Friday, February 08, 2019
NO ÉS PER LES URNES - art. Regió 7
NO ÉS PER LES URNES.
El món independentista, o almenys una part d’ell, intenta
reduir el conflicte judicial, a una qüestió de “posar urnes” el dia 1-O. Venen
a dir, que com és que un estat, dit democràtic, pot emprendre accions judicials
contra un govern que simplement va voler ampliar els drets democràtics, posant
urnes, per consultar a la seva gent ?. Increïble.
Es evident que ,arribats a aquestes alçades del conflicte,
pràcticament ningú escolta ningú, i poques coses es poden afegir a tot el que
s’ha dit, s’ha transcrit o s’ha vist i escoltat ,en tota mena de mitjans de
comunicació, com per fer canviar la opinió dels qui ja la tenen formada ,
conformada i decidida com inamovible.
Però, tanmateix cal recordar algunes evidències,
contrastades, i fàcilment comprovables. En diré algunes.
Si el conflicte provingués del fet de posar urnes, no hagués
arribat, on és ara. En absolut, i una prova la tenim en la consulta feta el 9
N, en que no va portar ningú a la presó, tot i ser igualment il·legal.
El problema del procés independentista, en el moment actual,
és que alguns no varen considerar prou representativa aquella consulta, i varen
voler dur a terme un referèndum, sabent que per dur-lo a terme, havien de
vulnerar el reglament del Parlament, la Constitució i l’Estatut. Primer gran problema i
primer greu error. Però, tot i això, si en el Parlament només s’haguessin
vulnerat aquests tres grans fonaments de la democràcia, la il·legalitat hagués
estat gran, però no, de les dimensions actuals.
L’agreujament, va venir l’endemà del dia 6 de setembre de
2017, amb l’aprovació de les Lleis de Transitorietat, en les quals quedava
clara la suspensió de la
Constitució espanyola i de l’Estatut d’Autonomia de
Catalunya, substituïts per unes Lleis de clares connotacions populistes i molt
poc democràtiques, fins el punt de posar el poder judicial a les ordres de l’
executiu. Es a dir, es trencava el principi de separació de poders.
Però, afegit a tot plegat, és varen anar incomplint tots els
preceptes legals que marquen el funcionament d’un estat de dret, fent cas omís
a les advertències, recomanacions, i finalment resolucions de Tribunal
Constitucional, per una banda, o per part dels Lletrats del Parlament, i la Comissió Jurídica
Assessora de la
Generalitat de Catalunya.
Es a dir, el govern de la Generalitat , es va
situar fora de l’ordre constitucional i estatutari, en ple coneixement de
causa, i menyspreant els òrgans de control i supervisió de la legalitat, tant a
nivell català, com espanyol.
I sí, es va dur a terme el referèndum promès, de l’1-O, en
el qual es varen produir fets lamentables , rebutjables, i mostra d’una
estupidesa política immensa, que va donar motius i raons a l’independentisme
com per fer desviar l’atenció cap a la violència, en comptes de reflexionar sobre
la legalitat. I sí, hi hagueren observadors internacionals, que varen veure tot
el que passava, però ara ningú vol recordar que aquests mateixos observadors
varen dictaminar que “el referèndum no complia els estàndards internacionals”,
en aquesta matèria. Com també varen criticar i considerar totalment inadequats
els tràmits parlamentaris en l’aprovació d’unes Lleis de Transitorietat en
lectura única, sense accés a dictàmens, ni pronunciament de la Comissió Jurídica
Assessora....entre d’altres irregularitats.
Ara es tornen a reclamar observadors internacionals pel
judici, tot i poder-lo seguir, en viu i en directe....una nova excusa per
intentar desacreditar el que allà es veurà i s’escoltarà. Alguns, consideren
que del 1-O, en sortí un mandat clar i definitiu , malgrat uns números que
revelen la fragilitat del resultat. Si el cens era de 5.313.564, i varen votar 2.286.217,
dels quals 2.044.038 dient sí, es pot veure que és molt menys d’un cinquanta
per cent dels censats. En paràmetres internacionals de democràcia, ningú
gosaria donar validesa a un resultat com aquest, però repeteixo, el problema no
ve de posar urnes. El conflicte ve per tots els antecedents, moviments i
actuacions fetes, per a vulnerar de forma conscient i fefaent l’estat de dret,
plasmat en els preceptes continguts en la Constitució i
l’Estatut d’Autonomia de Catalunya que tots els càrrecs institucionals, jurem
defensar i complir, en el moment d’accedir al càrrec.