Friday, September 15, 2017

 

QUINA DEMOCRÀCIA ? - art. Regió 7



QUINA DEMOCRÀCIA ?
En el marc de la llarga trajectòria, com a diputat al Parlament de Catalunya, vaig tenir ocasió de participar en els debats, discussions i reflexions per a dotar-lo d’un nou Reglament. Una autèntica Carta Magna, per regular el funcionament del Parlament durant molts i molts anys. I perquè els documents durin, han de tenir un amplíssim consens, amb unes condicions molt determinades i rigoroses, per modificar-lo. Es va aconseguir, i el cert, és que ha complert meravellosament bé les seves funcions , fins la setmana passada.
Les condicions rigoroses, eren que no es podés variar ni modificar, sense la participació dels dos terços, de membres de la Cambra. Es a dir, noranta diputats. Aquesta condició, extreta d’alguns altres reglaments de parlaments europeus, era una garantia per evitar acords de petites majories, per rebaixar els drets de les minories. Un element clau i fonamental d’un estat democràtic.
També en l’Estatut de Sau, com en l’actual, es fixaven condicions molt concretes, de majories reforçades, per a poder modificar lleis determinades, d’especial rellevància. Es el que passa en la majoria de democràcies mundials.
Doncs bé, la setmana passada, el Reglament del Parlament, i els articles dels Estatuts d’Autonomia, varen saltar pels aires, a banda dels preceptes constitucionals. Però, no parlaré avui de la Constitució, autèntica Carta Magna, de la qual deriven la resta de lleis i reglaments, sinó de les lleis catalanes. Només catalanes.
La suma de Junts x Sí i la CUP, varen considerar acceptable, raonable i perfectament viable, trencar el Reglament del Parlament. Es a dir, setanta- dos diputats, varen decidir no obeir la normativa vigent del Parlament. I ho varen fer, amb ostentació i deixant de banda, els advertiments i informes de la totalitat dels Lletrats del Parlament, entre els quals es troba un ex secretari general d’ERC. I al capdavant de tots ells, la pròpia presidenta, la qual lluny de representar a la totalitat de l’hemicicle, com és preceptiu, va optar per actuar a favor d’una part, i en clar detriment de la resta.
Però, no varen quedar aquí les coses. Totes les lleis, portades al Parlament, han de tenir el preceptiu informe del Consell de Garanties Estatutàries, el qual té un mes per emetre dictamen. Aquest Consell, ha estat proposat, i votat pel Parlament de Catalunya, sense cap intervenció de cap òrgan estatal. I els seus membres han estat proposats pels diferents grups parlamentaris, de manera que la pluralitat, està garantida. Bé, doncs, també per unanimitat dels seus membres varen dictaminar que el Parlament no tenia competències per presentar, debatre i aprovar lleis que trenquen l’ordre constitucional i l’estat de dret.

Finalment, varem poder veure i escoltar com es feia callar, com no es deixava intervenir ni llegir cap dels dictàmens ni documents essencials per conduir el debat parlamentari. El Parlament es va convertir en un caos generalitzat, enviant unes imatges cap el país i cap a tot el món, com mai haguéssim pogut imaginar. El dany a la credibilitat de la nostra principal institució perdurarà molts i molts anys, però alhora ens fa preguntar, de quina democràcia parlen alguns ? Es que en un nou país, en un nou estat, els discrepants no tindran veu ? Es que les lleis es modificaran, sense seguir els preceptes legals ? Podria enumerar unes quantes preguntes més, però millor que cadascú se les faci. 





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?