Saturday, July 23, 2016

 

L'ALCALDE, PERSEGUIDOR- art. Regió 7.

L’ALCALDE , PERSEGUIDOR.
Tanco aquesta mena de trilogia d’escrits, amb un títol una mica provocador o incomprensible pels qui no estan ni han estat en cap ajuntament. Em refereixo al paper de l’alcalde, perseguidor d’expedients ,en tràmit en altres administracions.
Recordo les dificultats per explicar a Suïssa, Alemanya , Austria, etc, el rol de les gestories. Quan els hi deia la necessitat de recórrer a unes oficines per tramitar papers davant les administracions es feien creus d’aquest recurs “tant estrany”, propi de països poc desenvolupats ¡¡¡ Bé, doncs, tenim un sistema d’administracions molt mal muntat com perquè els tràmits siguin fàcils, ràpids i eficients.
Aconseguir simplificar tràmits és una de les prioritats de tots els alcaldes, i s’ha avançat molt en l’administració local. Molts documents els donem en pocs minuts, altres com llicències d’obres menors, tardem dos o tres dies, i per llicències majors, una setmana o quinze dies. Altres tràmits poden durar un mes, i son molt pocs els que superen aquest termini.
Ara bé, quan un expedient iniciat en un ajuntament, ha d’anar a la Generalitat i ja no diem a l’Estat, tots els terminis queden oberts , sense previsions possible. Aquí és on entra en joc el paper de l’alcalde / perseguidor.
En aquest moment patim una inflació legislativa i normativa brutalment àmplia i complicada. El govern central, per una banda i la Generalitat per l’altra, s’han fet un fart de legislar sobre tot el diví i humà, fins el punt de que secretaris, arquitectes i enginyers municipals han de dedicar un munt d’hores a posar-se al dia, per saber els tràmits a fer davant una petició determinada.
Doncs bé, quan una petició de llicència medi ambiental, una construcció en terreny rústec, un pla especial determinat, etc, inicia el tràmit, el primer que informem és que no sabem quan es podrà tancar. En molts casos es demanen fins a sis informes diferents, procedents de sis departaments, o serveis diversos de la Generalitat, els quals poden tardar entre mig any i nou mesos, segons els llocs i el moment.
Dir a un peticionari que la tramitació tindrà aquesta durada, és fer-li venir ganes de tirar la tovallola o marxar corrents, de manera que procurem animar-lo dient-li que farem un seguiment exhaustiu del tema. Això vol dir que passats dos o tres mesos, ens hem de convertir en perseguidors de papers per serveis territorials, direccions generals i conselleries.
Cal dir que és un trist paper, que mai hauria de fer un alcalde, no pel fet del càrrec que ostenta, sinó perquè un país eficient no pot permetre el reguitzell de tramitacions que demana ni la desorganització existent que desanima qualsevol emprenedor, a títol individual o col·lectiu.

Però estem on estem, i si un tema està pendent de solució és la reordenació i reorganització de tota la estructura administrativa de la Generalitat, per descomptat, i igualment evident, la estructura de l’Estat. Son dos models desfasats, envellits, propis del segle passat i que en comptes de facilitar el funcionament dels ajuntaments, els entorpeixen enormement. Ja en parlarem en futurs escrits, per deixar clar com haurien d’estar organitzats. 





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?