Thursday, December 28, 2006

 
CANVIAR EL CONSELL COMARCAL

Un dels compromisos del nou govern de la Generalitat és el de modificar les Lleis d’ Ordenació Territorial per adaptar-les a les necessitats actuals i evitar els mals funcionaments que han tingut en aquests anys d’existència.
No es pretén fer unes noves lleis per afavorir els partits del govern actual, en contraposició al que va fer el seu dia CiU, sinó aconseguir uns òrgans pràctics i operatius pel territori .
Fins ara la majoria de Consells Comarcals han tingut una vida més aviat grisa i poc eficaç. El fet de no ser-hi representats tots els municipis d’una comarca ja els resta representativitat. I si , a més, en molts casos s’han fet servir com a contrapès a la capital de comarca , es pot comprendre que estaven més per batalletes polítiques que no pas per buscar eficàcia en la gestió.
El resultat, ha estat, doncs poc satisfactori, en línies generals, i és lògic el desig de canvi. No hi ha temps de fer-ho abans de les properes eleccions municipals. Per tant els propers Consells Comarcals encara continuaran sota els criteris actuals. Es a dir, 19 consellers de diferents partits formaran part del nou consell a la espera de que les lleis siguin modificades i entrin en funcionament els òrgans substituts.
I com alternativa als actuals consells, els partits de govern defensen la creació de Mancomunitats de Municipis. Uns òrgans dedicats i destinats a la gestió de serveis d’àmbit comarcal. On hi siguin representats tots els ajuntaments i presidits per un Alcalde. Es la millor manera per representar el territori i aconseguir resultats pràctics i operatius.
De fet en comarques com el Berguedà, és evident que la major part de serveis han de tenir àmbit comarcal. Ja no es pot actuar individualment. Fins i tot a la capital l’interessa mancomunar serveis per aconseguir un volum satisfactori i raonable que faci més rendible tot el que es fa. Ho hem vist a nivell de recollida de deixalles i manteniment de l’abocador. Però aquest model és extrapolable a qualsevol altra activitat municipal.
Els ajuntaments petits necessiten agrupar-se. Això els dona possibilitats d’ampliar i millorar serveis, i sobretot crear-ne de nous . Ells sols no podrien. En canvi, juntament amb altres, sí. A dia d’avui ja tenim un bon grapat d’exemples d’agrupacions de municipis per donar serveis de dinamització de la tercera edat, o relacionats amb benestar social, o amb joventut, esports, etc. Dintre de poc ja no hi haurà pràcticament cap activitat que no es concebi sota aquest prisma de mancomunació.
Cap aquí han d’anar els futurs consells comarcals reconvertits. Ser mancomunitats de serveis, on tots els ajuntaments que hi participen tinguin veu i vot i no entrin en batalles de partit, sinó que actuïn sota criteris d’eficiència .
L’actual model de consell comarcal ha entrat en crisi ja fa temps . De fet ja van néixer malament i era impossible la seva consolidació. El model era erroni i trampós. El repartiment de representació no era equitatiu ni just i els errors es paguen. Ara cal procedir a la seva modificació i substitució per aquestes mancomunitats de serveis. La gent vol resultats i, la millor manera, és ajuntar esforços.
Està per veure la propera composició del consell comarcal del Berguedà. Tot dependrà dels resultats de les municipals i , per tant, els ciutadans han de tenir present que amb el seu vot donaran opció de govern en el seu poble, però al mateix temps decidiran una representació determinada en el consell. I és evident que la transformació del consell cap una mancomunitat és una d’aquelles qüestions pendents i imprescindibles.
Joan Roma i Cunill, Conseller de Federació pel PSC.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?