Friday, August 17, 2018
QUALITAT DEMOCRÀTICA - art. Regió 7
QUALITAT DEMOCRÀTICA.
Des de fa mesos, per no dir anys, s’està qüestionant el grau
de qualitat democràtica d’Espanya, en base a decisions d’un sol magistrat, o
d’uns pocs tribunals, quan les decisions o sentències que emeten, no son del
grat dels afectats, o del seu entorn.
Per raons que ara no venen al cas, he tingut relació amb
tribunals, durant molts anys, i el grau de conformitat o disconformitat ha
variat molt, en funció de múltiples paràmetres. Del que mai he dubtat, és de la
independència judicial. Aquesta mania, de voler veure intromissions polítiques,
en tota mena de decisions i resolucions, no té veracitat, o com a mínim, no la
té, a nivell general.
Com en tot àmbit i sector, es pot donar algun cas concret,
però mai es pot generalitzar perquè no és real. I no ho dic jo, sinó organismes
internacionals que estudien, controlen i avaluen el grau de qualitat
democràtica, existent, a cada país. Mirem el que diu, el principal òrgan
d’avaluació de l’Index de Democràcia, corresponent a l’any passat, el 2017, per
part de The Economist Intelligence Unit ( EIU).
Aquesta institució, és acceptada i respectada pel seu rigor
i la seva independència, a nivell mundial. Doncs bé, l’ordre, en qualitat
democràtica, dels dinou primers països és el següent.
1.- Noruega, 2.- Islàndia ,3.- Suècia, 4.- Nova Zelanda, 5.-
Dinamarca, 6.- Irlanda, 7.- Canadà, 8.- Austràlia, 9.- Finlàndia, 10.- Suïssa,
11.- Països Baixos, 12.- Luxemburg, 13.- Alemanya, 14.- Regne Unit, 15.-
Austria , 16.- Illa Maurici , 17.- Malta, 18.- Uruguay, 19.- Espanya.
Així, doncs, dels cent seixanta – set països avaluats,
Espanya, ocupa el lloc dinovè. I tenim a EUA, en el 21, França, en el 29 i
Bèlgica en el 32, per posar nom a llocs molt posteriors, al que tenim aquí.
Hem d’estar contents i satisfets, per aquesta situació ?
Doncs, no. Sempre convé revisar i millorar condicions que no son prou
satisfactòries, i ara i aquí, tenim en la lentitud judicial, un del problemes
de la Justícia ,
però n’hi ha d’altres, a nivell de millorar la representació popular, amb
canvis de lleis electorals que permetrien una més justa representació entre els
vots aconseguits, i els diputats obtinguts, per posar un altre exemple, ben
evident.
Hi ha decisions que
no compartim, d’estaments judicials ? per descomptat. Ara mateix, tenim d’enrevessada
situació d’una part de l’anterior govern de la Generalitat , amb
situacions ben diferents, uns dels altres. Es discutible l’acusació de rebel·lió
? sí, com altres imputacions i decisions preses, com la de mantenir-los en
presó, fins a judici. Ara bé, no entendre, no compartir o no acceptar
resolucions emeses, no ha de portar a desconfiar de la Justícia , i menys encara,
a acusar-la de subjectiva, o sotmesa a decisions externes.
De fet, en pocs anys, hem vist com el propi partit de govern,
ha estat investigat , jutjat i sentenciat, fins els més alts nivells. Si no
imperés l’estat de dret, en tots els seus termes, el que ja hem vist, i el que
està en curs, no hauria tingut lloc.
Per tant, tenim un bon índex de qualitat democràtica,
constantment vigilat i avaluat per òrgans externs, que mantenen aquesta
puntuació. No ens hem d’acontentar amb el lloc que ocupem, però tampoc
menystenir-lo, o no acceptar-lo com a cert. S’han comès molts errors, però
potser que acceptem tot allò positiu que la democràcia ha aportat, en aquests
quaranta anys, de la seva recuperació. I si en un tema hem de ser especialment
vigilants és en el compliment de la legalitat vigent. Alguns voldrien fer-se-la
seva, interpretar-la com millor els hi sembli , i tirar pel dret. Doncs, no. Si
ocupem el lloc dinovè és perquè ,ara i aquí, impera l’estat de dret.