Thursday, July 04, 2019
COMPARTIR ALCALDIA . UNA MALA SOLUCIÓ - art. El 9 Nou
COMPARTIR
ALCALDIA. UNA MALA SOLUCIÓ.
En els mesos previs, a la convocatòria de les primeres eleccions
municipals, a l’abril de 1979, es varen estudiar diferents sistemes electorals,
a nivell europeu, per finalment decantar-se per l’aplicació de la Llei d’Hondt. Es un sistema
proporcional corregit, que no dona un mal resultat, quan hi ha poques
candidatures , però que causa una excessiva dispersió quan n’hi ha moltes. Un
altre dia parlaré d’altres sistemes que hem estudiat, al llarg dels anys, en
reunions d’alcaldes i membres del Ministeri , però que de moment no han tingut
prou recolzament com per fer el canvi.
El que era habitual, anys enrere, era buscar majories absolutes, abans
d’elegir alcalde /sa, mitjançant pactes entre partits afins. Disposar de majoria
absoluta, és vital per a poder governar, sense especials problemes. Dona
estabilitat i projecció plurianual a totes les propostes de l’equip de govern. I
recordem-ho. Un ajuntament és com una empresa de serveis, per a garantir el bon
funcionament de les infraestructures, equipaments i serveis, d’un poble o una
ciutat. Ha de ser, per tant, operatiu, àgil i eficient.
El que també va establir, la
Llei de Bases de Règim Local de 1985, amb algunes
modificacions posteriors, és el caràcter “presidencialista “ dels ajuntaments.
Es a dir, l’alcalde /sa té àmplies competències, com per a poder prendre
decisions tant rellevants com decidir el cartipàs municipal, convocar plens,
dictar decrets, ordenar pagaments, contractes....amb certes limitacions, però ,
el cert és que és la peça clau de tot el Consistori i de tot l’ajuntament.
Es bo, no és bo, aquest plantejament ? Crec, sincerament que és bo. I no
perquè hagi estat vint-i-vuit anys alcalde, sinó perquè repartir determinats
poders, decisions,i competències, comportaria conflictes, retards i, a la
llarga ineficiència.
Dit això, queda clara la importància de constituir un equip de govern sòlid
i coherent, per poder afrontar el mandat amb garanties d’eficàcia. D’aquí la
necessitat d’una majoria absoluta que li doni suport, i d’un “cap de
colla”acceptat i respectat , per tots.
Cal saber també que la gestió municipal, com la de la resta
d’administracions, és feixuga, per no dir, molt burocratitzada i lenta. Qui
cregui que pocs mesos després de la constitució d’un nou Consistori, pot
començar a fer canvis importants, executar obres noves o aprovar modificacions
importants, a nivell urbanístic o impositiu, desconeix la realitat.
La realitat és tota una altra. Es una realitat formada per un gran nombre
de tràmits i gestions, dintre de la pròpia administració, i sovint, supeditada
a d’altres, com poden ser la
Generalitat o el govern central. Sovint, ho simplifiquem
dient que el primer any és per aterrar i prendre possessió de tota la realitat.
El segon és per preparar i demanar ajuts a les altres administracions... i el
tercer és per dur a terme el que s’ha estudiat i preparat en els dos primers,
de manera que els anys més visibles i efectius d’un mandat solen ser el tercer
i el quart.
Si això és així, és de capital importància, el funcionament únic i coherent
de tot l’equip de govern, coordinat pel “cap de colla”, anomenat alcalde/sa.
Qui cregui que és igual tenir una persona al capdavant o una altra, desconeix
la rellevància d’imprimir la pròpia personalitat, en tot l’equip. Conec
múltiples exemples de crisis de govern, produïdes pel canvi d’alcalde/sa, a
meitat de mandat. Es lògic, precisament pel pes que té aquest càrrec sobre
totes les decisions del dia a dia, o de les de mig i llarg termini.
Considero negativa, aquesta mena de moda, iniciada uns deu anys enrere,
mitjançant la qual es fan pactes, repartint l’alcaldia, per meitats o fins i
tot, en proporció als resultats obtinguts. Segur que la substitució comportarà
canvis en el funcionament i estructura de l’equip de govern, i més important,
en la manera d’entendre i atendre la gent del poble, i els temes que diàriament
arriben a un ajuntament. L’estabilitat i la constància, son valors fonamentals
en el bon govern, i alterar-los al cap d’un o dos anys, d’entrar en funcionament,
no sol donar bons resultats. En aquest territori que abasta El 9 Nou, hi ha
alguns exemples, que podrem seguir en els propers mesos i anys.