Thursday, May 26, 2016
INVERSIONS ESQUIFIDES - art. Nació Digital Solsona
INVERSIONS ESQUIFIDES, A LA CATALUNYA CENTRAL.
Tenia un especial
interès per veure el pressupost de la Generalitat per aquest any 2016. El sol fet de
que un pressupost es presenti a finals de maig, ja suposa una novetat molt poc
habitual en qualsevol país europeu, però entre les eleccions “plebiscitàries”
que no ho varen ser, la tardana composició del Parlament i la més que tardana
elecció de President i formació de govern, aquesta presentació a meitat d’any
del pressupost era inevitable.
En fi, en tant que
ex diputat, sempre miro què contenen els pressupostos per les comarques de la
demarcació de la federació XI del PSC: Bages, Berguedà i Solsonès. I vet aquí
que el resum, es descriu en un sol mot: esquifidesa. Per no dir, escandalosa
reducció, fins extrems mai vistos, en l’apartat d’inversions territorials.
Les xifres canten
per elles mateixes: 21,5 milions per la comarca del Bages, 3,67 per la del
Berguedà i 1,8 per la del Solsonès. Deixant clar que en la del Bages, l’import
principal va de inversions per ferrocarril, cosa ben poc visible, per quan es
pot tractar de material intern, i no extern.
Si comparem
aquestes xifres amb altres de temps una mica millors podríem veure com l’any
2010 al Bages, tenia 66,2 milions pressupostats, el Berguedà 22,13 , i el Solsonès
7, 5 . I si busquem en altres anualitats podrem arribar a la conclusió de que
aquestes comarques estan especialment mal tractades respecte anys anteriors en
percentatges autènticament d’escàndol.
Estem davant un
panorama preocupant per quan any rere any es van acumulant retards ja no
solament en inversions noves, sinó en manteniment i reparació de les velles, de
manera que els infraestructures i equipaments van envellint sense perspectives
de que siguin renovades en els terminis previstos per les normatives vigents.
Tots sabem el
desgast que tenen carreteres, vies de tren, edificis, camins, xarxes de
clavegueram, d’aigua, depuradores, hospitals.....i que sobrepassar els terminis
de reposició o millora va en detriment de la seguretat o la idoneïtat. En fi,
que tenim totes les estructures més envellides i sense previsió de renovació.
També sabem que els
retards es paguen amb posteriors inversions molt més costoses. Un deficient
manteniment, suposarà un increment de la inversió per posar-lo al dia, de manera
que els estalvis d’avui, es converteixen en super inversions, el dia de demà.
I a cada comarca hi
ha una llarga llista de compromisos incomplerts que es van acumulant, any rere
any, sense cap previsió de dur-los a terme. Es a dir, en els darrers anys la nota dominant ha estat paralitzar tota
l’acció inversora de la
Generalitat , i es van acumulant els retards en una roda
imparable. Fins quan ? Ningú ho sap. Ningú ho pot dir perquè la situació
financera té un volum de deute insostenible. Només la intervenció directa de
l’Estat, la podria aturar. De fet, si s’ha reduït la partida de pagament
d’interessos del deute, és perquè en comptes de recórrer a crèdits externs amb
bancs, la Generalitat ,
rep els fons del FLA que son a 0% d’interès. Una decisió del govern central per
evitar el col·lapse d’uns quants governs autonòmics, entre els quals, el més
endeutat, el de la
Generalitat de Catalunya.
En resum, la mala
gestió, tard o d’hora passa factura i a dia d’avui la capacitat d’ingressos de la Generalitat és baixa,
i els deutes molt elevats. El resultat, son uns pressupostos de mínims , per
garantir la supervivència, però a canvi d’oblidar inversions en el territori. La Catalunya central és un
exemple, però, comparable amb qualsevol altre territori del país. I tot i això,
a la vista de les posicions de la
CUP , tampoc hi ha cap garantia de que siguin aprovats i si
son retornats al govern, el lògic seria convocar noves eleccions. Ja veieu quin
panorama tenim al davant.