Saturday, June 20, 2015
NOUS EQUIPS, NOVES FORMES - art. Regió 7
NOUS EQUIPS, NOVES FORMES.
Segur que tots tenim imatges vistes o viscudes
procedents de la constitució dels nous ajuntaments sorgits de les eleccions del
passat 24 de maig, en cada poble concret, però molt especialment de les grans
capitals: Madrid i Barcelona, però també Zaragoza, i més a prop nostra, a
Berga.
Es evident que en aquestes municipals s’han
produït canvis rellevants en molts indrets i aquests canvis pressuposen noves
formes a l’hora de governar. De moment les noves formes les hem vist en els
actes de pressa de possessió, però son anecdòtiques. El que comptarà son els
canvis reals, en el dia a dia, i sobretot a mig i llarg termini.
El moment és apassionant perquè s’anuncien
propostes de molt difícil execució i moltes, semblen obviar la legislació
vigent, i el compliment de normatives que necessiten llargs terminis per ser
modificades. I els nous càrrecs tindran pressa per posar en pràctica els
compromisos anunciats, però la maquinària municipal, primer, autonòmica ,
després i finalment estatal, és extraordinàriament lenta. Seran inevitables les
topades amb els funcionaris encarregats de donar trasllat de les decisions a la
posta en solfa, de totes elles.
En les grans ciutats hi ha canvis que poden
ser immediatament més visibles que en municipis més petits. Reduir dràsticament
l’ús de vehicles oficials, retallar el protocol i actes suntuaris, modificar
determinats horaris d’atenció al públic, o més proximitat dels càrrecs electes
als ciutadans, poden ser posades en pràctica en pocs dies. Altra cosa és tocar
determinats drets assolits.
El tema dels sous és un dels més cridaners i
té unes limitacions que s’aniran veien en els propers dies. A Madrid ja ha
quedat clar que la rebaixa de sous afectarà l’equip de govern , però no a la
resta de regidors de la capital. A Barcelona, ha quedat clara la limitació de
sous a càrrecs polítics, però no a càrrecs tècnics, perquè sinó era impossible
pensar en atreure els perfils indispensables. I dintre dels càrrecs polítics no
s’ha especificat si la proposta afectarà a tots els membres del Consistori o
només als de l’equip de govern.
En fi, sigui com sigui, tenim debats i
controvèrsies servides per les properes setmanes i mesos, tot i que aquí a
Catalunya ja entrem en precampanya de nou. Aquesta vegada pel 27 S. Un 27 S que
suposo tots desitgem arribi el més aviat possible perquè estem en un marc
insostenible de ser allargat. Un país no pot tenir el seu govern “congelat”
durant quatre anys a l’espera de la gran decisió. Una gran decisió que produeix
estralls una mica per tot arreu, com podem veure en la pròpia federació de CiU,
i ben aviat en alguna altra força política si es vol tirar endavant algun nou
moviment transversal per conformar una nova plataforma política, semblant a la
constituïda per les municipals a Barcelona.
A l’espera d’avançar en el calendari, el que
sí podem mirar i comprovar és si les promeses fetes per noves candidatures ,
arribades al govern, son capaces de canvis substancials en les formes, però
sobretot en les realitats dels seus ajuntaments. Segur que serem molts els que
seguirem les decisions immediates a cada lloc, i ens formarem una opinió de si
son traslladables als nostres propis municipis. Benvinguts els canvis si
aconsegueixen millorar la prestació de serveis i la transparència en l’acció de
govern. Tenim un munt de llocs per comprovar-ho, i és lògic donar els preceptius
cent dies de treva, abans d’entrar a criticar o rebutjar. Temps al temps.