Thursday, February 23, 2017
INFORME SOBRE MAL FUNCIONAMENT MOVISTAR- TELEFONICA - BORREDÀ
INFORME SOBRE MAL
SERVEI DE MOVISTAR – TELEFÒNICA ,A BORREDÀ.
Disposar o no, de
les noves tecnologies, és fonamental pel desenvolupament d’un negoci, una
empresa, o una simple família. Això val per l’àmbit privat, i molt més per l’àmbit
públic. D’aquí els esforços dedicats a nivell d’ajuntament, per evitar, les
disfuncions tecnològiques existents entre món rural – món urbà.
Ja en els llunyans
anys 90, l’ajuntament va plantejar una important batalla per aconseguir quelcom
tant senzill i elemental ,com rebre tots els canals de televisió existents en
el país. Entenent per país, tant els procedents de Catalunya com els d’Espanya.
Vull recordar que en aquells anys, la recepció de canals era totalment
irregular, de manera que calia triar entre dos o tres, i poca cosa més.
Un poble, amb l’economia
principal, basada en la segona residència i el turisme, no podia quedar al
marge d’un element tant essencial com la televisió, i d’aquí la decisió d’implantar
el servei de Televisió per Cable. Una molt elevada inversió, i esforç personal
i tècnic que va permetre portar tots els canals nacionals i estatals de
televisió a tots els usuaris, i ampliar el servei a molts d’altres d’estrangers,
fins arribar als 64 actuals.
Resolt aquell
primer gran problema, s’inicià la batalla per la disponibilitat de cobertura de
mòbil i Internet. Telefònica era la única gran operadora, i va prometre solució
amb la instal·lació d’un repetidor al capdamunt de Puigdon ( Alpens), un lloc
ideal per cobrir els termes municipals d’Alpens, Les Llosses i Borredà.
Telefònica no va estar d’acord en pagar la part que li corresponia per portar
la llum a dalt de tot, i els propietaris de les finques properes no estaven
disposats a pagar per un servei que no els corresponia.
Així, doncs, la
solució de l’empresa fou col·locar un generador de gasoli, per alimentar el
repetidor. Un generador que ,lògicament, ha de funcionar les 24 hores del dia,
els 365 dies de l’any, cosa que provoca inevitables avaries , i la
indispensable reposició de combustible, de manera periòdica. També provoca
temptacions de robatoris, sigui de combustible, sigui del propi generador, a
banda d’alguns actes de vandalisme, en un lloc allunyat i desèrtic de gent.
El resultat ha
estat inevitable en el sentit de tenir talls de cobertura sovintejats, al llarg
de tots aquests anys. Talls que provocaven avisos a la companyia, per part dels
alcaldes dels 3 municipis, o per part d’usuaris que ho feien , a nivell
particular. En molts casos, els avisos arribaven a serveis tècnics o d’atenció
a l’usuari, que no sabien de l’existència d’aquest repetidor. Nomes al cap de
reiterats avisos i detall del lloc, aconseguíem fer saber de l’esgotament del
combustible, o possible avaria del generador.
Aquesta situació va
provocar contactes, gestions i tràmits dels tres ajuntaments afectats, a nivell
individual o col·lectiu, amb la companyia Telefònica, si bé amb greus
dificultats per fer arribar les queixes i peticions, degut al canvi constant de
directius a Catalunya. Personalment vaig fer arribar per correu electrònic, i
en contacte directe, les queixes de Borredà pel mal servei, al responsable de
relacions institucionals. Vaig aconseguir bones paraules i compromís de
millorar les mesures de seguretat de les instal·lacions, col·locant una barrera
o cadena al camí de Puigdon i protegir millor generador i dipòsit combustible,
però no tenia pressupost per fer la connexió elèctrica.
Les dificultats en
la cobertura de mòbil, era un dels problemes, l’altre era Internet. El naixement
d’Iberbanda, era la resposta a portar Internet a les zones rurals, segons
Telefònica, i el govern de la Generalitat. Vaig assistir a diverses reunions
comarcals, però també a Barcelona, en les quals se’ns va explicar que Iberbanda
resoldria el problema de cobertura, però si el repetidor fallava, també fallava
Internet, de manera que no vàrem aconseguir cap solució amb garanties.
Ara bé, hi havia
una part del nucli urbà que podia tenir millor cobertura si la podien obtenir
del repetidor de la Figuerassa (Cercs). En aquest indret hi ha múltiples
antenes de radio, televisió , mòbil i Internet, de manera que una part del
poble de Borredà té bona cobertura perquè “mira” cap a Berga, però la resta,
no. Com tampoc en tenen les zones allunyades del nucli urbà, com és tota la
Vall de Merlès, on hi ha diverses cases de pagès, i dos càmpings. Tampoc en té
al zona de Campalans – Sant Jaume.
La constant pressió
per aconseguir millorar el servei, va provocar la instal·lació d’antenes a la
zona de La Serra del Toniet ( part més alta de la zona nord, propera a Ca l’Esclau).
Aquí diverses operadores s’hi varen instal·lar, però garantien cobertura a una
part del nucli urbà, però no a l’altra, de manera que tampoc va ser cap solució
definitiva. Finalment, Vodafone, ens va demanar poder posar una torre, prop del
dipòsit general d’aigua de Cal Gall, i aquesta operadora és la que dona millor
servei, en el territori del nucli urbà. Per aquest motiu, i pel compromís d’alliberar
la zona de La Serra del Toniet, l’ajuntament ha decidit obligar a un acord de
totes les operadores per concentrar-se en una sola torre. La de Vodafone.
També l’ajuntament
està procedint a traslladar les antenes i instal·lacions de la TV per cable, de
La Serra cap a la parcel.la municipal de Cal Gall on hi tenim el dipòsit d’aigua,
i la antena de Vodafone. Hem acordat instar Movistar - Iberbanda – Telefònica a
fer el mateix en els propers mesos. Amb tot, cal dir que Iberbanda està en
procés de retirada o suspensió, de les activitats, i Movistar diu que vol
passar el servei terrestre al de satèl·lit. Son informacions i canvis que es
van fent sobre la marxa, sense notificacions concretes ni detallades.
Arribats en aquest
punt, voldria resumir, les gestions i tràmits realitzats en aquests anys, en
relació a les interrupcions del servei de telefonia mòbil i d’Internet. En
primer lloc, es va intentar tenir un interlocutor fix amb l’empresa Telefònica,
perquè a cada trucada apareixia un nou tècnic, un nou directiu, un nou
comercial o encarregat de zona que no coneixia prou bé el territori ni les instal·lacions
i donava informació no adequada. Comprovada la falta de solució, vàrem recórrer
a la Oficina de Defensa del Consumidor de la Diputació de Barcelona, un servei
que ve periòdicament a Borredà, en una furgoneta, però Telefònica, és una
empresa massa gran com per poder imposar solucions a temes com el nostre.
Vàrem continuar les
gestions amb una queixa a la Sindicatura de Greuges, una altra a la Secretaria
General de Telecomunicacions de la Generalitat, demanant també la presència del
Secretari General en el poble, cosa que va fer, però tampoc va servir per
trobar solució. Igualment es va donar compte del mal servei a la Conselleria ,
de qui depenia Telecomunicacions, i a la Delegació del Govern a la Catalunya
Central, entre d’altres. Al mateix temps, es varen endegar diverses campanyes
en mitjans de comunicació, informant de les queixes i el mal servei.
Darrerament, la visita de la nova Delegada del Govern , va servir per
exposar-li de nou el problema, amb el compromís d’ella de parlar amb la
Direcció de Telefònica – Catalunya. D’aquesta conversa en va sortir el
compromís de portar a Telefònica – Espanya, la proposta d’inversió per
connectar el repetidor de Puigdon a la xarxa elèctrica...
Posteriorment a la
visita, hem tingut diverses noves incidències de talls de cobertura, reiterats
i llargs, per un suposat robatori d’algun tram de fil de coure, del qual no en
tenim constància fefaent. Aquest nou tall ha comportat una nova petició d’intervenció
davant la Delegada del Govern.
Paral·lelament a
tot l’exposat també s’han estudiat accions judicials o davant òrgans de defensa
del consumidor, per exigir responsabilitats pel mal servei. Fetes les consultes
resulta molt difícil poder actuar, per quan moltes de les incidències, poden ser
justificades per l’empresa com conseqüència d’un mal major ( robatoris,
vandalisme, avaria, tempesta elèctrica...) de manera que no podríem provar
desídia, mala praxis, o deficient manteniment. I un certificat de mal
funcionament en un moment determinat, no pot justificar una sanció
administrativa, com hem reclamat reiteradament.
Vull també exposar
les gestions realitzades per mirar de portar fibra òptica a tot el poble. En
aquest tema hem estat en permanent contacte amb l’ajuntament de Vilada per
facilitar el pas pel seu nucli urbà, i poder arribar a Borredà ( durant un
temps el tram urbà de Vilada va estar encallat per una discrepància entre l’empresa
i l’anterior alcalde), però l’empresa ja ha deixat clar que no és rendible l’extensió
de la fibra òptica en un poble tant petit, i amb tants pocs usuaris. Es el que
passa en centenars de pobles de Catalunya.
Arribats en aquest
punt, reitero la voluntat de continuar batallant per aconseguir tenir les noves
tecnologies, amb plenitud de condicions com les tenen les grans ciutats, perquè
no volem ser ciutadans de segona, i menys de tercera. Volem concentrar les
operadores de mòbil i Internet en la torre de Vodafone, a la zona de Cal Gall,
per una banda, i exigim la resolució definitiva de les deficiències del
repetidor de Puigdon, com a solució pel nucli i per la resta del terme
municipal. No veiem cap altra solució per Puigdon que no passi per la seva
connexió a la xarxa elèctrica, i és el que el govern de la Generalitat ha d’exigir
a l’empresa Telefònica.
Per últim, si
realment els avenços tecnològics, fan innecessari el repetidor i les antenes
terrestres que en siguem informats, i s’actuï en conseqüència. El que no podem
acceptar és contemporitzar, i rebre explicacions i compromisos que no son
complerts. Portem anys, de greus deficiències que causen greus problemes de
funcionament a empreses i particulars.
Qui ens ha de defensar és qui en té les competències, cosa que fins ara
no ha actuat amb la diligència i contundència , esperades. A l’alçada que
estem, ja és hora d’acabar amb aquest malson.
Borredà, 23 de
febrer de 2017.
L’Alcalde, Joan
Roma i Cunill