Tuesday, January 26, 2016

 

AL NOU GOVERN- art. Regió 7

AL NOU GOVERN.
La setmana passada, precisament en aquestes mateixes pàgines de Regió 7 , es va fer un ampli desplegament sobre les peticions del territori al nou president de la Generalitat. Com en tot llistat se n’hi podien haver afegit alguns compromisos més, reiterats en els darrers anys, però dels enumerats no en sobrava cap. Això era l’important.
No vull afegir nous projectes ni recordar els oblidats, perquè em temo molt que no hi ha cap possibilitat de que siguin atesos, a la vista de la situació financera del govern català. Aprofito aquest espai per demanar modificacions del funcionament de l’administració per fer-la més eficient, més propera, i més adequada a les necessitats del territori. Això no costa diner, és qüestió de voluntat i posar-s’hi. I un nou president que ha estat alcalde és més fàcil de convèncer que no pas qui no ho hagi estat.
Pels ciutadans en general que no tinguin cap relació amb un ajuntament concret poden pensar que els retards en la tramitació de determinada documentació és culpa del propi ajuntament. Si l’entreguen en el registre municipal, creuen que tot es resol en la mateixa Casa Consistorial i no poden entendre com moltes gestions tarden mesos, per no dir anys, en ser resoltes. No exagero quan dic que alguns tràmits poden durar anys, perquè és la crua realitat.
Ja sé que en aquests moments parlar de coses terrenals pot semblar fora de lloc, però després de mesos de congelació de l’activitat burocràtica i de cinc anys d’inestabilitat política fa falta tornar a una certa normalitat. Es més, jo diria, fa falta emprendre algunes reformes poc vistoses de cara a l’exterior però molt necessàries i urgents a nivell del funcionament diari dels ajuntaments i la pròpia Generalitat.
Fins i tot aniria més lluny i demanar que el Parlament, enlloc de preveure noves lleis, es dediqui a esporgar-ne unes quantes de les actualment vigents. A Catalunya tenim un empatx legislatiu a tots els nivells. Durant anys hi ha hagut una competició per veure quina legislatura era la més activa a nivell d’elaboració i aprovació de lleis, fins el punt que estem en un enorme embolic, impossible de gestionar sense perdre molt de temps i molt de diner.
Els àmbits més enrevessats son els urbanístics, els medi ambientals, els de comunicacions , els d’activitats, per posar els més delicats i habituals del dia a dia. Per iniciar moltes activitats poden ser necessaris quatre, cinc o sis informes preceptius d’altres tants serveis de la Generalitat. No hi ha regles clares de terminis i cada servei va al seu aire, de manera que la finalització d’un expedient es pot allargar per temps gairebé indefinit. Falten tècnics en alguns serveis, de manera que els pocs que queden acumulen expedients que no poden resoldre ni en tres ni quatre mesos, i ja es donen casos de posar mig any com a promig de resolució de peticions.
En el terreny urbanístic, s’ha declarat el sòl no urbà com terreny sagrat , intocable, per gairebé qualsevol activitat. Pagesos i ramaders estan sotmesos a unes prohibicions brutals en les seves propietats de manera que no poden tocar cap totxo ni pedra que no tinguin un reguitzell de documents i permisos complicats, llargs i cars. Hem anat d’un extrem a l’altre, en molts pocs anys.

Per raons d’espai no puc detallar situacions absurdes, contradictòries entre departaments de la mateixa Generalitat, feixugues gestions, tràmits, etc. El repte de simplificar l’administració i donar competències als ajuntaments en determinats casos, no s’ha posat mai en pràctica. “Quien mucho abarca poco aprieta” diuen en castellà, es pot traslladar aquí. La Generalitat ha esdevingut un gran aparell administratiu incapaç de gestionar les competències que les lleis del Parlament li han donat. Un millor repartiment entre administracions seria un dels grans reptes que podria emprendre el nou Consell Executiu. Hi sortiríem guanyant tots. 





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?