Tuesday, February 17, 2015
ENTITATS , EN PERILL - art. El Setmanari de Regió 7
ENTITATS, EN PERILL.
La màquina legislativa i recaptatòria del
govern central, sumada a disposicions poc meditades per part de la Generalitat,
pot portar la desaparició de milers d’entitats, sense afany de lucre,
repartides per tot Catalunya. Els ensurts i les ocurrències son constants en
els darrers anys i no sembla que a ningú li preocupi el desastre que poden
provocar a nivell de país.
Pels qui no saben de què parlo, els faig cinc
cèntims. El ministeri d’Hisenda ha decidit que des del gener d’enguany totes
les entitats, sense afany de lucre, han de portar comptabilitat oficial de
doble partida, per fer la declaració de l’impost de societats, l’any que ve.
Fins ara estava reservada només a les entitats que superessin els cent mil
euros d’ingressos, qüestió que només afectava a unes poques. Ara totes han de
fer declaració encara que després no hagin de pagar res. I a nivell de
Generalitat, amb la llei de transparència s’ha de donar compte de tots els
ajuts externs aconseguits, per donar-ho a conèixer a la població en general.
Tot plegat pot semblar ben pensat i amb bones
intencions, però la realitat comporta l’anunci d’un desballestament de la rica,
plural i indispensable xarxa d’entitats de tots els pobles i ciutats, i del
conjunt del país, en general. No exagero si dic que estem davant d’una de les
pitjors decisions per les entitats socials,culturals, esportives, d’oci i
lleure, ...
Tots tenim en el cap un gran nombre d’entitats
que sobreviuen com poden, gràcies a la dedicació voluntària d’homes i dones que
no tenen cap retribució, cap compensació ni cap esponsorització. Com a màxim
alguns ajuts de l’ajuntament, d’alguna empresa i poca cosa més. La resta prové
de quotes, rifes, venda d’entrades, loteria...i així s’ha anat tirant durant
anys i anys, amb el mínim de burocràcia possible. Tots els qui estem o hem
estat en entitats, hem pogut comprovar la dificultat per trobar qui volgués fer
de secretari, i encara més difícil era el paper de tresorer / comptable.
Doncs, bé, ara es vol que totes les entitats
es posin al dia, tinguin la documentació oficial en regla, portin la
comptabilitat com les grans entitats, facin declaració de l’impost de
societats, i segons com, fins i tot els hi pot pertocar pagar, ni que sigui una
xifra ridícula. I el problema no és tant la xifra que surti, encara que sigui
zero, el problema és tota la paperassa que això suposa. Senzillament és fer
inviables a la majoria de les entitats que no trobaran qui accepti aquests
càrrecs amb aquestes responsabilitats.
Estem acostumats a veure en tots els pobles i
ciutats, entitats petites, per temes molt puntuals, però indispensables per
garantir la supervivència de festes i tradicions. Aquí tant hi podem posar la
Colla gegantera, la Comissió de Festes, la dels Reis, la de la Patrona, el Club
Petanca, la de la Gent Gran, la dels Joves, el Grup de Teatre, la de les
Caminades, la de les Caramelles, el club de futbol local, i una llarga llista
d’entitats de tota mena, de tots els àmbits i sectors de la població.
Es compten per centenars les entitats a cada
comarca, i per milers, les de tot el país. No és intel·ligent, ni plausible
exigir una documentació com la que s’ha aprovat. Que per la llei de
transparència, l’entitat hagi de dir quins ajuts públics i privats rep, molt
bé. Amb una pàgina web el tema pot quedar resolt, o amb una fulla de paper,
però complicar la vida fins aquests extrems, portarà a moltes a tirar la
tovallola. Qui estarà disposat a portar els papers, si pot ser inspeccionat,
revisat i sancionat , malgrat fer-ho desinteressadament?. Tots sabem que sempre
poden trobar un paper fora de lloc, un apunt mal posat, o qualsevol altre
detall incomplert. Si a més de posar-hi la voluntat s’ha de fer un curs per
experts, no anem per bon camí. Fa pocs dies em queixava de l’increment de
paperassa en els ajuntaments, ara, toca fer-ho en un sector encara més delicat.
Cal tirar enrere aquesta decisió sinó volem perdre bona part del ric teixit
associatiu que tenim.