Wednesday, May 16, 2018

 

30 ANYS DE CONSELLS COMARCALS- art. El 9 NOu

30 ANYS DE CONSELLS COMARCALS.
Enguany , els consells comarcals, compleixen trenta anys de vida. Es un bon moment, per fer balanç del que ha estat aquest llarg període i del futur que, presumptament els espera, si es vol que compleixin millor, les funcions d’ens supramunicipals.
Els consells comarcals, varen sorgir per una mena de barreja de nostàlgia, pel passat històric de la ordenació / divisió territorial de Pau Vila, en temps de la República, i per un desig de controlar territorialment Catalunya, per part del govern Pujol. La divisió proposada per Pau Vila, no va tenir temps de donar els seus fruits, però va deixar una petjada important, en bona part dels estudiosos dels temes territorials, de manera que va quedar com un anhel, a complir, quan fos possible.
I bé, el president Pujol, fa 30 anys, va considerar oportú recuperar la divisió de Catalunya en 38 comarques, però va voler posar la seva empremta, afegint-ne 3 més, fins arribar a les 41 aprovades pel Parlament de Catalunya. Es varen deixar fora, altres candidatures, com Moianès, Lluçanès, Alta Segarra, etc, per considerar que no estaven prou justificades. Perquè unes sí, i altres no, pertany al llimbs de l’especulació. No s’ha explicat, en detall, mai.
La creació dels consells, era una manera de contraposar el territori més rural, amb la majoria d’ajuntaments governats per CiU, a les ciutats, majoritàriament governades pel PSC. I per garantir el seu control, es va donar molta més representació per nombre de regidors, que no pas, per nombre de vots. Realment un sistema electoral molt poc representatiu de la realitat comarcal, però així és com varen néixer i així, han persistit , fins a dia d’avui.
Es varen proposar 19 consellers a totes les comarques amb menys de 50.000 habitants, i a partir d’aquí es feia un escalat fins els 39 que li varen atorgar al Barcelonès, amb més de dos milions d’habitants. Així doncs, el Ripollès té 19 consellers, i Osona, 33. El problema del sistema electoral ha suposat un greu inconvenient perquè qui elegeix els consellers no son els habitants de la comarca, sinó els partits, en funció dels resultats municipals, de manera  que molts municipis no tenen representació en el consell. El Ripollès té 19 municipis , per 19 consellers, però hi ha municipis amb dos o tres representants, i altres, amb cap. Si això passa al Ripollès, molt més acusat és el problema d’Osona, amb 50 municipis, per a 33 consellers.
Aquest fou un primer problema, per aconseguir un raonable bon funcionament dels consells. Un segon problema fou el finançament, totalment depenent del govern de torn, de la Generalitat, i finalment les competències, que son poques i poc representatives. HI ha un altre problema de naixement, com el de competències similars, per consells radicalment diferents. Imaginem la distància entre el del Ripollès i el del Barcelonès, per posar un exemple, o amb molts altres, d’altres indrets.
On estem ara ? Després de 30 anys, i de canvis substancials en la relació de forces, a nivell municipal i nacional, els consells més ben portats, han optat per constituir el Consell d’Alcaldes, amb un protagonisme creixent. Es lògic, perquè en aquest, sí hi son tots els municipis de la comarca, i aquí és on es poden proposar i pactar autèntics programes de govern. I de fet, els consells es van encaminant cap a la seva transformació en Mancomunitats de municipis, per tal de gestionar serveis que de manera individual no son possibles. Aquest és el futur que els espera.
I no tenen cap lògica consells comarcals de grans ciutats, perquè no tenen raó de ser. Els consells com a mancomunitats tenen un gran futur en les comarques de muntanya, i en les de l’interior del país, però no, en els territoris conformats per grans ciutats. Ho podem veure, en l’estat vegetatiu en que estan alguns, i en canvi, el dinamisme d’altres, que si actuen com autèntiques Mancomunitats.
Què cal fer , doncs ? Bé, ha arribat l’hora de modificar les Lleis d’Ordenació Territorial per adaptar-les a les necessitats actuals. Ara en tenim 42 ( fa dos anys s’hi va afegir el Moianès) i ens consten un mínim d’un milió d’euros cadascuna. El mapa de 42 comarques no té lògica, en el moment actual, i s’ha de procedir a la seva modificació. Hauria de ser un dels projectes ambiciosos del nou govern, si realment es vol ocupar dels problemes dels ciutadans, especialment dels situats en l’immens territori de l’interior del país. Al cap de 30 anys, ara toca.







<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?