Friday, July 28, 2017

 

COM SEMPRE O COM MAI ? - art. Regió 7

COM SEMPRE, O COM MAI ?
Repetir mil vegades una mentida, no la converteix en veritat. Menteix el president Puigdemont, menteix el vice- president Jonqueras , quan afirmen que el simulacre de consulta que preparen per l’ 1 d’octubre, serà una votació COM SEMPRE.  En absolut. Si aquell dia es produís una votació, seria radicalment diferent a totes les realitzades en els darrers 40 anys, quan varem recuperar la democràcia. D’aleshores ençà, hem tingut tota mena de processos electorals, que van des d’ eleccions generals, autonòmiques, europees, municipals, i referèndums. En conjunt, una vintena de votacions, com per tenir amplis coneixements de com funciona tot l’engranatge electoral.
Sobta molt que els dos principals càrrecs del govern menteixin, en un tema tant fàcilment comprovable com aquest. Només donaré uns quans exemples, per demostrar que la votació que proposen per l’1 d’octubre no seria COM SEMPRE, sinó COM MAI.
Mai, s’ha iniciat un procés electoral sense una convocatòria prèvia per escrit, publicada en els òrgans pertinents. En aquest, anem de proclamació en proclamació verbal, sense res per escrit. Mai s’ha anat cap un procés electoral, sense haver exposat al públic el cens electoral, en tots els ajuntaments del país, per tal que tothom pugui consultar-lo i presentar les esmenes i al·legacions que pertoqui. Aquesta exposició és preceptiva, uns mesos abans, per donar temps a rectificar el cens i aprovar-lo definitivament. Els ajuntaments ni l’han rebut ( el cens) ni l’han exposat, ni l’han pogut rectificar i adequar.
La importància del cens és fonamental, per quan garanteix el dret de vot de tots els ciutadans. En aquest cas, sembla ser que el govern vol fer servir, de forma il·legal ,el cens de les darreres autonòmiques. Si aquest fos el cas, a part de ser il·legal, suposaria no poder votar unes 150.000 persones. Les que tenien en aquell moment, setze o disset anys, i no s’haurien incorporat al cens. En canvi, hi tindrien unes 100.000 persones, mortes, en aquests darrers dos anys. Tampoc tindrien el cens dels catalans residents a l’estranger, en un nombre proper a les 285.000 persones. I tampoc estarien en el seu lloc de votació habitual, unes 200.000 persones que en dos anys, canvien de domicili, a nivell de Catalunya o Espanya. En resum, més de 500.000 persones no figurarien en aquest cens, per unes causes o altres.
Mai, s’ha iniciat un procés electoral, sense l’existència de la Junta Electoral Central, les provincials i les de zona, en base als partits judicials existents. Mai, tira endavant un procés electoral sense haver designat el representant local, ni haver comunicat els locals electorals per dur a terme la campanya, per part dels partits polítics. El mateix cal fer en el cas dels espais electorals.
Mai se’ns havia demanat als alcaldes si deixaríem el local electoral habitual, per quan , és lògica i automàtica aquesta cessió. Mai havia qüestionat el govern de la Generalitat la possibilitat de no poder disposar dels locals electorals habituals, ni de cap altre municipal per quan, tractant-se d’un procés, declarat il·legal pel Tribunal Constitucional, els ajuntaments no podran cedir-ne cap. Ni l’habitual , ni cap altre. Això representa que en 600 municipis de Catalunya ( gairebé tots els de menys de 2.000 habitants) la Generalitat no té cap local propi, de manera que caldrà buscar-ne de privats.
Mai, els ajuntaments havien estat apartats de l’elecció dels membres titulars i suplents de les meses electorals, en un Ple extraordinari i públic. Mai, en un procés electoral s’havia plantejat la seva organització per part de voluntaris, vinguts de fora del poble, constituïts en autoritat electoral, per una ordre externa. Tampoc mai ens havíem apropat a un procés electoral sense disposar del material indispensable ( urnes, senyalització, documentació, etc. )
Mai, s’havia deixat sense opció de recurs a totes les persones que considerin vulnerats els seus drets electorals, de representació o de participació, puix que es deixen de banda els tribunals de justícia espanyols. En aquest cas les sindicatures electorals, no tenen garanties jurídiques de recurs. Impensable, en un país democràtic.
Mai, s’havia iniciat un procés electoral sense haver rebut la targeta censal, indicadora d’on toca anar a votar. Ni tampoc mai s’havia deixat sense opció al vot per correu, a centenars de milers de persones, que viuen fora del país, o marxen per múltiples causes , i no poden anar personalment a votar.
Mai, s’havia plantejat un procés electoral tant desorganitzat, mancat de garanties, d’infraestructures, i coneixements pràctics, que fan envermellir als qui portem habitualment aquests temes a nivell municipal, o de partit. Francament, dir que les coses es fan COM SEMPRE, és un insult als milers de funcionaris i personal divers, que han participat en els processos electorals dels darrers 40 anys. MAI hauríem imaginat el caos d’aquest simulacre que alguns volen assimilar a un procés normal.







<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?