Thursday, January 17, 2019

 

COORDINACIÓ IMPOSSIBLE - art. Diari de Terrassa

COORDINACIÓ IMPOSSIBLE.

Tenim un país i un Estat, poc eficients, per un munt de qüestions que demostren la manca de coordinació entre administracions. Ningú s’estranyi dels elevats dèficits i endeutament que, any rere any, generen totes elles. Posem un exemple.
Aquests dies d’hivern, estem sota zero, en bona part del país, cosa que genera plaques de gel, en carreteres, amb la conseqüent necessitat d’aplicar-hi sal potàssica per a desfer-les i evitar més accidents dels que ja tenim.
Ben aviat, també arribarà la neu, cobrint una part del país i de les carreteres, cosa que obligarà a posar en marxa la maquinària pertinent, per netejar-les i fer-les transitables.
En el país i l’Estat, tenim carreteres privades ( autopistes de peatge i alguns túnels), carreteres estatals, carreteres nacionals ( autonòmiques), carreteres provincials ( Diputació de Barcelona té prop de 2.000 quilòmetres) i camins municipals, alguns d’ells asfaltats...totes aquestes vies, estan sotmeses a les condicions climatològiques, amb gel, des de fa setmanes, i aviat amb neu.
 Semblaria que una bona coordinació de totes elles, permetria fer-hi front amb una rapidesa i eficàcia, dignes d’elogi. Doncs , no. Si fóssim a Suïssa, això seria el normal, d’aquí que em consideri ciutadà suís d’adopció, pels meus 7 anys viscuts a la capital, però estic aquí. Estem aquí. I aquí , què passa ?
Doncs ,que cadascú va per lliure. M’explico. Les carreteres privades, organitzen la neteja de gel i neu, pel seu compte. Lògic.
Ara bé, la resta d’administracions, també ho fan, cadascuna pel seu compte, sense cap mena d’organització entre elles, amb el resultat d’un cost enormement elevat, i il·lògic. Aviat ho entendreu. Els ciutadans veiem passar camions de sal, escampant-la per les carreteres de l’Estat...tot seguit, veuen passar altres camions que n’escampen, per altres carreteres, perquè son de la Generalitat...a continuació, veuen passar altres camions que n’escampen per altres carreteres perquè son de la Diputació .... i finalment, veuen passar altres camions, remolcs, o vehicles adaptats que n’escampen per camins municipals perquè son de l’ajuntament.
Si parlem de maquinària per treure neu, les imatges son similars a les anteriors. I veus amb estupefacció ,com una màquina llevaneus treballa intensament en un tram de carretera, per a tot seguit, aixecar la pala, i corre cap un altre tram perquè el d’entremig, pertany a una altra administració i per tant, no hi pot actuar. Així, doncs, tenim màquines corrent d’un lloc a l’altre del país, abaixant i pujant la pala, segons l’encàrrec que té, corresponent a l’administració que l’ha contractat. I el mateix passa, quan es tracta de material propi de l’administració.
En resum, la coordinació és impossible. Molts alcaldes, hem intentat trobar solució i mirar de posar-nos d’acord per treure millor profit de la maquinària i estalviar diner. Impossible. En un petit país com el nostre, no seria millor un acord entre els tres nivells d’administració, per a contractar un servei necessari per a totes elles , i pagar-lo proporcionalment ? Pel que podem veure, no.
Algun dia, dedicaré uns quants articles, a explicar molts altres exemples de mal funcionament de serveis públics essencials, com el d’avui, que denoten una falta de planificació i programació, evidents. I sobretot demostren la manca d’un model administratiu global, de país. El diner públic, ha de tenir un destí rigorós, ben planificat, i sota el principi de l’austeritat i l’eficiència. Aquí no som ni eficients ni austers, i si a més tenim un govern dedicat a construir “castells en el aire”, amb un president convertit en turista i predicador, en comptes d’administrador, s’entén no es vulgui entrar en temes tant “terrenals”. Així, doncs, continuarem cadascú pel seu cantó, perdent hores i esforços, amb un elevat cost de funcionament. L’eficiència i austeritat, estan de vacances.







<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?