Saturday, January 27, 2018
VINCULANT..., O NO ? - art. Regió 7
VINCULANT..., O
NO ?
La deriva del procés independentista, ha fet caure símbols que mai havien
estat qüestionats, com és que els càrrecs institucionals, han de ser els
primers a complir i fer complir les lleis vigents. Aquest principi era tant
bàsic, tant elemental, que no semblava podés ser mai vulnerat.
En un estat de dret, amb plenes garanties democràtiques, les lleis es poden
discutir i criticar, però mai, vulnerar. Doncs bé, ara i aquí, hi ha qui
legitima perfectament algunes de les decisions preses, en el Parlament de
Catalunya o en el Consell Executiu de la Generalitat, vulnerant clarament,
Reglament, Estatut d’Autonomia i Constitució espanyola. Així, estem.
Tampoc mai, s’havia qüestionat el paper dels Lletrats del Parlament, com
elements essencials per interpretar el Reglament, o les lleis fonamentals del
país. Parlo, de les lleis catalanes, deixo per un altre dia, les espanyoles que
també son objecte d’informes, dictàmens i valoracions.
Pels no entesos en la matèria, diré que un Lletrat del Parlament, és un
jurista d’alt nivell, especialitzat en matèria legislativa. Arriba al càrrec,
mitjançant concurs oposició, i esdevé funcionari del Parlament. La seva feina
és la d’assessorar , emetre informes, dictàmens i valoracions sobre totes les
matèries que es tractin en el Ple, o en les Comissions.
Si els estimats lectors, miren la Cambra Catalana, veuran sempre la
presència d’un Lletrat al costat de la Mesa, disposat a aclarir, assessorar o
dictaminar sobre qualsevol dubte que puguin tenir els seus membres. La mateixa
feina fan, en el transcurs de les Comissions parlamentàries.
Doncs bé, aquests dies, s’ha posat en qüestió la validesa dels seus
informes, i hem entrat en una mena de roda de qüestionaments, sobre si son
vinculants, o no. Fins i tot l’ex president i algun dels ex consellers, han
retret alguns dels informes, quan no han estat del seu gust i opinió. Només
faltaria que aquests, o altres funcionaris, actuessin a gust del govern o de
qualsevol altre òrgan parlamentari.
Es evident que son els polítics, els que prenen les decisions, però
malament rai, si no fan cas dels informes dels Lletrats. Hi son, i els paguem
perquè actuïn a plena professionalitat, amb plena llibertat i transparència. I,
millor fer-los-hi cas, sinó es vol anar per mal camí.
Mireu, totes les institucions, tenen els seus lletrats. Els ajuntaments
tenen el secretari o secretària, que no és un administratiu, sinó una mena de
notari , per donar fe dels actes, però també per assessorar , informar i
dictaminar sobre si un acte és jurídicament correcte o no. I tenen un
interventor / a, per temes econòmics. En els petits, els dos càrrecs, els té la
mateixa persona. I també tenen el seu tècnic en urbanisme, o el seu enginyer. I
malament si l’alcalde i equip de govern, no els fan cas.
Porto vint-i-set anys d’alcalde, i mai, mai he pres una decisió ,saltant-me
els dictàmens de la secretària – interventora, ni del tècnic urbanístic o de
l’enginyer. I si en algun cas, no s’acaba de veure clar, es pot demanar un
informe extern.
Per això, trobo molt poc afortunat, qüestionar el paper d’aquests
funcionaris, tant essencials per a poder prendre decisions , conforme a llei.
Son indispensables, i si bé, la darrere paraula la tenen els càrrecs
institucionals, la solidesa dels acords, ve donada per un dictamen que els
consideri ajustats a dret. Si se’ls hagués fet cas, en aquest trajecte tant
desastrós, no estaríem en la situació que ens trobem. Confio i espero que la
nova Mesa, sí consideri “vinculants”, els informes dels Lletrats. Evitarem anar
per mal camí, i si una cosa necessita ara el país, és un bon govern.