Saturday, August 13, 2016
ESTRUCTURES ENVELLIDES - art. Regió 7
ESTRUCTURES ENVELLIDES.
Aquest títol podria perfectament canviar- se per un altre
que digués, “estructures ineficients” o governs mal gastadors, poc innovadors o
simplement “rutinaris”. Perquè dic això ? Doncs, per la constatació d’una
organització interna molt poc eficient que porta a gastar molt en papers, i
poc, en inversions pràctiques i innovadores.
Si ens fixem, l’estructura del govern central és similar a
la que tenia cinquanta o cent anys enrere. Sembla que res hagi canviat ni pugui
canviar perquè creuen que és la millor de les possibles. Si cent anys enrere hi
havia una quinzena de ministeris, doncs, així continua a l’actualitat, malgrat
els grans canvis de tot ordre, viscuts en aquest període.
Per part de la Generalitat , tampoc la seva estructura és
mínimament operativa, eficient i austera. De fet, el president Pujol va copiar
fil per randa, l’estructura del govern central. Li va semblar que si volia
presidir un govern “important”, semblant al de un “estat” calia fer el mateix
que el veí. Per tant, prop d’una quinzena de Conselleries, amb els seus
Secretaris Generals, Directors, Subdirectors....i per descomptat, Delegats
territorials, serveis de protocol, i organismes similars, copiats dels que té
l’estat, simplement canviant-los-hi el nom: Tribunal de Cuentas – Sindicatura
de Comptes, Defensor del Pueblo- Síndic de Greuges, Agència Protecció de Datos-
Autoritat Catalana de Protecció de Dades. En aquests tres simples organismes
duplicats, el cost per any supera els quinze milions d’euros.
El concepte o la raó per actuar d’aquesta manera és molt poc
seriós i ben poc exemplificant de cara a gestionar els recursos públics. Els
presidents de torn consideren que un país és important en la mesura que té una
estructura “important”. I el nombre de Ministeris o Conselleries és l’aparador
que tothom mira en primer lloc. I no l’adapten a les necessitats reals del país
i la seva gent sinó a l’inrevés. Ells primer creen l’òrgan i després li donen
la representació a la feina que pot fer.
Tot el contrari de països eficients i moderns, com el cas de
Suïssa. L’agafo perquè va perfecte en el cas de Catalunya, en quan a
superfície, nombre d’habitants, etc. A Suïssa tenen “només” set Ministeris, i
no per això son menys “estat” o menys importants, però en canvi estalvien una
autèntica fortuna, en estructura . Son eficients, austers i innovadors a nivell
territorial i en burocràcia, perquè han federalitzat el país, de manera que
cada nivell d’administració fa el que li és més proper i pràctic.
En el meu cas he seguit molt d’aprop la transformació feta
per la Diputació
de Barcelona i l’ajuntament de Barcelona. Dues institucions molt semblants,
quaranta anys enrere, en quan a estructures envellides, rutinàries i funcionant
com màquines de tren a vapor. Amb les persones adients, les idees clares i la
voluntat ferma, van anar modificant la composició, estructura i funcionament de
tots els departaments fins convertir la locomotora de carbó en un tren d’alta
velocitat.
Puc assegurar que pràcticament tots els ajuntaments han fet
els deures de posar-se al dia, i evitar estructures “feixugues” i impròpies
dels temps que estem. Si cal agrupar regidories, es fa, si cal inventar-ne de
noves, es fa, si cal suprimir-ne altres, es fa. Es hora que el mateix faci el
govern central i el de la Generalitat. No
té cap lògica gastar fortunes en estructures ineficients, quan el país està en
crisi. Hi ha un principi elemental que és gastar poc en burocràcia i molt en
inversions. Doncs, bé, tot el contrari del que s’ha fet fins ara.