Friday, September 05, 2014

 

NOVES COMARQUES - art. Regió 7


NOVES COMARQUES
Amb vint-i-cinc anys de retard el govern de la Generalitat considera arribada l’hora de moure el mapa comarcal, i resoldre les reivindicacions del Moianès i el Lluçanès. Una llarga espera sense justificació clara ni explicable. En el moment d’elaborar les lleis territorials “no tocava”posar-hi dues comarques més. S’havia mitificat tant la divisió territorial de Catalunya feta pel geògraf Pau Vila, que de les trenta-vuit que ell havia proposat es va passar a les quaranta-una actuals, i posar-n’hi tres més per alguns era raonable, però no cinc més, de manera que aquestes dues van quedar-ne fora.
No em demaneu quantes vegades hem discutit en el Parlament aquest tema perquè han estat moltes, i cap amb arguments convincents. Ara, transcorreguts aquests anys i amb els ànims predisposats a modificar el funcionament dels consells comarcals per transformar-los en una mena de mancomunitats, s’obre el camí per encabir-hi dues noves realitats que ja funcionen com mancomunitats des que varen quedar soles.
Si una cosa han fet bé aquests dos territoris ha estat organitzar-se com si fossin una comarca, creant un consorci que agrupa els municipis afectats, i tirar endavant multitud de projectes amb una eficàcia molt superior a d’altres territoris que eren oficialment comarca, i tenien el seu consell comarcal. I és que el naixement dels consells comarcals fou arbitrari, oportunista i poc pràctic. La prova la tenim ara que tothom veu que han de ser modificats i transformats en el que haurien d’haver estat des del principi: mancomunitats de serveis. La crisis, i també la modificació de les normatives municipals, empreses pel PP des de Madrid, hi obliguen , però la pràctica, també ho aconsella.
Es a dir, els ajuntaments necessiten d’un organisme gran i potent pels temes més rellevants i complicats com és tota la gestió tributària (IBI, IVTM, Taxes,...) i per això la Diputació de Barcelona va crear l’Organisme de Gestió Tributària (OGT) , model d’eficàcia i servei. També per temes de gran complexitat com assistència jurídica, tècnica a tots els nivells, ajuts puntuals i especials, plans de cooperació,etc, és indispensable l’existència de les Diputacions.
Però, per temes més propers i específics, la comarca o les mancomunitats poden ajudar a millorar serveis , fer-los més eficients i menys costosos. Aquí hi podem posar la recollida de deixalles, o de selectiva, protecció del territori, planificació compartida, seguretat, dependència, gent gran, joventut, esports, etc, etc. Es a dir, l’agrupament d’ajuntaments per donar serveis compartits, és la solució lògica i adient a dia d’avui. I si aquest agrupament coincideix amb la comarca bé, i sinó no passa res, de manera que a partir d’ara poden sortir altres territoris que volen esdevenir comarca o mancomunitat. El Moianès i el Lluçanès ho han fet i se n’han sortit bé, fins ara en que la tossuda realitat s’ha acabat imposant. Ara els hi donaran el títol oficial, però ja ho eren extra oficialment.
Ja era hora que la realitat s’imposés. Queda, però un darrer tema pendent com és el de si es consulta als ciutadans afectats o no. En un moment en que ens barallem per poder expressar el vot a nivell nacional, quedaria fatal no fer-ho per un tema territorial menor, però important. Sóc partidari d’estrenar la nova Llei de Consultes, però fent-ho de manera ràpida, perquè els Consorcis del Moianès i del Lluçanès no es trobin atrapats en un interregne on no fossin ni una cosa ni l’altra ( mancomunitats).







<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?