, o de les de mig i llarg termini.
Considero negativa, aquesta mena de moda, iniciada uns deu anys enrere, mitjançant la qual es fan pactes, repartint l’alcaldia, per meitats o fins i tot, en proporció als resultats obtinguts. Segur que la substitució comportarà canvis en el funcionament i estructura de l’equip de govern, i més important, en la manera d’entendre i atendre la gent del poble, i els temes que diàriament arriben a un ajuntament. L’estabilitat i la constància, son valors fonamentals en el bon govern, i alterar-los al cap d’un o dos anys, d’entrar en funcionament, no sol donar bons resultats. En aquest territori que abasta El 9 Nou, hi ha alguns exemples, que podrem seguir en els propers mesos i anys.








<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?