Tuesday, March 05, 2013

 

HAN DE COBRAR ALCALDES I REGIDORS? - art La Rella




HAN DE COBRAR ELS ALCALDES I REGIDORS ?

Des de Madrid ens arriben propostes de retallar amb tisores grosses, moltes de les despeses de les administracions locals. Es dir, dels ajuntaments. Pretenen “estalviar” uns 7.000 milions en els propers dos anys, amb un conjunt de mesures que poden suposar un autèntic perill pels ajuntaments, molt especialment , els més petits. Per tant, ara i aquí en el Lluçanès, ens toca de ben aprop.

I què proposen per “estalviar” tant? Doncs, bé, de moment han abandonat la idea de suprimir municipis, ajuntant-los de mala manera, com havien estudiat. Això portaria tants problemes i conflictes que no volen perdre temps, en aquesta via, i van per altres.

D’entrada, des d’un despatx han decretat que cap alcalde ni regidor de pobles de menys de 1.000 habitants puguin tenir sous o retribucions per les feines municipals. Això vol dir que cap municipi del Lluçanès, excepte Prats, pot tenir un alcalde amb sou. Ni alcaldes ni regidors. I pel que fa Prats la proposta de sou, és realment baix.

De fet l’anunci del Ministre Montoro, contenia grans titulars, però alguns sense fonament. Dir que la nova norma no permetria sou a un 82% de càrrecs públics municipals, no conté cap novetat, perquè a dia d’avui el 80% de regidors ja no cobra res, i bona part dels alcaldes, tampoc. Per tant, foc d’encenalls.

Ara bé, el problema de prohibir, sense excepcions deixa els ajuntaments en un seriós perill de funcionament. No em referiré als grans municipis, sinó els que tenim a tocar de casa. Quins alcaldes cobren ? Molt pocs. Quina dedicació hi tenen ? Molt gran i molt diversa. Qui paga els alcaldes ? El propi municipi, amb ajuda de la Generalitat que subvenciona una part o tot el sou, segons la dedicació de l’alcalde, o dels regidors.

Per tant, Madrid no paga cap sou. I qui ha de decidir si l’alcalde o algun regidor ha de cobrar, en funció de la seva dedicació, ha de ser el Consistori que per això ha estat elegit pel poble.

I tenir un alcalde a plena dedicació, o a dedicació parcial canvia molt. I si pensem en la proposta de Madrid, de tenir un alcalde, a “estones perdudes”, vol dir retornar 40 anys enrere. Un ajuntament d’ara no es pot portar amb unes quantes hores a la setmana. Ni els més petits. Tot s’ha complicat, tot s’ha fet gran. Un ajuntament és una empresa de serveis, amb moltes derivades que obliguen a pensar en moltes coses. Fer reunions a qualsevol hora del dia, anar a Barcelona, Vic, o a d’altres indrets per fer tràmits.

Com es pot complir, si qui està al davant no pot alliberar-se i dedicar-hi tot el temps necessari? Està més que comprovat que tenir un alcalde a plena dedicació( amb el sou que li correspongui) aporta molts més beneficis que un altre a dedicació reduïda. Es lògic, un té molt més temps per anar a tot arreu, que no pas l’altre que hi dedica poques hores.

A més, els alcaldes de pobles petits han de fer una mica de tot. De vigilants, supervisors de serveis, camins, carreteres, si convé canviar fanals, ajudar a podar arbres, revisar material de l’ADF, anar a tota mena de reunions, col•laborar amb les entitats del poble, ajudar gent necessitada....Algú s’imagina un poble en que cap membre de l’equip de govern pugui tenir una dedicació parcial o complerta, i tenir un sou ? Això ho podem veure en pobles molt, molt petits, i cada vegada menys perquè de feina n’hi ha molta. Doncs, bé, això és el que han decidit a Madrid. Ara bé, segons l’Estatut de Catalunya, aquesta norma no hauria de ser vàlida, perquè la Generalitat té competències en la matèria. Aquest fet ens hauria de protegir, però ningú ho té clar. Ja hem vist en altres ocasions com el PP ha tirat per la drecera sense fer cas als compromisos i normes vigents. Continuarem informant d’altres decisions igualment “perilloses” pel funcionament dels nostres municipis.

Joan Roma i Cunill, alcalde de Borredà ( Berguedà)






<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?