Sunday, April 20, 2014

 

EL MODEL FRANCÈS- art. Regió 7

EL MODEL FRANCÉS.
Tots els grans partits, en un moment o altre de la seva llarga història, han tingut períodes de crisis d’identitat, de lideratge o d’encaix en la societat on estan immersos. Es llei de vida, i és impensable una permanent i complerta estabilitat, pels segles dels segles. Ni per decennis i decennis. Tota creació humana és susceptible de ser millorada, canviada i modificada, en funció de les necessitats. I així ha de ser.
Faig aquesta introducció per recordar i comparar la situació del PSF ( partit socialista francès) uns anys enrere amb la d’avui dia. Els gloriosos anys de Miterrand com president de govern, van donar pas, a una llarga i dura crisis que semblava havia d’emportar-se el partit, cap a la seva desaparició, o quedar amb una presència residual. Els forts lideratges son difícils de pair i contrarestar , fins que n’apareix un altre que fa oblidar l’anterior.
També aquí va passar una cosa semblant, a nivell de PSOE, amb el fort lideratge de Felipe González. Va costar trobar un bon substitut, com va costar trobar relleu a Joan Reventós, a nivell de PSC, a Catalunya. Però tot se supera i tot té continuïtat, quan el projecte és sòlid i existeix un espai per ocupar. Son molts els que valoren i pronostiquen el descens a les catacumbes al PSC, moguts per la situació present, però obliden que el projecte socialista té més de cent vint anys d’existència, i li’n queden molts més per endavant, de manera que tota crisis és conjuntural i per tant, temporal.
I res millor que comparar els temps actuals aquí, amb els viscuts pel PSF.  Avui tots els ulls estan posats en un projecte, i amb un lideratge nou, fresc, jove, innovador i molt combatiu, de la mà, d’un autèntic francès, d’arrels catalanes, en Manuel Valls, el nou Primer Ministre. Recomano llegir el seu discurs davant l’Assemblea Nacional, i el posterior, davant del Senat. De ben segur tindrem els ulls posats a França amb l’enveja de veure com és possible una altra manera de governar. Tothom accepta que els primers cent dies marquen tendència i mostren si es tenen les idees clares i els projectes ben definits. Tot indica que tenim un model a seguir, en un país capdavanter a nivell europeu i que marca l’agenda de tota la UE, juntament amb Alemanya. Important, doncs, també per nosaltres.
Algunes de les primeres mesures han tingut un bon acolliment. Passar dels trenta-quatre membres de l’anterior govern ( comptant ministres, viceministres i secretaris d’estat), a setze ministres ( vuit homes i vuit dones) i deu secretaris d’estat, ja és remar en la bona direcció. Però en un país tant regionalitzat, anunciar la reducció a la meitat de les vint-i-set regions ( vint-i-dues nacionals i cinc d’Ultramar, és una gosadia. I si hi afegim la supressió dels consells departamentals, ja suposa una revolució a nivell polític i burocràtic. França està molt trossejada territorialment. Per posar un exemple molt proper nostre: la regió del Languedoc – Roussillon, consta de cinc departaments, amb catorze districtes i mil cinc-cents quaranta-cinc municipis. Tots tenen clar que ha arribat l’hora de fusionar regions, suprimir consells departamentals, incrementar les relacions entre ciutats properes per compartir funcions, i clarificar les competències de les administracions locals.

Però si les propostes a nivell territorial suposen un canvi radical en el que diem estructures d’estat, no ho son menys les previstes en el camp social, el de les empreses , o el de l’educació i investigació. Tot va encarat a recuperar la grandesa perduda o deixada pel camí, però tenint clar que l’eficiència ha de primar sobre tot el conjunt. Tindrem ocasió de parlar-ne en el futur, però he volgut treure aquest tema com a mostra de que el PSC aquí, i el PSOE a la resta de l’estat, estan disposats a encarar el futur amb decisió i valentia. El partit socialista és l’únic present en tots els països de la UE, i proposa Martin Schulz, per la presidència. Un altre exemple de lideratge a imitar, i ningú oblidi que els grans canvis en positiu han vingut de la mà dels partits d’esquerres, i molt especialment dels partits socialistes.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?