Friday, April 29, 2016
DEBATS ESTÈRILS - art. Regió 7
DEBATS ESTÈRILS.
En un país i un estat, potes enlaire, ningú s’estranya
que molts ajuntaments vulguin debatre
tota mena de qüestions, encara que res tinguin a veure amb les competències ni
recursos que els hi son propis. Ho acabem de veure en el darrer ple ordinari a
Manresa, a proposta de la CUP, per parlar de menstruació, però ho hem vist en
moltes altres ocasions per temes igual d’impropis d’un ple municipal.
I és que hi ha un enorme desconeixement del
funcionament d’un ajuntament, fins i tot per part de molts alcaldes, i regidors
de govern o d’oposició. D’entrada qui elabora l’ordre del dia d’un ple
municipal és l’alcalde, i no està obligat a posar-hi totes aquelles
iniciatives, propostes o mocions que presentin els grups d’oposició. Es més, la llei estableix que a cada nivell
d’administració li correspon tractar els temes dels quals té competència , i no
tractar-ne d’altres que no li corresponen. Es el lògic i és el que pertoca fer,
si volem ser efectius i dedicar-nos a resoldre els problemes directes dels
nostres ciutadans.
Alguns alcaldes consideren que tot el que
entra a registre de l’ajuntament, procedent dels grups d’oposició, s’ha de
posar a debat i votació del ple. Es una mena de portes obertes per no ser
considerat “poc democràtic” o “poc sensible” a les peticions de la oposició...i
així, entren en clara competència i controvèrsia en temes que son propis del
Parlament de Catalunya, del Congrés de Diputats, o de qualsevol altre organisme
com Universitats, Fòrums de Debats, o Tertúlies televisives o radiofòniques,
fins el punt de que molts plens municipals es converteixen en un batibull de
debats que deixen perplexos als pocs ciutadans que assisteixen, en viu i en
directe als plens, o que els segueixen per mitjans audiovisuals.
Aquesta pràctica deixa en molt mal lloc als
ajuntaments per quan es col·loquen tots en el mateix pot, i en surt una idea
generalitzada de que els polítics parlen de tot, menys del que interessa
realment. I és que en molts municipis hi ha regidors actuant com diputats
frustrats que volen tractar temes, tant si son com no, competència municipal, en
una mostra clara que no tenen propostes referides al municipi del qual son
regidors. Es paradoxal, perquè sembla que han de parlar d’altres coses perquè
res tenen a dir ni a proposar del seu poble o ciutat.
Aquesta manera d’actuar ja fa anys que dura,
en alguns municipis més que en altres, amb honroses excepcions. I és que de res
serveix presentar, discutir i aprovar en un ple municipal temes relacionats amb
cultius transgènics, joguines no sexistes, moratòria contra la caça de balenes,
iniciatives antitaurines, iniciatives pro corre bous, a favor d’una dieta
vegetariana, en contra de les armes nuclears, a favor dels ocells fringíl·lids,
contra l’ús de pesticides,i tants i tants altres temes que poden ser molt
importants però res tenen a veure amb les competències i deures d’un
ajuntament.
Cada nivell d’administració s’ha d’ocupar de
resoldre els temes que li son propis i deixar per les altres els que no en son.
I és que ningú ho explica, però de fet, aquestes mocions una vegada debatudes i
votades, les aprovades, van a un arxiu d’una altra administració on s’envia, o
directament a la paperera sin son desestimades. Feina en va, despesa vana,
simplement per demostrar la suposada preocupació per temes que pertoquen a una
altra administració o a d’altres organismes. Francament, si es vol, a cada
poble , a cada ciutat, hi ha un munt de temes per tractar i resoldre, sense
necessitat de buscar-ne d’altres que res tenen a veure amb la realitat diària
del municipi. Qui vulgui tractar d’aquests altres temes, ho té ben fàcil,
demanant al seu partit que els porti al lloc on li son propis. No deixa de ser
penós veure com en molts plens es ventilen els temes municipals en pocs minuts,
i s’allarguen els debats sobre temes aliens, durant hores. El món al revés.
Flac servei als ciutadans que ens han elegit per uns deures determinats i no
per altres que res podem fer-hi.