Monday, June 01, 2015
CONFORMAR GOVERNS ESTABLES - art. Regió 7
CONFORMAR GOVERNS ESTABLES.
Sorprèn la gran quantitat de municipis en que cap partit ha
assolit la majoria absoluta, i tanmateix no semblen especialment preocupats per
conformar governs estables. Es més, en la majoria de casos, la llista més
votada està disposada a governar en minoria, durant tot el mandat. El cas de
Manresa, és el que tenim més proper, però també la CUP a Berga , ho ha
manifestat.
Sincerament no m’imagino governar un ajuntament sense
disposar de majoria absoluta, i en altres latituds, els governs estables son
una condició indispensable per garantir una acció de govern sòlida, fructífera
i eficient. Aquí, no. Ho hem vist a Barcelona i a Manresa en aquests darrers
quatre anys i han sobreviscut raonablement bé. El que mai sabrem és quan més haurien
pogut realitzar si haguessin disposat d’una majoria absoluta al darrera.
Dit això, voldria aclarir algun concepte que alguns
periodistes i comentaristes deixen anar, sense massa coneixement de fons. Molts
d’ells consideren que disposar de majoria absoluta permet viure millor i anar
més tranquil per la vida, i poca cosa més. Pressuposen que l’equip de govern
tindrà algun problema a l’hora d’aprovar el pressupost anual, però sinó
l’aprova, no passa res, perquè pot prorrogar l’anterior i ja està. Qui dia
passa, any empeny.
I no és això, companys, no és això. Tenir majoria absoluta
garanteix el compliment del programa electoral amb el qual s’ha presentat la
candidatura guanyadora, o el conjunt de partits que han pactat i han acordat un
programa comú. Sense majoria absoluta, res és segur, tot és transitori,
precari, i incert.
I es governa d’una manera radicalment diferent, en funció de
tenir o no, aquesta majoria absoluta. Quatre anys passen volant, i un equip de
govern necessita planificar i programar la seva acció de govern, en el poble o
ciutat. En matèria pressupostària vol dir, planificar ingressos i despeses a
curt i mitjà termini, i s’ha de tenir aquesta garantia per poder planificar
inversions. Es impensable improvisar sobre aquests conceptes i només programar
a un any vista. Es clar que es pot fer, però qui actua així mai podrà tirar
endavant projectes ambiciosos.
En matèria urbanística, qualsevol canvi, modificació o
rectificació comporta dos o tres anys de tràmits i gestions, si a més, no es té
cap garantia de poder-ho aprovar en el Ple corresponent, és feina en va, o
totalment frustrant per qui ha treballat per a res. Davant aquestes incerteses,
qui no disposa de majoria absoluta prefereix no entrar en cap reforma
estructural mínimament important.
I el mateix farà en altres matèries essencials com
polítiques de personal, sempre a mig i llarg termini, o polítiques socials, de
vivenda, de reforma de nuclis antics, infraestructures i serveis, etc, etc. Es
a dir, no es pot dur a terme cap actuació política en profunditat sense tenir
al darrera una majoria absoluta que
garanteixi l’aprovació d’aquestes accions.
Per això sorprèn la poca importància que se li dona a la política de
pactes estables, previs a la constitució dels nous Consistoris.
Dit això, també considero que si la candidatura majoritària
/minoritària, vol tirar endavant l’acció de govern en aquestes condicions, se
li ha de facilitar que ho pugui fer. Aquest és el cas de la CUP a Berga, i de manera molt
similar la de BCN en Comú, a Barcelona. Francament espero i confio veure-les
governant. Serà una experiència apassionant i seria un error trencar aquestes
voluntats.