Thursday, December 31, 2015
LA DELICADA I CONFIDENCIAL FEINA SOCIAL- art. blog i web
LA DELICADA I CONFIDENCIAL FEINA SOCIAL.
Des de sempre,
l’ajuntament de Borredà, ha tingut una especial sensibilitat envers els temes
socials, intentant resoldre ,de la millor manera possible, els problemes amb
els que s’han d’enfrontar els seus ciutadans.
En els llunyans
anys 80, l’ajuntament va anar buscant un bon indret per instal·lar el
Consultori mèdic municipal, pensant en l’equip mèdic, primer, i en la gent
gran, després. D’aquí la decisió de traslladar el consultori de la zona de La
Parada, a la planta baixa de la Casa Consistorial, i ja en anys recents, d’aquí
al lloc actual.
També en els
llunyans anys 90 es va considerar necessari disposar d’una treballadora social,
i una treballadora familiar, i d’aquí l’acord amb altres ajuntaments per
compartir la treballadora social. I no vàrem voler compartir la treballadora
familiar perquè en desplaçaments hauria passat bona part del temps de treball.
La solució, va ser contractar-ne una de pròpia, entre Vilada i Borredà, amb
possibles desplaçaments a Sant Jaume i Castell, en cas de necessitat.
A continuació també
vàrem considerar indispensable que la gent gran disposés d’un local on anar a
passar l’estona, fer tallers, aprendre informàtica, organitzar xerrades...i
d’aquí va sortir la idea de convertir les antigues escoles municipals en un
Centre Cívic de la Gent Gran. I aprofitant l’espai disponible, es va habilitar
una part per encabir-hi una dutxa adaptada a persones amb
mobilitat reduïda, així com una rentadora i una assecadora perquè la
treballadora familiar pugui utilitzar per cases que no en disposin.
Més recentment, i a
la vista de que el Centre Cívic, en determinades hores quedava ple, es va
llogar l’antiga perruqueria del carrer Manresa, com a Local de Tallers. Aquí
s’hi fan tallers de punta al coixí, manualitats, anglès, ...i també és l’espai
destinat a reunions del Grup Municipal de la CUP.
Quan s’ha cregut
oportú s’han dut a terme experiències pilot per millorar el benestar de la gent
gran, com va ser la contractació de dinars, i el seu repartiment entre les
persones que s’hi varen apuntar. Aquest servei va durar 2 anys, però no va
tenir continuïtat per falta d’usuaris interessats. Es podrà reprendre tant bon
punt torni a fer falta.
Si ja fa 20 anys
tenim treballadora social i familiar, en fa 10 que disposem d’una dinamitzadora
de la Gent Gran, un dia a la setmana, la qual s’ocupa d’organitzar i coordinar
activitats dintre del poble i enllaçar-les amb altres de fora. També serveix de
suport a l’Associació de la Gent Gran, juntament amb la dedicació i activitat
de la responsable política d’aquest servei, la Primera Tinent d’Alcalde,
Concepció Barniol, ajudada per la Regidora, Rosa Ma. Soler.
Altres 10 anys fa
que tenim una dinamitzadora de carrer, unes hores a la setmana, dedicada a fer
un seguiment i recolzament a famílies amb nens i nenes que puguin tenir algun
problema d’adaptació, o jovent que necessita algun suport especial. En aquest
cas la responsable política d’aquest àmbit, i del de serveis socials, en
general, és la Segona Tinent d’Alcalde, Anna Maria Cunill. També es troba en el seu àmbit la
organització i distribució dels Plans d’Ocupació que provenen de la Diputació
de Barcelona o del Servei d’Ocupació de Catalunya, destinats a persones a
l’atur, o en risc d’exclusió social.
Per fer front a les
necessitats econòmiques de tots aquests àmbits disposem d’ajudes directes de la
Diputació de Barcelona, a d’altres que poden provenir de la Generalitat de
Catalunya ( ara molt pocs) via directa o via Consell Comarcal del Berguedà,
així com alguns que poden venir de la UE. L’Ajuntament de Borredà sempre s’ha
caracteritzat per anar a buscar tota mena d’ajuts que permetin ampliar els
recursos propis municipals, i d’aquesta manera oferir més i millors serveis.
Per últim, voldria
ser molt clar i transparent, en la mesura del possible, respecte el bon ús de
tots els recursos materials destinats a les persones desvalgudes i esvair
dubtes sobre el correcte destí de tot el que disposem a nivell municipal. No
podem donar noms ni assenyalar persones, en compliment de la Llei de Protecció
de Dades, però puc assegurar que en un petit poble on ens coneixem tots, les
ajudes es donen a les persones que realment les necessiten. No hi ha
favoritismes, ni personalismes, ni subjectivisme en les propostes i decisions.
A cada necessitat
hi ha un estudi, un informe, i una decisió. Hi ha ajudes directes que provenen
de la Creu Roja Berguedà en forma de paquets mensuals de menjar. N’ hi ha
d’altres que provenen del propi
ajuntament, del magatzem situat en el primer pis de la Casa Consistorial, on es
guarda menjar donat per gent del poble, o provinent del Ministeri d’Afers
Socials, del Govern central. Tota concessió de paquets de menjar és revisada
cada mes o cada dos o tres mesos, en funció de l’evolució de la persona a la
que s’ajuda. Mai son decisions a llarg termini.
Pel que fa ajudes
econòmiques, no es dona diner directament a ningú. Si en algun moment la
treballadora social considera que s’ha de pagar algun rebut d’aigua, llum,
escombraries... o un mes de lloguer pendent, per evitar desnonaments, és ella
la que tramita el pagament amb els recursos municipals corresponents, els quals
son degudament autoritzats per l’alcalde i la secretària – interventora, i
justificats, mitjançant la documentació pertinent, amb els noms encriptats per
preservar la confidencialitat.
El mateix es fa si
en algun moment l’ajuntament ha hagut de facilitar algun material indispensable
per millorar la situació d’alguna persona ( llit especial, cadira de rodes...)
o fer alguna transformació en el pis per canviar cuina, adaptant-la a mesures
de seguretat o utilització, o disposar de dutxa adequada...El procediment
sempre és el mateix: informe de la treballadora social justificant la mesura,
pressupost de l’actuació, i aprovació per part d’alcalde i vist i plau
secretària – interventora, conforme es disposa de partida econòmica. I la
partida econòmica es nodreix bàsicament de les aportacions de la Diputació de
Barcelona, i del propi ajuntament. En algun cas poden venir ajuts d’altres
administracions: Generalitat, Estat i UE.
En resum, no hi ha
cap actuació que no sigui degudament estudiada i valorada, per la part tècnica,
la part social i la política. Tots treballem sota el principi de l’austeritat,
el rigor i la justícia social. I sempre estem vigilants no solament d’atendre a
qui ho demana sinó també comprovar que qui no ho demana i potser ho necessita,
estigui degudament atès o atesa.
He volgut donar
aquesta llarga explicació per tallar alguns comentaris o rumors que de tant en
tant circulen, amb invencions respecte d’ajudes indiscriminades, poc rigoroses,
o inexistents. Passa en tots els llocs, però voldria que tothom reflexioni bé
abans de donar crèdit a determinats comentaris que no tenen cap veracitat. Fan
mal al conjunt, i perjudiquen la bona feina que professionals i polítics fan en
un àmbit tant difícil i delicat com és aquest.
Borredà, 31 de desembre de 2015.
L’Alcalde, Joan
Roma i Cunill.