Monday, November 27, 2017
43 MOTORISTES MORTS - art. Nació Digital Solsona
43 MOTORISTES
MORTS, A CATALUNYA.
Les xifres d’accidents mortals son terribles, i les de motoristes, han
augmentat de manera espectacular, en el darrer any, probablement com a
conseqüència d’una certa millora de l’economia, en general.
Els qui vivim en pobles, comunicats per carreteres, plenes de revolts, en
som testimonis cada cap de setmana, d’aquest augment i de la perillositat per
ells i per nosaltres, en multitud d’ocasions.
Es habitual trobar colles de 8, 10 o més motoristes que circulen a velocitats
considerables, per carreteres que no tenen la visibilitat adequada, ni el ferm,
en les degudes condicions. Si sumem tots aquests factors, el perill d’accident
és elevat. I ara a l’hivern, molt més, quan es troben en trams gelats , quan
encara no ha passat el camió de potassa , per dissoldre el gel.
Què fer, davant un accident mortal, per setmana ? Tot depèn de la prudència
i del seny dels conductors. Mentrestant no es modifiquin les actuals
carreteres, cosa que tardarem anys i anys, a veure, els conductors de cotxes i
els de motos, han de poder conviure, posant per davant, el rigorós compliment
de les normes de circulació.
Conec molt bé, totes les carreteres principals i secundàries de la Catalunya Central ,
per haver-hi fet milers i milers de quilòmetres, i lògicament, les més estretes
i plens de revolts, son les més atractives per motoristes de ciutat que busquen
la novetat i la manera de gaudir de la conducció.
Carreteres, com la de Berga a Sant Llorenç de Morunys, o cap a Ripoll per
Borredà – Les Llosses, la de La
Pobla – Campdevànol, les del Lluçanès, etc, etc, formen part
d’aquests circuits ideals, pels motoristes, de caps de setmana. Pels qui ho
sabem, i anem en cotxe, tenim clar que, a cada revolt, podem tenir un esglai.
Però, és que ara s’hi ha afegit un altre motiu d’atenció com son els ciclistes.
Antigament, a l’arribada de l’hivern, molts ciclistes plegaven les
bicicletes, fins a la primavera següent, però ara no és el cas. Son molts, els
que ben equipats, surten a la carretera, i també busquen aquestes mateixes
carreteres per anar a fer quilòmetres, fins arribar al restaurant elegit,
esmorzar, i reprendre ruta.
Tenim, doncs, dos col·lectius, perdó, tres col·lectius ,en ruta. Els
motoristes, els ciclistes, i els conductors de vehicles de quatre rodes. Tot
això, en carreteres realment estretes, plenes de revolts, i no sempre amb les
cunetes, netes i polides de vegetació com per tenir la millor visibilitat
possible.
No ens estranyin els nombrosos accidents. Avui parlo dels 43 motoristes,
perquè m’ha arribat un correu amb aquesta informació, però van pujant també les
víctimes , en el món del ciclisme, de manera que caldrà emprendre campanyes
informatives, àmplies i contundents, per conscienciar sobre el comportament en
aquestes vies de comunicació, i al mateix temps, més controls des de terra i
des de l’aire, per castigar conductes inadequades.
La pràctica dels esports, és molt saludable i aporta beneficis, però l’hem
de saber compaginar amb la seguretat. Un motorista mort, per setmana, només a
Catalunya, és una xifra massa elevada com per no tenir-la en compte, a l’hora
de planificar solucions.