Thursday, October 25, 2018

 

MES NOSA QUE SERVEI - art. Diari de Terrassa


MÉS NOSA QUE SERVEI.
L’existència d’un servei, un organisme, i encara més, una institució, es justifica per la seva utilitat i eficàcia. Així és com, els alcaldes, procurem que els ajuntaments que presidim, tinguin una eficàcia diària, en tots i cadascun dels serveis de que disposa, per atendre les necessitats dels ciutadans. Elemental conclusió.
Aquest mateix interès, han de tenir, altres administracions, amb contacte directe o indirecte amb els ciutadans, es diguin consells comarcals, diputacions, o Generalitat i Govern Central.
Avui ,tractaré de la preocupant davallada d’eficàcia , per part de l’administració que més problemes ens està donant a tots plegats, sense per això, suposar cap millora en les prestacions. Al contrari, s’ha convertit en un autèntic maldecap , fins el punt de que en molts casos, fa “més nosa que servei”. M’explico.
Durant la dictadura, varem batallar per a recuperar les institucions perdudes, i havíem posat en la Generalitat ,totes les aspiracions de tenir una administració propera, àgil i eficient.
Ben aviat, varem constatar que Jordi Pujol, copiava estructures i funcionament de l’administració central, en comptes d’apostar per una d’ innovadora i diferent. Però bé, ja en parlarem un altre dia, d’aquest aspecte. El que vull ressaltar és la importància pels ajuntaments petits, de disposar d’administracions, al servei nostre. I quan dic “nostre” em refereixo a que facilitin infraestructures, equipaments i serveis, a ciutadans que viuen en el que anomenem “món rural” o d’interior. Son prop de 600, en un conjunt de 947 ajuntaments , a tot Catalunya.
Els ajuntaments petits ( tots els de menys de 5.000 habitants), recapten per sobreviure. Es a dir, el que cobren dels seus veïns, se’n va tot en pagar administració, brigada manteniment i costos dels serveis essencials. Per fer qualsevol obra o inversió, necessiten ajudes, en forma de subvencions a fons perdut, de les altres administracions, principalment Diputació, Generalitat, Govern Central ( amb poques opcions) i de la UE ( també amb poques opcions).
Fins ara, la Diputació de Barcelona , ha complert i compleix les seves obligacions. Res a dir. Pel que fa la Generalitat, el desastre és total i absolut, de manera que de les dues cames que tenien els ajuntaments, una funciona, l’altra està totalment tallada, seccionada, o mutilada. Les causes son diverses, ja en parlaré un altre dia, però pels més independentistes i menys objectius, tot és culpa de Madrid per un mal finançament. Pels qui coneixem millor la casa gran, la disbauxa organitzativa i financera, de més de 25 anys de governs de CiU, ha portat a la bancarrota.
Resultat. La Generalitat, manté els aspectes menys atractius de la política, basada en supervisió, control i autoritzacions a les accions  dels ajuntaments, i ha eliminat les més atractives, com eren les d’ajudes i participació. Es a dir, tenim ara un govern de la Generalitat, mal organitzat, pèssimament gestionat, amb baralles internes i externes, amb el cap en un altre lloc, a la recerca d’una república imaginària, que deixa els ajuntaments en situacions molt, molt compromeses, a canvi de cap benefici.

Per entendre’ns. A dia d’avui , hi ha milers d’expedients voltant per despatxos de la Generalitat, a l’espera de ser atesos, informats, contradits, estudiats , avaluats, o resolts..amb incompliment habitual dels terminis, impossibilitat de predir resultats, costos afegits a impulsors i promotors d’activitats, etc, etc. I mentrestant passa això, els ajuntaments ja ni reben ajuts per obres ( el Pla Únic d’Obres i Serveis ) ha desaparegut, i fins i tot han eliminat el petit pla de manteniment de serveis. El resum és penós, però una administració com la que tenim ara, fa “més nosa que servei”. 





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?