Wednesday, June 06, 2007

 
GOVERN EN MINORIA, GOVERN INESTABLE
El poble és sobirà i la seva decisió inapel•lable. Dels resultats del 27 de maig podem veure una bona part de municipis amb governs de majories clares , i uns quants en que s'hauran de fer pactes per conformar majories de govern. En aquest segon cas hi figuren els 3 municipis més grans: Berga, Gironella i Puig-reig. Situació lògica , a la vista de les llistes presentades.
Després de cada contesa electoral torna el debat sobre canvis en el sistema electoral per evitar governs precaris o pactes massa complicats com per garantir una estabilitat de quatre anys pels seus components. De moment en parlem cada quatre anys, però ningú ha proposat un nou sistema que trobi el consens general i necessari en un tema tant delicat com aquest.
D'entrada , el millor per qualsevol municipi, és la conformació d'un equip de govern sòlid i amb un programa per tot el mandat. Estabilitat significa poder de planificació i gestió. I precarietat és tot el contrari.
Veurem com acaben les situacions de Gironella i Puig-reig, en quan a pactes.Allà l'estabilitat és cosa de dos. Pel que fa Berga, la composició del Consistori és especialment complicada i tot fa pensar en un govern municipal en minoria. Mal assumpte , en un moment en que hi ha un gran nombre de projectes importants i rellevant pel futur de la ciutat.
Un govern en minoria significa total inseguretat a l'hora de programar projectes, finançament, pactes urbanístics, convenis, acords etc, en qualsevol moment la feina de mesos es pot anar en orris per un canvi d'estratègia dels grups municipals que no donen suport a les iniciatives del govern.
I és que tenim un sistema de funcionament municipal i supramunicipal que castiga enormement la improvisació i la falta de planificació. Veiem uns exemples. En poc temps els ajuntaments hauran de fer les peticions de subvencions pels propers 4 anys . Aquells que no tinguin ben planificats els projectes, o previstos els finançaments, o fets els acords o convenis urbanístics , quedaran fora del repartiment d'ajuts de les institucions. Es a dir, es trobaran amb la pèrdua de centenars de milers d'euros .
I aquí no s'hi val a dir que a cada ple municipal ja es decidirà el que convé en cada moment. No, hi ha moments en que s'ha de decidir el què es vol pels propers 4 anys , o 8 o 10, en funció del tema que es tracti , i si algú es fa enrere uns mesos després posa en perill la totalitat de la inversió.
En resum, tot és més complex i complicat del que pot semblar a primera vista. I un ajuntament és com una empresa de serveis als ciutadans que ha de fer previsions a curt, mig i llarg termini. I sinó té garanties per aquesta planificació vol dir estar condemnat a treballar pel dia a dia , i perdre grans oportunitats de cara el futur. Es un dels grans problemes dels governs en minoria ,els quals es converteixen en governs inestables.
El cas de Berga serà enormement interessant de seguir i estudiar. Veurem la capacitat de maniobra de cada partit i com es resol el trencaclosques que han deixat les eleccions del 27 de maig.
Joan Roma i Cunill, Conseller de Federació del PSC.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?