Sunday, July 17, 2016

 

QUÈ FEM ELS ALCALDES ? - art. Regió 7

QUÈ FEM ELS ALCALDES ?
Si en un anterior escrit, exposava què feien els ajuntaments , ara toca informar del què fem els alcaldes, per trencar una altra imatge estereotipada d’estar tancats en un despatx o tallant cintes en inauguracions. Tot existeix, però la realitat diària és molt diversa i diferent.
D’entrada cal dir que per fer funcionar un ajuntament, amb l’eficàcia i rapidesa d’una empresa, és fonamental dedicar-hi hores, i personal. Qui cregui que l’alcalde només va a signar uns quants papers i poca cosa més, s’equivoca. Bé, ho podria fer, però l’empresa malament aniria.
En un petit poble com Borredà, de cinc-cents habitants, no baixo de les quinze o vint hores setmanals, i altres tantes de les dues tinents d’alcalde, i una mica menys de la quarta regidora de govern. Perquè tantes hores ? Doncs, perquè un ajuntament té multitud de serveis, amb multitud de temes a tractar i resoldre. Repassem una mica un dia qualsevol.
Cada dia, rebem entre setanta i vuitanta correus electrònics, dels quals el noranta per cent son irrellevants o paperassa inservible, però la resta s’han d’estudiar, revisar i traslladar a qui correspongui, siguin polítics o tècnics.
Un poble petit com el nostre, forma part de dinou organitzacions supramunicipals ( federació municipis, agrupació defensa forestal, agència del Berguedà, consell alcaldes,..) de manera que cada setmana hi ha una o dues reunions fora del poble, i cada setmana tens dues o tres reunions de tècnics o polítics d’altres organitzacions, empreses o institucions: Diputació Barcelona, Generalitat, ADF, etc, en el poble mateix.
Si l’ajuntament porta anys d’activitat, hi ha múltiples serveis que cal coordinar, impulsar i millorar: associació gent gran, treballadora social, dinamitzadora de carrer, tècnica d’esports, joventut, festes, consell escolar, AMPA, etc, de manera que cada setmana hi ha reunions, actes o decisions a prendre com perquè tot funcioni degudament bé.
I cada setmana toca despatxar amb el tècnic d’urbanisme, secretària, brigada d’obres, per resoldre els temes més delicats com son els referits a llicències, obres i serveis. Un dels apartats que absorbeix més dedicació i temps en qualsevol municipi.
I dues tardes i un matí a la setmana estic disponible per rebre visites de la gent del poble o de fora que volen despatxar temes diversos. Visites que poden ser de pocs minuts a hores senceres, en funció dels temes a tractar, de manera que molts dies, quan repasso la feina feta, pot semblar que se n’ha fet ben poca a la vista dels resultats, però és que no hi ha dos dies iguals, al llarg de tot l’any.

I tot seria molt més fàcil sinó s’hagués anat incrementant la burocràcia fins extrems insospitats. Tots els alcaldes hem procurar reduir la paperassa municipal al mínim, de manera que la majoria de tràmits els resolem en pocs minuts, poques hores o molt pocs dies. Aquesta és una de les meves dèries després d’haver viscut i treballat set anys a Suïssa, país d’eficàcia provada. Aquí, en canvi, t’esforces per minimitzar les gestions de l’ajuntament, però quan arribes a la Generalitat els terminis son brutalment llargs, i trenquen amb l’eficàcia que tant ha costat crear. Deixo aquest tema per un proper escrit en el qual exposaré el paper de l’Alcalde , perseguidor d’expedients. Veureu perquè.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?