Wednesday, December 18, 2013
BORREDÀ - BUTLLETÍ INFORMEM- DES.2013
BUTLLETÍ MUNICIPAL – INFORMEM --- NÚM 4 – DESEMBRE 2013.
BANC D’ALIMENTS – ES SOLIDARITAT, NO CARITAT
Els que ja tenen una certa edat recordaran
antigues campanyes per “anar a fer llenya” al bosc, per repartir entre diverses
persones grans, soles o malaltes, i així evitar que passessin fred durant els
llargs hiverns.
Altres persones del poble, a títol individual
ajudaven en la neteja de les cases, donant alguns productes dels horts, pagant
algunes factures de botigues,etc. I botiguers que perdonaven factures, a
aquestes persones necessitades.
Eren temps durs per a tothom, i semblava no havien
de tornar. Han passat els anys, i des de l’ajuntament hem cregut indispensable
organitzar la solidaritat, mentrestant duri aquesta dura etapa de crisis a
nivell local i global.
Per això, hem constituït un Banc d’Aliments, on es
guarden tots els productes que la gent dona, a nivell individual o col·lectiu.
Borredà, sempre s’ha distingit per l’enorme sentit de solidaritat, envers els
propis habitants o per altres que ni coneix. Ho hem vist, durant la guerra de Bòsnia,
o amb recaptes per Cárites, Creu Roja, Banc de Sang, Marató de TV 3, etc,etc.
Doncs bé, ara toca pensar en els casos que tenim
aquí en el poble. Son pocs, però reals. La responsabilitat en l’estudi de cada
cas, correspon a la treballadora social. Porta ja molts anys en el poble i se’l
coneix bé. Es ella la que proposa les actuacions a fer, i en cas de dubte o en
cas de decisions de més volum, les consulta amb l’alcalde i la regidora de
benestar social. No es dona mai diner en efectiu. Si cal pagar algun deute,
comprar alguna cosa, és ella mateixa la que disposa del diner per resoldre el
tema. L’ajuntament té una partida del pressupost per aquests casos, i també rep
ajuda de la Diputació
de Barcelona. Per tant, les ajudes econòmiques son les més estudiades,
controlades i resoltes directament.
Pel que fa aliments, s’estableix un règim de
necessitats, i en funció del resultat, s’entreguen periòdicament, fins que la
situació d’urgència queda resolta. Cada setmana es revisa la situació i la
necessitat.
En un poble petit ens coneixem tots, i el control
és molt rigorós, de manera que “anar de bars”, refusar una feina, o tenir
despeses considerades supèrflues, comporten revisar les ajudes i si cal,
reduir-les o suprimir-les. Igualment es té en compte l’existència de nens per
actuar en altres camps com és el del material escolar, vestimenta ,etc, per
evitar situacions no desitjades.
Volem deixar clar, doncs, que qui rep ajuda és
perquè realment la necessita. I el control és rigorós, constant i adequat . Tot
el que la gent dona, passa al magatzem municipal. En aquest sentit agraïm les
aportacions individuals, i totes aquelles que les entitats del poble han
recollit aprofitant festes, curses, concerts, etc. Que sàpiguen que el seu
destí és el previst. Aquestes actuacions duraran mentrestant siguin
necessàries. La crisis està lluny d’acabar i no podem deixar a la seva sort,
famílies senceres, o persones soles i desvalgudes. Aquesta és una prioritat
clara de l’ajuntament, a l’igual que ho és vetllar per la qualitat de vida de
les persones grans. Exercim la solidaritat, no la caritat.
BORREDÀ A TV 3.
El passat mes de novembre l’equip de la productora
que fa el programa “El foraster” de TV3, va estar en el poble. En primer lloc
per veure si Borredà tenia prou interès per ser un dels pobles elegits, i una
vegada decidit, per gravar el programa. Durant 3 dies varen voltar pel poble,
per dintre i per fora, i varen obtenir imatges i declaracions de les persones
que varen creure adients. Després, en el Local Puigmal, es va fer l’acte final,
de resum de tot el vist i gravat.
Ben aviat sabrem el dia que el passaran per TV3.
L’ajuntament ja n’informarà degudament a les cartelleres municipals, i també en
el web, i per altres mitjans tecnològics.
Es una bona promoció del poble, i de ben segur
atraurà molta gent, que encara no el coneix. Es per aquest motiu que
l’ajuntament va considerar oportú facilitar tots els mitjans per dur-lo a terme
i col·laborar en les despeses d’acollir l’equip de 8 persones que varen venir a
fer el programa.
Aquest és un dels programes nous de TV 3 de
l’actual temporada, amb un excel·lent resultat de públic, de manera que més de
600.000 persones el veuran, i recordaran les imatges d’un poble bonic a nivell paisatgístic
i arquitectònic, i una gent acollidora. Qualitats que molta gent d’arreu del
país voldran comprovar personalment. D’aquí la decisió de participar-hi
entusiàsticament.
CAMPANYA MILLORA ESGLÉSIA PARROQUIAL.
Tot i la separació clara de poders, l’ajuntament,
sempre que ha estat necessari, ha col·laborat a tenir l’església en perfectes
condicions. Ho va fer restaurant el campanar, o ajudant en altres millores de
l’edifici .
En aquests moments, s’ha tramès escrit al Rector
de la Parròquia ,
Mn, Melitó Tubau oferint la participació en dos temes importants. Un, el de
vetllar per la seguretat de l’edifici, a la vista d’algunes esquerdes
aparegudes en diversos indrets de l’interior. En una primera inspecció, tot fa
pensar en el resultat del fred /calor, que ha esquerdat el guix, sobretot en la
part de l’altar del Santíssim, i a la part interna del Rosetó. S’ha demanat
posar “testimonis” per així comprovar la estabilitat al llarg dels anys.
Un segon tema fa referència al precari estat de la
majoria de bancs. Molts provenen de donacions fetes 100 o 150 anys enrere, i
per tant han arribat al final de la seva vida útil. Seria convenient
canviar-los per altres de nou, i segurament una bona campanya conjunta de la Parròquia i
l’Ajuntament, permetria trobar famílies, persones o col·lectius disposats a
comprar-ne de nous. N’hem parlat amb Mn. Gregori, i estem a l’espera de la
decisió de Mn. Melitó, en tant que rector per dur-la a terme.
Per últim, seria també interessant poder protegir
la part inferior de les pintures laterals, per evitar danys, col·locant algun
vidre o material similar que les protegeixi. Oportunament Parròquia i
Ajuntament informarem de tot plegat.
MILLORES PUNTUALS.
Seguint el pla de millores en alguns indrets del
poble, la brigada municipal ha canviat l’antiga barana de fusta, per una de
ferro , situada en el passadís del carrer Barcelona al camp de futbol.
Hem aprofitat una subvenció de la Diputació de Barcelona
per fer aquest canvi que té dos objectius. Per una banda, millorar la
seguretat, i adaptar la barana a la nova normativa, tal com ja varem fer en un
altre tram de la mateixa zona, i també per substituir una barana que ja
mostrava el pas del temps.
També la brigada procedirà a pintar de nou la
pista i les grades de l’Amfiteatre Cívic que serveix de pati a l’escola; i de
pista de basquet o patinatge al llarg de tot l’any. Es pintarà amb els mateixos
colors de quan es va inaugurar: de vermell la pista i de gris les grades. També
es substituiran els planxers i cistelles de bàsquet, força malmeses pels anys
transcorreguts. El nou material el paga la Diputació de Barcelona.
Una altra millora provisional, s’ha dut a terme, a
la teulada dels nínxols que contenen la fosa comuna, en el cementiri. Algunes
bigues estaven podrides i s’han canviat per altres de noves. Al mateix temps
s’ha refet tota la teulada. Aquesta reparació s’ha fet a l’espera de que
l’ajuntament hagi recuperat tots els nínxols vells i pugui emprendre la reforma
dels dos blocs situats a banda i banda de la capella. En aquell moment es
decidirà el nou emplaçament de la fosa comuna.
ESCUT DE PUNTA AL COIXÍ.
L’any passat , en motiu de la trobada de
puntaires,l’alcalde va llençar un repte a diverses puntaires del poble, en el
sentit de demanar si serien capaces de fer l’escut de Borredà, de punta al
coixí.
Aquell repte s’ha dut a terme d’una manera
magistral, i en la trobada d’aquest any, les puntaires varen oferir el quadre a
l’ajuntament.
Aquest quadre figura a la Sala de Plens, en un lloc
destacat, i compleix el protocol de tenir l’escut del poble, en el lloc més
important de la casa consistorial i al mateix temps és una mostra original de
tenir-lo de punta al coixí.
La donació la va fer la colla de punta al coixí de
Borredà, i les puntaires que el varen realitzar son Rosa Ma. Soler , Sílvia
Tarruella, Rosa Rota i Remei Sañas.
NETEJA RIERA DE MERLÈS
En els mesos de setembre i octubre s’han dut a
terme 3 jornades de neteja de diferents trams de la Riera de Merlès, en un dels
quals va participar l’ajuntament de Borredà, aportant-hi, vehicle, els 3
membres de la brigada i l’alcalde.
La iniciativa va anar a càrrec de particulars, en
un cas i de l’entitat ADEFFA, de Camadoca ( Santa Maria de Merlès) en els dos
altres.
En aquestes tres jornades es va recollir un enorme
volum de deixalles de tota mena, resultat de la presència de milers de persones
al llarg de tot l’estiu, en un tram d’uns 10 quilòmetres. La distància que va
de l’Hostal de Sant Cristòfol ( Sta. Ma. Merlès) fins l’Hostalet ( Les Llosses)
passant pel Cobert de Puigcercós ( Borredà).
El treball de tots aquests voluntaris ha permès
deixar tota la riera neta, confiant en que les mesures que s’estan estudiant
per part dels ajuntaments afectats, amb la Generalitat , permetran
reduir el nombre d’usuaris, i sobretot penalitzaran els comportaments incívics
en aquesta zona.
Aquest és un espai protegit, i ens correspon a
tots fer-ho possible. Els ajuntaments, han iniciat ja uns nous contactes per
aconseguir una normativa que pugui ser aplicada l’estiu vinent.
BORREDÀ: UNA ESCOLA DE QUALITAT.
Els avantatges d’una escola petita es comproven,
de seguida, amb una atenció personalitzada a tots els alumnes, cosa impossible
en una escola gran.
Des de fa anys l’escola, ha merescut diversos
premis per la qualitat de l’ensenyament i per la diversitat de la seva acció
educativa. S’ha apuntat a tots els experiments educatius, per l’afany d’aportar
noves experiències als alumnes i professors.
L’escola disposa d’unes instal·lacions realment
úniques, a nivell de comarca, consistents en aules grans , ben equipades i
lluminoses. Sales de tallers, biblioteca, equipament informàtic, etc, i servei
de menjador, en bona part subvencionat.
Les instal·lacions de pràctica esportiva i de
lleure, envolten l’escola, i permeten l’exercici de tota mena d’activitats, durant
les hores escolars, o ja fora d’horari.
La seva integració en la ZER , juntament amb Vilada,
permet disposar de professorat itinerant i complementar l’acció educativa dels
mestres directament lligats a l’escola. Realment val la pena aprofitar la dotació
de professorat, per donar la millor educació als nostres nens i nenes. I val la
pena participar en tots els plans educatius que s’han posat en marxa, per
aconseguir un nivell escolar, molt per damunt d’altres escoles.
CANVIS D’ADRECES,
DOMICILIACIONS, ETC.
Per evitar rebuts incorrectes d’impostos, taxes,
etc, recordem que tothom qui compri una casa o un pis, ha de venir a
l’ajuntament a fer el canvi de titular. Es a dir, ha d’omplir uns impresos
explicant que és el nou propietari de la casa o el pis, i per tant, els rebuts
d’aigua, recollida de deixalles, TV per cable ( si en té) etc, han de venir a
nom seu, i no de l’anterior propietari.
El mateix ha de fer per l’IBI ( contribució
urbana) o per l’IVTM ( impost de vehicles) etc. Aquestes modificacions sempre
s’han de fer per escrit, a les oficines de l’Ajuntament, o a les de l’OGT (
organisme de gestió tributària) de la Diputació de Barcelona, situada al C/ Gran Via de
Berga.
Sense aquesta comunicació per escrit, els rebuts
continuaran arribant a nom de l’anterior propietari, amb tot el que comporta de
problemes, o imposició de recàrrecs, sinó es paguen en els terminis previstos.
Recordem els horaris d’atenció al públic per part
de l’Ajuntament: Dilluns i Dimecres de les 16 a les 19 hores, i els Divendres de 10 a 13. Tel. 93 823 91 51.
Pel que fa la OGT ( Contribucions) a Berga, tenen obert tots
els dies de la setmana de les 9
a les 14 hores. Tel. 93 472 91 20.
SENYALITZACIÓ TRAVESSIA
URBANA
A la vista de la suspensió del projecte de variant
a la Crtra. Berga
– Ripoll, al seu pas per Borredà, per falta de diner, per part de la Generalitat ,
l’ajuntament ha iniciat els tràmits per millorar la senyalització i evitar
possibles accidents.
En aquest sentit, es va trametre escrit a la Direcció General
de Carreteres demanant diverses actuacions de caràcter urgent. Una ja s’ha
acomplert, consistent en col·locar senyalització vertical a l’inici i final de
la travessia advertint del pas de transeünts. Tot seguit s’ha de posar rètols
de limitació de velocitat a 30 quilòmetres /hora en aquest tram. I a
continuació , 3 passos de vianants.
La petició de l’ajuntament va ser que els 3 passos
els fes la Generalitat ,
però en principi varen dir que no tenien pressupost i s’està negociant la seva
construcció, puix que Carreteres proposa que siguin elevats. Això incrementa
notablement el cost, de manera que d’entrada els voldríem pintar l’ajuntament i
més endavant, convertir-los en elevats.
Els passos de vianants van a l’entrada del poble,
per travessar la carretera i anar cap a la zona industrial de la fàbrica de
baix. Un segon pas va per travessar a l’alçada de Cal Vives. I el tercer pas,
és a l’alçada de la Baixada
del Vinyal. D’aquesta manera travessar la carretera serà molt més segur que
fins ara.
També s’ha encarregat al tècnic municipal la
redacció del projecte de Millora de la Travessia Urbana ,
per adequar-la a les normes de seguretat . Una vegada disposem del projecte,
l’aprovarem inicialment i en farem exposició pública, al mateix temps que es
tramitarà davant la Generalitat. Una
vegada tot aprovat, demanarem una subvenció a Diputació o Generalitat per
poder-lo executar, el més aviat possible.
BONES FESTES DE NADAL I ANY NOU.
En nom propi i del Consistori que presideixo, us
desitjo unes Bones Festes de Nadal i un millor Any Nou. Son temps difícils,
aquests, però amb solidaritat, esforç i constància, ens en sortirem. Una molt
cordial salutació a tots i totes.
Joan Roma i Cunill, alcalde – president de
l’ajuntament de Borredà