Tuesday, March 05, 2019
PRESIDIR, VOL DIR DECIDIR, ...I NO MENTIR - artl Endavant Digital
PRESIDIR, VOL DIR, DECIDIR... I NO MENTIR.
En els meus 7 anys a Suïssa, em vaig impregnar de la cultura
germànica, i de la seriositat en l’exercici de qualsevol professió, però molt
especialment de la política. Vaig tenir amistat amb importants membres del
govern suís, així com amb altres de la Unió
Sindical Suïssa ( un milió d’afiliats) o del propi PSS. De
tots ells i elles, vaig aprendre a assumir les responsabilitats pròpies, i a
exercir els càrrecs, amb plenitud de competències i garanties.
Dic això, per a contradir les afirmacions fetes, pels ex
presidents del Parlament, Ernest Benach i Núria de Gispert, o l’actual
president Roger Torrent, davant el TS. Afirmar, com han fet, de que la Mesa del Parlament o els
propis Presidents, son simples buròcrates que elaboren les convocatòries i
ordres del dia, de forma automàtica, sense llegir el contingut de les
propostes, ni intervenir en la legalitat o no de totes elles, és simplement fals.
Es mentir, de forma clara i descarada, sobre les competències que tenen atribuïdes.
I com tota mentida, és ben fàcil de demostrar. Només cal
anar a la reglamentació per a comprovar que no es pot portar a Ple, cap
proposta que suposi vulneració de preceptes continguts en la Constitució o en el
Estatut d’Autonomia de Catalunya. O encara més fàcil, comprovar com en
diferents plens del Parlament, els lletrats de la Cambra , varen emetre
informes i dictàmens, contraris a la inclusió de determinats punts a l’ordre
del dia. Dir que els informes i dictàmens, no son vinculants, és dir una
perogrullada, perquè es cert, però igualment cert, és que qui no els atén, s’ha
d’atendre a les conseqüències. Per això, els ajuntaments, tenim els secretaris,
interventors, tècnics...per dictaminar si determinats temes compleixen o no amb
la legalitat, i si no els hi fem cas, i ens saltem les seves recomanacions i
advertències, ens endinsem en terres
ignotes, que poden acabar molt malament.
Tant en el Parlament ,com en qualsevol ajuntament, qui
convoca el Ple i qui elabora l’ordre del dia és el president. En el Parlament,
existeix la Mesa ,
formada per 7 membres, els quals estudien i proposen l’ordre del dia, però és
finalment el President qui el decideix. En el cas dels Ajuntaments, és
directament l’Alcalde / Alcaldessa qui el decideix. I tots tenen potestat per
posar o no posar a l’ordre del dia, qüestions i propostes que no es considerin
adients. Si algun membre del Consistori considera vulnerat els seus drets, té
potestat de recurs, o presentar contenciós davant el tribunal corresponent,
però les competències son clares i fonamentades, en la Llei de Bases de Règim Local,
com ho son en el Reglament del Parlament.
No entenc com es pot anar davant d’un tribunal i mentir, en
un tema tant evident com aquest. De fet, així ho varen demostrar els membres de
la Mesa , per C’s
( J.M Espejo Saavedra) i David Pérez (
PSC), tots dos reforçats per l’anterior Lletrat Major ( Bayona) o pel Secretari
General ( Muro). I hores abans, l’ex diputat López Tena, havia presentat
nombrosos antecedents de temes no inclosos en plens del Parlament, al llarg
dels darrers anys. Antecedents que ha presentat davant la Fiscalia.
En resum, estem veient i escoltant testimonis, molt poc
edificants per part de càrrecs institucionals, actuals o passats, que posen en
mal lloc, el rigor que ha de presidir totes les institucions d’un país. Espero
serveixin per a no repetir mai més, situacions com les viscudes.
Joan Roma i Cunill,
Alcalde de Borredà ( Berguedà )