Friday, December 16, 2016
IBI I CADASTRE - art. Regió 7
IBI I CADASTRE.
Estem en plena campanya de comunicació d’actualització de
valors cadastrals, a prop de dos mil cinc-cents municipis d’Espanya,
quatre-cents dels quals ,de Catalunya. I com és lògic en un tema com aquest,
apareixen informacions contradictòries sobre la seva adequació o no, a la
realitat.
Cal saber que pels ajuntaments, la recaptació de l’IBI (
impost béns immobles, o més conegut per la contribució) és de vital importància
perquè tot queda en el poble / ciutat. Abans es feien revisions cadastrals cada
cert temps, a tot el municipi, ara s’ha optat per canviar de sistema i anar per
una actualització permanent. Es una bona solució, perquè abans els salts eren
enormes entre una revisió i una altra, entre les quals podien passar vuit, deu,
o quinze anys, i els valors cadastrals sofrien unes puges brutals que
repercutien en els rebuts de manera desproporcionada.
Però, com en tot canvi de sistema, hi ha situacions que no
son del tot justes, i obliguen a introduir nous canvis de cara el futur immediat.
Estic d’acord en que el sistema depengui del Ministeri d’Hisenda, i sigui
controlat per ell. De cap manera voldria tenir a les mans, el poder de posar,
modificar o canviar el valor dels immobles, cosa que donaria peu a possibles
sospites de parcialitat, favoritisme o subjectivitat en unes decisions, de les
quals no solament en depèn el rebut de la contribució, sinó també el de
patrimoni.
Però, hi ha tot un seguit de circumstàncies que no acaben
d’encaixar amb la realitat del país, i molt especialment del gran territori,
conegut per “món rural”. Avui em vull referir a aquest camp concret i deixaré
per un altre dia, altres circumstàncies que tampoc son justes, en el tractament
a determinats barris o zones de grans pobles o ciutats. Tornant, doncs, al “món
rural”, algunes de les actualitzacions que s’han fet se situen lluny del valor
“real” de l’immoble a dia d’avui. Què vull dir amb això ? Doncs, que si
habitualment la Gerència
de Cadastre, imputa valors, propers a la meitat del valor real, en molts casos del
món rural, les valoracions son clarament desproporcionades a l’alça, i res
tenen a veure amb la realitat del dia a dia.
Hi ha molts immobles en pobles rurals, que tot i ser de
grans dimensions, i aparentment en bon estat, per tenir pedra a l’exterior,
presentar una aparença bona, l’interior és clarament millorable, amb parts de
l’edifici no habitables, o on caldria grans inversions per fer-los “llogables”.
I els possibles lloguers en aquest àmbit rural, res tenen a veure amb els de
pobles grans o ciutats, de manera que es produeix un desequilibri entre el
valor cadastral, i el real, de forma clara i injusta. I la pedra exterior pot
ser símbol de qualitat i luxe, en una ciutat, però no en un poble rural, on ha
estat tradició, l’ús del material, més a l’abast, que tenien.
I si això és cert en els nuclis urbans rurals, encara ho és
més, en les edificacions a pagès, on podem trobar grans cases pairals de més
cinc-cents o fins i tot mil metres quadrats d’edificació, però només habitable,
en un vint o trenta per cent. L’any de construcció serveix per reduir
valoracions, però en alguns casos, és just , en altres, no, per raons diverses
d’ús o renovacions realitzades. I aquí també podríem entrar en altres
construccions fora de nuclis com càmpings, cases de turisme rural, i altres, en
que convé modificar l’actual sistema per evitar desajustos considerables en les
valoracions.
Hem avançat en la bona direcció, però convé corregir
desajustos que les actualitzacions han mostrat clarament, en alguns casos
concrets. Confio en que els responsables de Cadastre, revisin les apreciacions
fetes, com per millorar la relació valor cadastral – valor real. Si una cosa
han de tenir els impostos, és que siguin justos i equitatius.