Friday, September 29, 2017

 

EL PAPER DEL PSC- art. Regió 7



EL PAPER DEL PSC.
En tots els conflictes, els qui solen sortir-ne més malparats, son els mediadors. Els que volen posar pau i trobar sortides, per evitar mals majors. En això està el partit socialista, i en el seu nom , Miquel Iceta, sense cap mena de dubte el líder més preparat i més interconnectat, a nivell català i espanyol. Algun dia, sortiran a la llum tots els esforços per apaivagar els focs provocats pel govern català, per una banda , i per l’espanyol, per l’altra.
Dit això, des de fa temps, i molt especialment en els darrers mesos, molts es pregunten, quin és el paper que està jugant el partit socialista, aquí a Catalunya, i quins resultats ha aconseguit.
El principal paper, és el de moderador, d’uns i altres, per evitar incrementar els perills de conflicte obert. La situació ja és prou greu, com perquè ningú més, hi posi més combustible. El paper dels alcaldes socialistes ha estat important, precisament per a reivindicar el compliment de la legalitat, en tot lloc i moment. Ningú podrà negar l’immens patrimoni històric dels socialistes, i la seva lluita per les llibertats, al llarg de prop de cent quaranta anys d’existència. No hi ha cap altre partit amb un historial, tant ampli i complert.
Per això, no és de rebut, pensar en haver de triar entre dues legalitats. Es impensable per impossible, repartir les legalitats, en funció dels interessos del moment. Tots varem lluitar contra la dictadura, tots varem fer possible, l’assoliment de la democràcia i les llibertats. Un bé tant preuat, no pot ser posat en perill per ningú, i per això l’estat de dret, ha de ser defensat i preservat.
Es cert, que el paper del PP ha estat nefast en els darrers dotze anys, quan va impulsar una recollida de signatures en contra del nou estatut que va iniciar el president Maragall. D’aleshores, ençà, hem viscut campanyes constants de menyspreu i incompliments de compromisos electorals i institucionals, creant un malestar progressiu ,en bona part dels catalans.
El que va venir després, tots ho coneixem prou bé, com perquè estalvii repetir-ho. Amb tot, mai es pot justificar el trencament de l’estat de dret, per culpa del mal govern d’un partit ,en concret. La democràcia permet votar, i triar els partits que han de formar nou govern, i aquesta és la via per resoldre els conflictes. I que ningú s’atreveixi a dir que tant li fa qui governi Espanya, que Catalunya tindrà el mateix tracte. En absolut, i s’ha pogut veure a bastament, en els quaranta anys de democràcia.
Però, sí és cert que també el PSOE ha comès errors, però ben diferents dels del PP, i en tot cas, sempre s’han resolt amb acords pactats. No n’hi ha prou. També és cert, i d’aquí la immensa feina feta per dirigents i diputats del PSC a l’hora d’aconseguir canvis substancials en la mentalitat i en els objectius dels socialistes, a nivell de tot Espanya. S’ha de llegir la Declaració de Granada, per comprovar el canvi de rumb. I més recent encara, la Declaració de Barcelona, deixa clara la voluntat d’aprofundir la organització de l’Estat, per la via federal, reconeixent el caràcter nacional de Catalunya, amb tot el que suposa de blindatge de la llengua, cultura, educació i un millor sistema de finançament.

Fruit d’aquesta preocupació per trobar un nou encaix, i fruit de les mobilitzacions de la societat catalana, el resultat s’ha de plasmar en els treballs de la Comissió Territorial, creada en el Congrés dels Diputats. En aquesta Comissió hi aniran Patxi López pel PSOE i Maritxell Batet, pel PSC. Dues persones de plena garantia en el coneixement de la realitat basca i catalana, i amb elles, de tota la realitat espanyola, les quals, juntament amb els representants de la resta del país, podran proposar els canvis necessaris per a trobar una sortida a les aspiracions de major autogovern de la immensa majoria del país. I aleshores caldrà votar-ho, i fer-ho amb totes les garanties d’un estat de dret. Aquesta és la via que proposa del PSC, i aquesta és la sortida que ha acordat amb el partit que ha de presidir el proper govern de l’Estat. 





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?