Wednesday, August 31, 2016

 

COMARCA 43 - art. La Rella

COMARCA 43.
L’any 1936, el Parlament de Catalunya va aprovar dividir ( no m’agrada el verb, millor organitzar) Catalunya en 38 comarques, que varen tenir una vida molt, molt curta, per la guerra civil. La proposta l’havia fet una comissió, en la qual, el principal ponent havia estat el geògraf Pau Vila. Doncs, bé, l’any 1985 el Parlament, a proposta del govern, recuperava aquell mapa, i n’hi afegia 3 més, fins les 41.
En aquell moment ja varen ser molts els que varen criticar el nou mapa, perquè s’hauria d’haver estudiat millor la situació de cada territori i atendre realitats consolidades en aquest lapse tant ampli de temps. Però no, el president Pujol tenia pressa i tot s’havia de fer de pressa i corrents.
Perquè no afegir 5, 7 o 9 comarques, al vell mapa, i no solament 3 ?. Ningú té una resposta clara però era així com es feien les coses en aquells temps. Fa un any, tenim una nova comarca, la número 42, en el Moianès, i ara es vol tenir la número 43, aquí en el Lluçanès, malgrat els resultats en alguns pobles que no estaven per la labor.
No em vull ficar on no em demanen, però sí informar de que tenir comarca pròpia no és tant planer ni tant meravellós com alguns volen fer creure. Es cert que la Generalitat aporta 600.000 euros a cada nova comarca, cada any, per poder funcionar. Després, depèn la xifra d’habitants, puja una mica més o no, però a partir d’aquí toca fer funcionar la comarca al conjunt dels municipis que la conformen. I la Generalitat , per justificar l’existència de la comarca, li delega funcions que ella mateixa no li interessa fer, com transport escolar, beques menjador, recollida selectiva, oficina de joventut, etc.
En resum, l’actual organització comarcal, la considero un error en funció de les competències que se’ls hi varen donar ( molt poques), molt mal finançades, i amb un funcionament similar a un parlament en petit. Crec que el millor hagués estat formar mancomunitats de municipis, per agrupar serveis i pagar-los entre tots. No calia gastar tant diner en edificis i estructures. Però, ara que ho tenim així, haurem d’esperar un altre govern per ordenar-les millor. Mentrestant l’aprovació de la comarca número 43 està fent el seu tràmit en el Parlament, i si no es convoquen eleccions abans, se suposa que dintre de mig any, la proposta serà aprovada. A partir d’aquí, tot està per escriure.

Joan Roma i Cunill, alcalde de Borredà ( Berguedà) 

Tuesday, August 30, 2016

 

MAL SERVEI DE MOVISTAR A BORREDÀ

BORREDÀ, SOTMÈS A CONSTANTS TALLS DE COBERTURA – MOVISTAR.

Els municipis de Les Llosses, Alpens i Borredà, porten 20 anys de constant lluita per aconseguir un servei , mínimament eficient, de qualitat i sobretot PERMANENT.
Aquest estiu, ara mateix, la cobertura va i ve, sense cap lògica, cap informació ni cap explicació per part de Movistar ( Telefònica).
Els Alcaldes hem fet nombroses gestions, tràmits i reclamacions davant de l’empresa, a l’igual que davant la Generalitat que és l’administració competencial en matèria de telecomunicacions, sense cap resultat definitiu.
Com Alcalde de Borredà, he enviat nombroses queixes i exigències a la Direcció de l’empresa a Catalunya i a Madrid, amb grans dificultats per poder despatxar telefònicament amb algun dels directius responsables.
El principal problema rau en l’existència, en ple segle XXI, d’un repetidor que funciona amb gasoli, a Puigdon ( Alpens). L’esgotament del combustible, o l’avaria en el generador, produeix el tall de cobertura en tot el territori, fins que l’empresa es digna reparar el problema.
Durant 2 anys, hem tingut poques incidències, però aquest estiu hem tornat 3 anys enrere, amb constants talls i manca de cobertura durant dos o més dies. Aquestes incidències produeixen greus danys econòmics al poble per quan no solament quedem sense cobertura de mòbil, sinó també d’Internet i les màquines de cobrament no funcionen, ni les persones poden treballar...
Parlo de Borredà, però és evident que el problema s’estén als altres dos municipis afectats, per la qual cosa, hem d’exigir a la Generalitat que sancioni l’empresa i sobretot l’obligui a prestar un servei contractat i pagat per tots els usuaris.
Lamentem tornar al passat per resoldre un problema essencial ,pel present i futur. No es pot consentir l’existència d’un repetidor sense connexió a la xarxa elèctrica, i no és de rebut pagar una quota per no tenir servei.
Avui tornaré a reclamar davant l’empresa, davant la Generalitat, i en els propers dies estudiarem accions conjuntes dels tres ajuntaments per mirar de resoldre, d’una vegada per totes, un mal servei com el que dona Movistar.
Borredà, 30 d’agost de 2016.
L’Alcalde, Joan Roma i Cunill



 

LIDERATGES PERDUTS - art. Nació Digital Solsona

LIDERATGES PERDUTS.
En els quaranta anys d’activitat política, he conegut un munt de personalitats de l’àmbit polític, cultural, social i científic, i son ben pocs els que tenien o tenen el carisma de líder. Per liderar un àmbit concret, no solament cal tenir una sòlida formació cultural, sinó uns determinats aspectes que conformen el lideratge, i això és molt complicat d’aconseguir.
A dia d’avui, es redueix el tema de lideratge, a l’àmbit polític , quan històricament aquest títol el tenien també filòsofs, escriptors, actors, artistes, etc. Si repassem una mica la història veurem quan rellevants han estat personatges que no han jugat mai en política, però en canvi, han impulsat accions polítiques de primera magnitud. Un altre dia, en parlarem, perquè avui em vull limitar als lideratges “polítics” en raó del moment delicat en el qual ens trobem, tant a nivell de Catalunya, com d’Espanya, en general.
Precisament en un dia com avui, dia en que Mariano Rajoy pretén obtenir la investidura per repetir com president de govern, és el més adequat per criticar la falta de lideratge d’ell especialment, però juntament amb ell, de la majoria de polítics en actiu, en el conjunt del país.
Contrasta aquesta pobresa, més ben dit indigència de lideratges,en els que teníem vint, trenta o quaranta anys enrere, alguns dels quals ara critiquem, però van ser capaços de fer entrar el país, en els primers llocs de les democràcies europees, i fins i tot, mundials.
No parlaré dels que no he tractat ni conegut personalment, perquè la coneixença directa fa molt més consistent la seva valoració. I puc afirmar com tants altres socialistes que la figura de Felipe González ens ha marcat profundament, per sempre. Un líder com ell apareix cada tres o quatre dècades, i per ell sol pot canviar tot un país, com de fet va fer. Si a més és capaç d’agrupar altres personatges de primer nivell, encara reforça més el caràcter excepcional de la seva figura.
I un proper col·laborador que em va causar un gran impacte fou, Javier Solana. Era capaç en pocs minuts de resumir la situació mundial, i justificar les polítiques nacionals i europees, front les dels altres blocs.
Igual de potent era el lideratge de Pasqual Maragall, capaç de generar propostes i projectes a una velocitat increïble. I ja molt més recent, Angel Gabilondo, va demostrar com pot canviar un país si té al capdavant un Ministre d’Educació, amb les idees clares.
Poso aquests quatre exemples, entre una quinzena del meu àlbum particular, com model de lideratges capaços de guiar un govern, i amb ell, tot un país cap a cotes d’eficàcia, innovació i progrés, en contrast amb la situació caòtica d’ara mateix a Catalunya i Espanya.
A Catalunya, un fals lideratge d’Artur Mas, ha donat pas a un atrabiliari lideratge de Puigdemont que no sabem ben bé cap on vol anar, ni com se’n vol sortir d’un pols a l’Estat, impossible de reeixir. I a nivell estatal, no mereixem tenir un president en funcions, incapaç de prendre decisions d’home d’estat, i que amb el seu immobilisme, o amb el seu abandonament de les polítiques de consens, ha enverinat les relacions Catalunya – Espanya fins extrems mai imaginats, i ha fet retrocedir el país un parell de dècades a nivell legislatiu.

Han de venir nous lideratges per poder sortir del marasme en que ens trobem i la rapidesa de les decisions i actuacions, no permet consolidar els que aparenten bones maneres. Segur que sortiran nous líders, ben preparats, però els hi hem de donar temps a formar-se, i acompanyar-los en els reptes que els espera. De moment, no els tenim en cartera. 

 

ACLARIMENT SOBRE - RESERVES APARCAMENT.

ACLARIMENT NOTA SOBRE SENYALITZACIÓ

El passat dia 25 d’agost, vaig emetre una nota sobre la nova senyalització en la qual hi havia un error, en la referència a les plaques de RESERVA APARCAMENT.
En aquests casos no hi ha de figurar les matrícules del vehicle autoritzatss, sinó una etiqueta en el cotxe conforme fan gestions, tràmits o treballs que afecten aquesta plaça.
Es a dir, en la Ordenança aprovada queda clara aquesta qüestió de que es concedeixen aquestes plaques a establiments amb llicència d’activitat. I aquesta activitat tant pot afectar al propietari del negoci, com a clients, comercials, etc.
Borredà, 30 d’agost de 2016.

L’Alcalde, Joan Roma i Cunill

Monday, August 29, 2016

 

BORREDÀ - DEMÀ, NOU CAIXER AUTOMÀTIC DE CX.

DEMÀ, DIMARTS DIA 30 D’AGOST – CAIXER AUTOMÀTIC NOU.
En els darrers mesos hem tingut clares deficiències en el funcionament del Caixer Automàtic de CX situat al carrer de l’Església. Algunes vegades per manca de fons, altres per problemes de connexió a Internet. Es cert que la cobertura d’Internet és un desastre i això provoca nombroses avaries en el funcionament del Caixer.
Avui, he reclamat la posta en funcionament del Caixer, després de dos dies de paràlisis, i m’han informat de que l’havien hagut de tancar 2 dies per poder posar el Caixer nou.
Bé, doncs, sinó hi ha cap altra incidència, demà dimarts dia 30 d’agost tindrem CAIXER AUTOMÀTIC NOU. Confiem en que la millorar de la cobertura d’Internet per una banda, i un model nou, garantirà un servei ràpid, eficient i sobretot permanent.
Borredà, 29 d’agost de 2016.

L’Alcalde, Joan Roma i Cunill

Friday, August 26, 2016

 

ESTRUCTURES EFICIENTS -art. Regió 7


ESTRUCTURES EFICIENTS.
Hem pogut veure en anteriors escrits el que considero mala praxis a nivell d’organitzar l’estructura de la Generalitat, copiada del govern central, a diferència de les dels ajuntaments que han buscat innovació, eficiència i austeritat en la gestió.
He estat testimoni de múltiples visites d’ajuntaments d’arreu del món per estudiar l’estructura de l’ajuntament de Barcelona. I situació similar s’ha viscut a la Diputació de Barcelona. Dos models de transformació innovadora i eficient. En canvi ningú ve a estudiar la de la Generalitat perquè no suposa cap novetat.
I és que la gestió aquí, no té el predicament que se li doni en els països germànics o en els nòrdics, on el diner públic és considerat com a propi i per tant d’obligada transparència i austeritat. Aquí, s’ha considerat que cada Conselleria, equivalent a un Ministeri, havia de tenir la seva pròpia seu, i quan més ben situada, ostentosa i voluminosa, millor. Era una mostra de poder i fortalesa. I el despatx del Conseller/a, havia de representar aquest poder, i per tant se l’havia de situar a la planta setena, vuitena o novena. A dalt de tot, i amb unes dimensions estratosfèriques. Millor cinquanta o seixanta metres quadrats que no pas vint o trenta. I el mobiliari havia de fer conjunt, i sinó li agradava al responsable de torn, no tenia cap mania a fer-lo canviar de dalt a baix....
Tenim Barcelona i la resta de capitals farcides d’edificis i locals, comprats o llogats per la Generalitat, sense ordre ni concert, amb un cost enorme per les arques catalanes. En comptes d’optar per la concentració de seus en dos o tres edificis, cadascun volia el seu, i si calia negociar un lloguer de sis mil euros diaris, com en el cas de la Conselleria de Benestar Social i Família, és feia. Parlo de sis mil euros diaris de vint anys enrere, un dels casos que els socialistes varem denunciar reiteradament, però hi ha múltiples altres mals exemples de seus extraordinàriament cares, I quan es varen comprar seus, ara s’han venut per obtenir diner líquid i quedar-se a lloguer.
En fi, ja vaig exposar que un govern com la Generalitat, pel nombre d’habitants del país, territori i competències, podria perfectament funcionar amb set o vuit Conselleries, i aquestes es podrien concentrar en dos o tres edificis. No passa res. Més ben dit, és altament pràctic concentrar en pocs llocs, les seus del govern. Es pràctic pels ciutadans, i ho és pels treballadors. I rebaixa les despeses d’una forma extraordinària. S’han acabat els temps de vaques grasses, però és que encara que tinguéssim grans ingressos, l’austeritat en la despesa hi ha de ser sempre i en tot moment.
Alguns s’estranyen del deute i l’endeutament a que hem arribat, però és que tot suma. I pagar estructures sobredimensionades, i amb una “alegria” ben poc austera, produeix efectes molt negatius sobre les finances. No hi ha res pitjor que augmentar cada any les despeses corrents, perquè s’entra en un cercle infernal del qual costa molt sortir.
I ara, seria molt oportú, molt pedagògic i molt pràctic, endegar un pla profund i a mig termini de redimensionament de les estructures de govern. Tothom ho apreciaria i seria un bon model per a tots els ciutadans. Reduir i concentrar departaments i serveis, fer més eficient l’administració i acordar amb els altres nivells , el repartiment de funcions. Es una cosa tant senzilla i tant coneguda com la de la federalització del país. S’hi guanya molt a tots els nivells, i converteix en eficients, múltiples funcions que ara no ho son.




 

PROPERES ACTIVITATS - BORREDÀ- MOSTRA DE FORMATGE, I TROBADA DE PUNTAIRES.


BORREDÀ – ACTIVITATS PROPERES- MOSTRA FORMATGES I TROBADA DE PUNTAIRES.

DISSABTE 27 I DIUMENGE 28.

Per finalitzar un estiu ple de moltes i variades activitats, us proposem per aquest cap de setmana, dies 27 i 28 , una nova edició de MOSTRA DE FORMATGES ARTESANS, mitjançant la qual Borredà es converteix en la capital dels formatges artesans de Catalunya.
Aquesta Mostra suposa concentrar a la Plaça Major, més d’una vintena de mestres formatgers, vinguts d’arreu del país, per vendre els seus productes i alhora presentar diverses activitats lligades al món del formatge.
Podeu veure tota la programació en el web: borreda.net, on hi ha el cartell i el programa dels dos dies . El diumenge la Mostra tanca a les 15 hores.


DISSABTE DIA 3.

Una nova edició de la Trobada de Puntaires, a la Plaça Major amb la participació de prop de 100 puntaires vingudes de diferents pobles i comarques.
Aquesta trobada es organitzada per la Colla de Puntaires de Borredà i suposa un intercanvi amb altres trobades a les quals assisteixen les del poble.
S’han previst carpes suficients per acollir totes les participants, i fer més confortable el treball a l’aire lliure.
Com ja és habitual hi haurà un record per a tots els assistents, i diferents rifes amb productes variats. Es una trobada que tanca la temporada d’estiu, i permet mostrar la variada i rica diversitat de treballs en aquest art.


Borredà, 25 d’agost de 2016.

 

ELS TALIBANS DE LA LLENGUA - art. Blogesfera socialista

ELS TALIBANS DE LA LLENGUA.
Ja és habitual triar ponents radicals, i fins i tot fanatitzats, en els cursos de la Universitat Catalana d’Estiu ( UCE), de Prada de Conflent ( França). Aquest any no podia ser diferent i s’ha donat el cas de que han anat tant lluny en les seves propostes i proclames que varen fer marxar de la sala, al representant d’ERC ( Rufiàn) i al de Junts x Sí. Imagineu-vos com havia de ser el debat, i les iniciatives proposades que esgarrifessin a dos dels representants dels partits de govern a la Generalitat.
I és que tenir determinats títols universitaris no és cap garantia de moderació, prudència o fins i tot comprensió pels temps en que vivim, i la importància de la llengua en la convivència diària. Els “radicals” tenien títols universitaris, però ben poca prudència i menys, experiència en el dia a dia de la ciutadania, ni son conscients de quan important és el principi de DEIXAR LA LLENGUA EN PAU. Més ben dit, DEIXEM LES LLENGUES EN PAU.
Pels qui no han seguit el debat ni la polèmica, he de dir que els ponents “radicals” exigeixen que en la futura República Catalana , solament el català sigui idioma oficial. Consideren que el bilingüisme mata el català, i per tant, s’ha d’abandonar el castellà. Però és que alguns anaven tant lluny com limitar, per no dir prohibir, les emissions de castellà a Catalunya. Es a dir volien posar portes al camp, i tot i reconèixer les dificultats per posar fronteres a les emissions de radio, televisió, internet, etc...sí s’havia de fer el possible per limitar-les en el nostre país. Vull dir en el futur país, de llibertat que ells somien. Déu ens lliure d’aquests talibans lingüístics.
Algun altre dels ponents proposava incrementar la rellevància de l’anglès per aconseguir més recolzament internacional pel procés...és a dir, anar cap una mena de bilingüisme , català – anglès, en comptes de català – castellà. Bé, com podeu veure tot un exemple de coherència .
Ara mateix també tenim un altre exemple de fixació per la situació de les llengües a Catalunya, en les negociacions pel pacte d’investidura entre el PP i C’s. En aquest cas C’s vol fixar el trilingüísme com a norma a Catalunya. Una altra manera d’intervenir en els usos i costums dels catalans, creient que han d’imposar cap on ha d’anar l’ensenyament lingüístic. I no seria mala idea proposar que al final dels estudis obligatoris tothom dominés les tres llengües, però d’aquí a imposar-les com d’ús en totes les matèries, en tots els cursos, és desconèixer la realitat de l’ensenyament i del país on estem. Ja es va proposar a les Illes amb el resultat que tots coneixem.

En resum, cal fer molta atenció a tocar temes tant sensibles i emocionals com son les llengües pròpies. Fins ara els usos i costums dels catalans ha permès una sana convivència, i així ha de continuar en el futur. Qualsevol modificació o imposició pot trencar els equilibris i naturalitat en els seus usos, i iniciar conflictes on ara hi ha normalitat. Deixem les llengües en pau, i evitem les propostes dels talibans d’una banda i una altra, perquè ens portarien al trencament de la sana convivència en la que estem. 

 

SENYALITZACIÓ SUPERVISADA I ACABADA - BORREDÀ , AGOST 2016.

SENYALITZACIÓ SUPERVISADA I ACABADA – BORREDÀ – AGOST 2016.

A petició de l’Ajuntament, la Comissaria de Mossos d’Esquadra de Berga, va enviar un expert en senyalització per comprovar si tota era correcta o calia introduir algun canvi. De la inspecció efectuada, en varen sortir unes millores que s’han dut a terme en els darreres dies. Per tant a data d’avui, 25 d’agost de 2016, la senyalització és adequada, complerta i ben visible.
Com tothom ja sap, el fet de que Borredà no disposi de policia municipal, va portar a signar un conveni amb el Departament d’Interior de la Generalitat de Catalunya, mitjançant el qual l’ajuntament delegava en els Mossos d’Esquadra les competències i funcions de supervisió, control i sanció de les infraccions en matèria de circulació dintre del nucli urbà i en tot el terme municipal. Fa prop de vint anys d’aquella signatura i des d’aquell moment, pertoca als Mossos donar compliment als termes del conveni.
Informem, doncs, a tots els habitants del poble i ciutadans, en general, d’aquesta circumstància i de la represa de les funcions de supervisió, control i sanció en matèria de circulació, tenint present alguns temes de singular importància:

-          Límit de velocitat dintre de tot el nucli urbà: 20 / hora.
-          Prohibició d’estacionar vehicles davant de guals , fins i tot per part dels propietaris del gual.
-          Prohibició d’estacionar vehicles davant reserves d’aparcament. Aquestes son acordades amb propietaris que tenen una llicència d’activitat en vigor, i necessiten l’espai per les funcions pròpies del negoci. Hauran de posar la matrícula o matrícules dels cotxes que tenen,a la placa, excepte en els casos d’espais reservats a organismes oficials ( CAP, Ajuntament) on podran estacionar vehicles del personal autoritzat.
-          Illa de vianants. Suposa que el vianant té prioritat respecte dels vehicles. Aquests podran circular, però sempre observant el límit de 20/hora, i adaptar-se a les circumstàncies dels vianants.
-          Aparcament de vehicles. Animem tothom a utilitzar les places d’aparcament públic gratuït , i evitar, en la mesura del possible, l’ús del vehicle per dintre del nucli urbà. I , una vegada dintre, aparcar en les places degudament marcades i delimitades.

Totes les normes i la senyalització que les empara tenen per objectiu la regulació de la circulació per dintre del nucli urbà, i aconseguir una adequada entesa entre els vianants i els conductors, donant clara prioritat als vianants, com és lògic en un poble de carrers estrets i poca visibilitat en alguns punts.
Des de fa prop de vint anys els Mossos d’Esquadra exerceixen les funcions de policia municipal, a plena satisfacció. Son ells, els professionals que han de supervisar, controlar i sancionar els comportaments dels conductors. Confiem en el civisme de tots els borredanesos i visitants, per donar compliment a la normativa vigent, i aconseguir un poble tranquil, ben ordenat i ben complidor de les Ordenances aprovades.

Borredà, 25 d’agost de 2016.

L’Alcalde – President, Joan Roma i Cunill

 

SABEU QUÈ ÉS EL TREKKING AQUÀTIC ? - art. La Rella

SABEU QUÈ ÉS EL “TREKKING AQUÀTIC” ?
Segurament que ben pocs lectors de La Rella, hauran sentit a parlar mai del “trekking aquàtic”. Jo tampoc fins fa un mes en que uns Mossos d’Esquadra m’ho varen explicar. Va ser en motiu de recórrer la Riera de Merlès i assabentar-me que uns mesos abans una empresa de Girona havia organitzat unes expedicions a la Riera per practicar aquesta activitat. No goso dir-ne esport.
Es tracta d’aprofitar el creixement del cabal d’aigua de la Riera ,en motiu d’algunes pluges intenses per baixar embotit en un vestit de neoprè. Es el que molts hem vist en documentals rodats en rius i rieres de la Vall d’Aran o els Pallars, on el cabal és abundant, especialment quan es produeix el desgel de les muntanyes, però mai se m’hagués ocorregut pensar que algú podria venir a fer-ho per les nostres terres. Bé, per les nostres rieres.
Doncs, sí. Sempre hi ha qui pensa en treure profit de les condicions que tenim per aquí, i si ho poden fer a pocs quilòmetres de casa, més barat i més ràpid d’arribar-hi. El tema no tindria més importància sinó fos perquè pretenem protegir la Riera en un doble sentit: en primer lloc treure pressió en quan a usuaris, i en segon lloc protegir-la adequadament.
Que grups de persones practiquin aquesta activitat no suposa cap greu perill si van a rius abundants ,en cabal, i constants al llarg de tot l’any, però anar d’un lloc a l’altre pot suposar que traslladin malalties o espècies d’un lloc a l’altre, amb el conseqüent perill per les espècies autòctones. Alguns poden pensar que un vestit de neoprè no pot transportar res, ni quedar impregnat de res. Això no és així i d’aquí les prevencions que cal prendre per evitar contaminacions d’un lloc a un altre.
Per aquest motiu, aquesta pràctica quedarà prohibida en la Ordenança que tots els ajuntaments volem aprovar abans d’acabar l’any. Aquesta i altres pràctiques quedaran fora de les activitats permeses i podran ser sancionades a qui les vulgui utilitzar. Esperem comptar amb una nova eina útil de cara l’any vinent. Tal com he dit en anteriors ocasions, queda molt camí per recórrer però anem en la bona direcció.

Joan Roma i Cunill, Alcalde de Borredà

Wednesday, August 24, 2016

 

VALORACIÓ FESTA MAJOR 2016



VALORACIÓ, TOTALMENT POSITIVA ,DE LA FESTA MAJOR 2016.

Aprofito el dia “d’anar a la font”, l’endemà dels dies oficials de la Festa Major, per fer la valoració habitual de cada any.
Pel que he vist directament i pel que m’ha estat comentat per multitud de veïns del poble, estiuejants i gent de fora, puc afirmar  que la Festa Major 2016 ha estat una de les més concorregudes dels darrers anys.
L’enorme varietat d’actes, la bona organització i coordinació ha permès omplir cinc dies de festa, com poques vegades havíem vist. Per experiència pròpia, sé ,quan difícil és triar entre tantes opcions a nivell musical, per una banda, i decidir quines activitats encaixar cada dia, en cada lloc concret.
Doncs bé, el programa ha estat un encert, i felicito la bona feina feta per BORREDÀ DE FESTA, abans i durant la FM.
La multitud que ha omplert tots els actes son la millor prova de l’interès i encert, tenint en compte que Borredà competeix amb altres festes majors, de pobles no gaire llunyans. Per tant, felicitats i ànims per continuar al servei de les festes del poble. El resultat és la millor prova del bon camí que porteu.
Borredà, 24 d’agost de 2016.

L’Alcalde, Joan Roma i Cunill

 

BAIXEN LES DONACIONS DE SANG



BAIXEN LES DONACIONS DE SANG.
Des de fa uns anys s’aprofita el dilluns de la Festa Major per dur a terme la campanya d’acapte de sang. Aquest any han estat 14 les persones donants, a totes les quals les felicito per aquesta mostra de solidaritat, però el nombre suposa un descens en les donacions habituals, any rere any, per la qual cosa des de l’ajuntament volem impulsar alguna campanya que permeti redreçar la situació.
Son ja llunyans els dies en que Borredà es trobava al capdavant de les donacions a nivell de tot el país, superant en alguns casos la trentena. Aquí passa un efecte similar al de molts altres pobles com a conseqüència de l’envelliment dels donants habituals, i la falta de substitució per part de les joves generacions.
Pertoca, doncs, incentivar i animar els joves a donar sang. Qui s’hi incorpora és molt fàcil aconseguir la seva continuïtat. El repte és aconseguir la primera donació i fer-la extensiva a amics i companys, de manera que es converteixi en una rutina més, una , dues o tres vegades a l’any.
Estudiarem a nivell intern formules incentivadores i les contrastarem amb el propi Banc de Sang que té llarga experiència en aquest camp, per veure què fan en altres pobles i com es pot aconseguir aquest increment de donants que voldríem obtenir. Qui cregui tenir propostes interessants, no dubti fer-nos-les arribar a l’ajuntament.
Borredà, 24 d’agost de 2016.
L’Alcalde, Joan Roma i Cunill



Tuesday, August 23, 2016

 

COHERÈNCIA - art. Nació Digital Solsona



COHERÈNCIA, COM A NORMA.
Massa sovint s’acusa als partits, la falta de coherència en els seus comportaments i decisions, i si una cosa cal fer en els propers temps, és evitar repetir errors passats. En aquest cas em refereixo al partit en el qual milito el PSC, però val per a tots els altres.
Estem a les portes del debat d’investidura , en el qual s’ha de decidir si es dona continuïtat a Mariano Rajoy o no. Des de fa setmanes hi ha fortes pressions sobre el PSOE perquè s’abstingui i permeti la seva reelecció. Ho sento, però no podrà ser. Els qui pertanyem al partit socialista, hem tingut llargues i intenses reunions per discutir si ens podíem abstenir o no, i hem arribat a la conclusió que no. Un no, contundent i convençut.
Va bé refrescar la memòria amb un breu repàs del que han estat els darrers 4 anys. Bé, de fet gairebé 5 anys, amb el temps de descompte en el que ens trobem. La prepotència, la imposició, la falta de sensibilitat...han estat norma de la casa del PP. I si a Catalunya estem com estem, en bona part és gràcies a la seva ceguera, a l’ús de mètodes impropis d’un partit respectuós amb els altres, i a tripijocs que han portat a tots els catalans a un emprenyament col·lectiu de difícil solució.
Ja no detallo el centenar llarg d’acords i decisions que han fet retrocedir el país a moments oblidats, és que la figura de Mariano Rajoy ha de donar pas a qualsevol altra per poder tirar endavant. No es pot demanar, ara, “responsabilitat” als socialistes per sortir del marasme en que s’ha ficat Rajoy i el seu partit. Els militants i votants, no entendríem fer de nou president a qui ha amagat, facilitat o embolicat el PP en una espiral de casos de corrupció com mai s’havien donat en cap país europeu. La vergonya i descrèdit que això suposa, ha portat Espanya a una situació impròpia d’un país situat com dotzena potència mundial i quarta de la UE.
Si mirem les reunions i decisions d’aquests dies crucials, el país no apareix per enlloc. Es hora, de buscar una sortida adient, que vol dir la menys dolenta possible. No estic d’acord en que pugui haver una alternativa per l’esquerra. Es insultant que surti ara Podemos, dient que Pedro Sánchez hauria d’explorar alternatives, amb ells, els nacionalistes, i altres partits. El temps i la història jutjarà el paper de Podemos en aquests darrers anys, i sobretot serà jutjat per la gran ocasió perduda per culpa de la seva prepotència i posicionament, després de les anteriors eleccions generals. Aquella va ser la gran ocasió perduda. Ara no hi ha remei. No solament s’ha d’aconseguir la investidura, sinó poder governar. I ningú pot governar amb un partit compost per 14 grups, sectors, partits i partidets, en plena batalla interna i externa. Impossible.

Què queda, doncs? Veure què decideix el PP quan es trobi sense els vots necessaris per investir Rajoy, la setmana vinent. Si Rajoy fos conseqüent, plegaria i donaria pas a alguna altra opció, però sembla impensable a dia d’avui. En tot cas, que ningú reclami als socialistes, que tanquin ulls i tapin orelles, oblidin el passat i permetin una nova etapa a Rajoy. El mal causat a nivell d’Espanya i molt especialment a Catalunya no permet contemplar cap abstenció. El no, ha estat llargament meditat i acordat. Estic amb Miquel Iceta, que si Rajoy plegués, sí hauríem de replantejar escenaris futurs, però això depèn d’ell, no de nosaltres.

Friday, August 19, 2016

 

DECONSTRUINT CATALUNYA -art. Regió 7

DECONSTRUINT CATALUNYA.
Confesso que trenta-cinc anys enrere em declarava comarcalista i regionalista, a més de catalanista i socialista, però he deixat de ser-ho (en els dos primers casos) degut a la tardança i la mala praxis emprada. Entenguem-nos. Quan les coses no es fan en el moment adequat, perilla la seva oportunitat i existència.
La setmana passada parlava de les estructures “envellides”, avui parlaré del caos organitzatiu a nivell administratiu i territorial en el que estem ficats, molt propi de països amb governs febles o mediocres, o tot alhora, com tenim ara.
Es dona la paradoxa de posar-nos a dividir aquí, quan la resta del món, és dedica a agregar, sumar o agrupar. Ara mateix a França s’està produint la segona gran “revolució” territorial després de 1789, consistent en reduir les regions de 22 a 13, amb un estalvi previst d’uns 12.000 milions d’euros. Podríem parlar de Grècia, Suècia, Itàlia, etc.
Però bé, tornem a casa. L’any 1936 es va aprovar el mapa comarcal de Catalunya, format per 38 comarques, i 9 vegueries. L’any 87, en comptes de pensar en un mapa propi dels temps en que estàvem, s’acorda recuperar el vell mapa, i afegir-hi tres comarques més: Pla de l’Estany, Pla de l’Urgell i Alta Ribagorça, per arribar a les 41. Perquè 3 de noves i no 5 o 7 ? Simplement per decisió del president Pujol, en funció de compromisos presos per ell directament. Segon problema, en comptes d’optar per comarques de serveis, es decideixen comarques “ polítiques,” equivalents a mini- parlaments, sense finançament propi ni autèntiques competències, de manera que només poden sobreviure gràcies als diners que la Generalitat els envia, a raó de 600.000 euros per comarca, i un plus en funció dels habitants que té.
I com que el mapa es va obrir el 87, perquè no tornar-lo a obrir més tard ?. Així s’ha fet i ja tenim la comarca número 42, en el Moianès i si res ho destorba dintre d’uns mesos tindrem la número 43, en el Lluçanès, i seguirem, que ningú ho dubti. Cap de les noves ni la majoria de les velles comarques son “autosuficients”. Només poden sobreviure si la Generalitat, els hi paga les nòmines, i els hi delega alguns petits serveis per justificar l’existència. Un exemple clar, d’error polític, ineficiència i desgavell general, amb un cost insostenible.
Però, això no seria res sinó fos perquè un país tant petit, com el nostre, ha de ser repartit no en 4 províncies, com feu el Madrid polític del segle XIX, sinó en 6, 7, 8 ....vegueries. No en diem regions perquè és una paraula massa fàcil de pronunciar pels castellano parlants. En el 36, eren 9 les regions o vegueries. Aquí ,després d’un part més que complicat en el Parlament n’aprovarem 7, però ja tenim la vuitena en el bressol ( el Gran Penedès) trinxant l’Anoia , i que ningú descarti la novena ,amb Osona, Ripollès i la Garrotxa, o alguna altra....En aquest cas el cost ja és molt més elevat que mantenir una comarca, perquè podem parlar d’uns quants milions a l’any.

Amb tot, i a l’espera de posar-se d’acord en les funcions que cada nivell ha de cobrir, ningú vol “realment” que funcionin. Perquè ??? Doncs perquè hi perdem la majoria d’ajuntaments, siguin del color que siguin. Com Alcalde de Borredà, prefereixo pertànyer a la província de Barcelona i a la seva Diputació, que no pas a la Regió Central. Ens hi va no menys d’un 60% de les ajudes tècniques i econòmiques que rebem cada any. I com Borredà, la resta de municipis de tota la Catalunya Central. Mireu, si la part rica se’n va,a la part pobre, ens repartirem les engrunes. Mal negoci. En resum, hem d’esperar la vinguda d’un segon “seny ordenador” com fou Prat de la Riba perquè posi ordre en el pati, anul·li bona part del que s’ha fet fins ara, i arribi a la conclusió que les províncies no foren un mal invent, si es gestionen bé. Trenta-set anys per arribar a aquesta conclusió ja diu molt dels qui ens governen. 

 

UN TRILER, A LA MONCLOA - art. Nació Digital Solsona

UN TRILER ,A LA MONCLOA.
Tots encara recordem el mal nom donat per Alfonso Guerra a Adolfo Suárez quan el va tractar de “tahur del Mississipi”. Han passat molts anys des d’aleshores, i el nostre record del president Suárez és d’agraïment i valentia, en uns moments molt complicats de la nostra història, alguns dels quals encara no coneixem prou bé. L’exabrupte, va ser en un moment determinat, propi de temps convulsos i que el temps ha esborrat. No se’l mereixia.
Estem de nou en temps convulsos i el que veiem i vivim en la política espanyola trenca tots els tòpics i totes les sortides imaginables. També a Catalunya, però avui em vull centrar en el Madrid polític. D’aquí ja en parlarem en properes ocasions.
I és que no ens mereixem tenir un president com Mariano Rajoy, perquè és tot el que un polític no ha de ser. Després d’una legislatura plena de despropòsits, prepotència, retorns al passat més atrotinat, indecisions constants i, el més greu, la construcció d’entramats corruptes a nivell local, autonòmic i estatal,encara pretén ser investit president amb l’abstenció del PSOE, com una mena de servei al país.
Molts creiem haver-ho vist tot en política, però sempre queden racons per explorar i coses per veure. Ara i aquí, el president en funcions, gestiona el temps com si tot es limités a que la fruita maduri i caigui pel seu propi pes. Es a dir, esgota els terminis, esgota a la ciutadania, pren el pèl a qui convingui, apel·lant a que la necessitat de govern faci moure les fitxes, encara que sigui a contra cor de tots els partits, i molt especialment del socialista.
Ahir, finalment va posar data al debat d’investidura que tindrà lloc el 30 d’aquest mes. Sembla que tot va de jugades típiques de “trilers” per fer por a unes terceres eleccions el dia de Nadal o el dia d’Any Nou. I sobretot pensant en que unes terceres eleccions han de fer tanta por que alterin les intencions dels partits i li donin el suport esperat. També així guanya temps per veure com van les eleccions a Galícia i al País Basc, confiant en que li siguin propicies. Cap esforç personal, cap canvi radical de posicionaments...simplement esperar que els déus li siguin propicis i torni a la presidència, ni que sigui per la porta del darrere.
En la seva persona, en la seva posició, res és honorable ni propi de valents. Simple supervivència, al cap d’un govern provisional que va perdent membres pel camí, i cap d’un partit ple d’imputats i de tripijocs en un volum i dispersió com mai havíem vist en cap altre partit ni en cap altre país europeu.
Què fer en un panorama com aquest ? Es evident que el PSOE no pot ser l’encarregat de facilitar la continuïtat d’una persona com aquesta. No ens ho perdonaríem mai perquè ja l’hem patit prop de 5 anys. No em va semblar una mala solució la via proposada per Miquel Iceta, en el sentit d’obligar a canviar de candidat, per poder facilitar un nou govern. Es que no hi veig cap altra alternativa perquè Podemos va deixar passar la gran oportunitat i és impensable intentar cap mena d’acord amb un partit en implosió. Cal recordar que Podemos està conformat per 14 grups, partits i partidets, que fan impossible posar-los d’acord a l’hora de pactar i governar. Ens en hem d’oblidar i esperar que ells sols resolguin els conflictes interns que ben aviat apareixeran amb contundència, com ja hem vist a Galícia. Aviat ho veurem en molts altres indrets.
Per tant, no hi ha alternativa al PP – C’s, per l’esquerra, de manera que Rajoy o troba els vots que li falten o plega. Aquesta seria la gran alternativa, i el gran favor que podria fer al país. La seva retirada permetria albirar una major facilitat de les dretes per arribar a un acord. Amb ell, és impossible, com hem pogut constatar a bastament.  



Thursday, August 18, 2016

 

FINALITZADES LES OBRES ENTRADA POBLE, C. MANRESA I C. QUERALT- Nota Premsa

FINALITZADES LES OBRES DE L’ENTRADA DEL POBLE I PRIMERA FASE CASC ANTIC.
Fa pocs dies han finalitzat les obres de Renovació Entrada del poble, i primer tram del Carrer Manresa, i Carrer Queralt.  Aquestes obres es varen adjudicar a l’empresa Salvador Serra del municipi de Porqueres, i s’han allargat durant 10 mesos, per un import de prop de 375.000 euros.  El finançament ha anat a càrrec d’una subvenció de la Diputació de Barcelona per un import de 250.000 euros i un crèdit de caixa de la mateixa Diputació de 125.000 euros.
Les obres han consistit en: Aixecament de tota l’entrada del poble, en la seva connexió amb la C-26 ( Crtra. de Berga a Ripoll), i renovació complerta del primer tram del Carrer Manresa que fa les funcions de carrer principal del poble, i del carrer Queralt ( que porta cap a l’aparcament municipal).
Aquesta és la primera fase de la Renovació de tot el Casc Urbà, que comportarà fer obres semblants en la resta de carrers, places i placetes del Nucli Antic de Borredà, després de molts anys en que no s’hi havia dut a terme obres de substitució de tots els serveis existents, alguns dels quals han superat els 50 anys d’existència. De fet, durant els 37 anys de democràcia municipal, s’han dut a terme multitud de grans obres d’infraestructura, obres i serveis, previs al projecte actual del Casc Antic.
Es va deixar pel final aquesta gran obra per vàries causes: la principal és que l’import total de la Renovació de tot el Casc Antic suposarà un volum de prop de Dos milions d’euros. Per tant, s’ha de fer per fases, i ara hem fet la primera. Una segona raó va ser que primer el poble havia de resoldre temes vitals com el de suficiència d’aigua per consum domèstic ( una obra de diversos mandats per un total de 2,5 milions d’euros). Una tercera raó era la necessitat de disposar de l’EDAR ( estació depuradora d’aigües residuals) per poder separar aigües netes de pluja de les aigües brutes.
Realitzades les anteriors prioritats o ben encarrilades, hem iniciat el gran projecte de RENOVACIÓ COMPLERTA DEL NUCLI ANTIC DE BORREDÀ. La primera fase ha permès substituir les velles canonades de clavegueram per altres de noves i molt més àmplies. També ha permès fer la separativa : aigües netes – aigües brutes. S’ha substituït tota la xarxa de subministrament d’aigua que era tant antiga com la del clavegueram. S’han fet noves connexions a les cases, del servei d’aigua i del clavegueram. També s’han construït voreres sota normes d’accessibilitat, amb la senyalització vertical i horitzontal corresponents, i finalment s’ha remodelat l’entrada al poble i la seva connexió amb la C-26 de manera que la visibilitat sigui molt més àmplia i adequada que la existent( abans hi havia un autèntic perill per falta de visibilitat en direcció a Berga).  Per acabar, s’han construït embornals per la recollida de l’aigua de pluja i la seva conducció a la xarxa d’aigües netes, i s’ha adequat millor l’estació de Bus, a l’entrada del nucli urbà, i la gran farola de llum led de l’entrada permet una perfecta visibilitat a tota la zona de l’entrada.
Queden pel mes vinent, alguns detalls pendents, com el recobriment amb pedra del país del mur de formigó de l’entrada, o una millora en un tram del Carrer Queralt, i l’eixamplament del Carrer de Dalt, que formava part de les obres de millora proposades per l’empresa adjudicatària. Aquestes obres s’han deixat pel setembre una vegada passades les festes del mes d’agost.
En resum, aquesta és una de les grans obres d’aquest mandat, però també dels darrers mandats, i no tant pel seu cost ( 375.000 euros) com per suposar la primera fase d’un projecte ( renovació Casc Antic) que s’allargarà dos o tres mandats amb un cost proper als dos milions d’euros.  L’esforç ha valgut la pena i la transformació més que evident.



Wednesday, August 17, 2016

 

EL PDC, UN PARTIT AL.LEGAL ? - art. Nació Digital Solsona



EL PDC, UN PARTIT AL.LEGAL ?
Com tothom sap, Convergència va decidir canviar de nom, en una mena de Congrés Assembleari, triant el de Partit Demòcrata Català (PDC), malgrat els avisos de possibles problemes a l’hora de registrar-lo. Fa unes setmanes ja vaig exposar el greu error que suposa fer els procediments al revés del món. No funcionen, i poden provocar greus problemes als seus impulsors.
Doncs, bé, a dia d’avui el PDC no existeix oficialment. No està donat d’alta en el cens de Registre de Partits Polítics, depenent del Ministerio del Interior del Govern espanyol, únic capacitat per donar d’alta un partit polític i concedir-li el número de registre, amb el qual pot tramitar l’alta a Hisenda per tenir el NIF obligatori i poder operar legalment.
Què vol dir això ? Doncs que de moment el PDC funciona de manera al.legal, però dintre de poc entrarà en la més pura i dura il.legalitat, amb tot el que això pot comportar de cara el futur immediat. I és que mesos després del Congrés, segur que ha començat a tenir despeses, i de moment potser les han carregat al vell partit de Convergència, però no poden allargar una situació totalment irregular de que un partit en vies de dissolució estigui pagant els deutes d’un nou partit.
I tot seguit ha de tenir ingressos, si es fa el canvi de nom en el Congrés, Senat, Diputacions, Ajuntaments, etc, de manera que puguin anar a parar a les finances del PDC. Però com he dit, el nou partit no pot operar en cap circumstància perquè “no existeix” oficialment.
Tenir un partit en aquest llimb legal és una imprudència i una greu anomalia que algú pot aprofitar per denunciar i portar-lo davant els tribunals amb tot el que això pot suposar de desprestigi per una nova força política que pretén deixar enrere velles pràctiques que ja li han passat comptes, en els darrers anys.
Com és que no expliquen si poden o no mantenir el nom ? Com és que no proposen un canvi de nom per poder-lo registrar degudament ? Fins quan creuen poder fer servir aquest nom ? Son preguntes que la direcció del partit hauria de respondre, i sobretot, fer les previsions oportunes per tenir un nom alternatiu que realment pugui ser donat d’alta. No puc entendre com un partit de llarga trajectòria pot fer veure que res passa ni passarà, quan no hi ha possibilitat real de resoldre el conflicte en que s’han ficat.
Però, a banda del problema intern, és la imatge externa la que pateix. Quina serietat pot donar un partit que funciona al.legalment ? Com pot donar lliçons a la ciutadania sobre com ha de comportar-se si ell mateix no segueix les regles establertes ? I repeteixo el que vaig dir en un escrit anterior. Ningú, ni el propi Ministre ni el President del Govern pot modificar el cens de partits polítics, perquè és públic i tancat, en el sentit que no pot entrar-hi cap nou partit si no compleix els requisits establerts. I si un nom s’ha donat, no es pot donar a un altre, perquè cas de fer-ho qualsevol tribunal donaria la raó al perjudicat.

En fi, un dilema més, un interrogant més, en la llarga llista d’improvisacions en la política catalana. Segur que cap dels lectors hauria imaginat la desaparició de C i U, en només 5 anys, com tampoc ningú podia somiar amb la de Convergència. Tots son passat, però és que el present té tants interrogants com el futur. M’agradaria saber què pensa fer la flamant nova Junta del PDC amb el seu nom. 

Tuesday, August 16, 2016

 

NO AL TREKKING AQUÀTIC A LA RIERA DE MERLÈS.

L’ORDENANÇA DE LA RIERA DE MERLÉS NO PERMETRÀ EL “TREKKING AQUÀTIC”.

Fa poc més d’un mes, em vaig assabentar que una empresa gironina havia organitzat alguns viatges a la zona de la Riera de Merlès, per practicar el descens per la riera, amb vestits de neoprè, de manera similar a com ho hem vist personalment o en documentals pels rius de la Vall d’Aran o els Pallars.
Mai m’hauria imaginat imatges semblants a la Riera, precisament en una part del tram del terme municipal de Borredà i algun municipi veí, aprofitant recents pluges que haurien fet augmentar el cabal de forma significativa.
En temps normal és impensable la pràctica d’aquesta activitat perquè la Riera no porta aigua suficient, però sí, l’endemà o pocs dies després de fortes pluges. Doncs, bé, després d’indagar sobre aquesta activitat vaig aconseguir una foto d’un dels grups vinguts, i provar així realment l’existència d’aquesta pràctica, no prohibida, però tampoc regulada.
D’aquí que s’inclogués en la primera Ordenança que estem estudiant per deixar constància la seva prohibició. El motiu principal és evitar pràctiques perjudicials per la fauna de la riera, per una banda, i no atreure nous sectors cap aquesta indret, per l’altra.
Pel que fa la fauna, és lògic témer que els vestits de neoprè, traslladin d’un lloc a un altre possibles malalties d’una conca de riu a una altra, amb les conseqüents afectacions pels hàbitats faunístics. La realitat del país és molt diversa i per molt que alguns creguin que els vestits de neoprè no puguin comportar perill, el cert és que la propagació de fongs és habitual i perjudicial en casos i llocs determinats.
D’aquí la consideració d’una pràctica no adequada per la Riera de Merlès, i a posar-la a la llista d’activitats no permeses.
L’aprovació de l’Ordenança és un tema essencial i confiem en que a finals d’any sigui una realitat per poder-la aplicar de cara l’any vinent.
Borredà, 16 d’agost de 2016.

L’Alcalde, Joan Roma i Cunill

 

TRES DIES DE FESTA - BORREDÀ 2016

TRES DIES DE FESTA, TRES DIES ESPLÈNDITS – BORREDÀ 2016.

Sempre he estat ferm defensor d’apostar per la qualitat abans que la quantitat, i la gent ho agraeix. Avui, ho vull exemplificar en els darrers tres dies, en que hem celebrat esdeveniments, previs a la Festa Major, però que s’emmarquen dintre de les festes d’agost, i en el dia de la Patrona de Borredà, la Mare de Déu de la Popa.

Dissabte dia 13 d’agost- Campionat de Futbol – Sala, de les 10 del matí a les 12 de la nit. Aquest Campionat és la nova formula que va substituir el vell Campionat de Futbol – Sala que durava prop d’una setmana i que l’ha rellevat amb una gran força i presència com ho demostren els 12 equips inscrits. Tot un dia de partits, que finalitza en una gran festa a la zona esportiva fins altes hores de la nit o fins que ja clareja el dia. Una excel·lent organització que porta equips de ben lluny del poble i anima els dies previs a la festa patronal. Val la pena mantenir un campionat com aquest perquè suposa una animació important a tot el poble i posa a prova la capacitat organitzativa dels impulsors de l’activitat. Aquest esdeveniment esportiu suposa una continuïtat ininterrompuda de més de 25 anys, de futbol- sala, anterior fins i tot a l’existència de la pista poliesportiva, on ara es competeix. Felicitats i per molts anys.

Diumenge dia 14 d’agost. Formatjazz, en la seva sisena edició. Una conjunció de jazz de primera qualitat, com quedà demostrat amb el Lluís Coloma Trio, i una degustació de formatges a la mitja part. Tanta qualitat tenia la proposta musical com els vuit formatges d’Irlanda que varem poder degustar per un mòdic preu de 10 euros. Aquest és un esdeveniment ja consolidat, en el món musical de la comarca, i tothom ja el té marcat a la seva agenda, un any per altre. La demostració més fefaent és veure la Plaça Major plena com en les grans ocasions amb unes 500 persones vingudes de tot arreu, i amb més de 400 plats de degustació servits. Aquesta és una formula original i ben poc vista en cap altre indret del país, de manera que animem els impulsors a mantenir-la i fixar-la en el calendari local, comarcal i fins i tot més enllà d’aquesta límits. La millor prova és la fidelitat de la major part dels assistents, i les felicitacions al final de la vetllada. Felicitats i per molts anys.

Dilluns dia 15 d’agost. Festa de la Patrona de Borredà, la Mare de Déu de la Popa. Tenim una patrona ben original i ben excepcional, puix que representa la Mare de Déu donant el pit al nen Jesús, una imatge ben natural, però alhora ben poc representada a nivell mundial. Després de la Missa Major, ballets a la Plaça com era tradició tota la vida. Els esforços per aconseguir un esbart infantil comencen a donar fruits i tothom va poder gaudir del seu treball al llarg de l’any. I tothom va poder comprovar la professionalitat de l’Esbart Dansaire Manresà, d’on provenen els monitors que donen classes als petits de Borredà,  en les danses ofertes a la Plaça. Una tradició perduda, anys enrere, i que estem recuperant. Felicitats per tots els implicats.
I a la tarda, nova grata sorpresa amb un concert de la Coral de Borredà, reforçada per un cor infantil en les darreres composicions interpretades, i premiades amb una església parroquial totalment plena i posada dempeus per mostrar el seu entusiasme fins aconseguir dues cançons extres finals. Totes les cançons, acompanyades al piano per Montserrat Santacana, i fins i tot per una joveníssima intèrpret de flauta travessera, en la interpretació d’un fragment de la Flauta Màgica de Mozart. Un autèntic luxe en una tarda de festa, gràcies a l’esforç de tots els components de la Coral i dels petits cantors, conduits per la batuta del director Víctor Borràs. Felicitats i per molts anys.

En resum, també en els petits pobles es poden oferir grans coses si hi ha al darrere l’esforç d’uns impulsors que aconsegueixen l’ajuda i participació de molts altres. Conec per experiència pròpia quants esforços son necessaris per arribar al punt desitjat. I per aquest motiu l’Ajuntament de Borredà continuarà ajudant i col·laborant a fer possible aquests esdeveniments i molts altres que s’ofereixen al llarg de l’any. I molt especialment també els que tindran lloc des d’aquest divendres dia 19 fins el dimarts dia 23 en que celebrarem la Festa Major 2016. A tots els que vareu intervenir en aquests tres dies, felicitats per la bona feina feta, i animo tothom a gaudir i participar en els actes propers.
Borredà, 15 d’agost de 2016.

L’Alcalde, Joan Roma i Cunill 

Saturday, August 13, 2016

 

ESTRUCTURES ENVELLIDES - art. Regió 7



ESTRUCTURES ENVELLIDES.
Aquest títol podria perfectament canviar- se per un altre que digués, “estructures ineficients” o governs mal gastadors, poc innovadors o simplement “rutinaris”. Perquè dic això ? Doncs, per la constatació d’una organització interna molt poc eficient que porta a gastar molt en papers, i poc, en inversions pràctiques i innovadores.
Si ens fixem, l’estructura del govern central és similar a la que tenia cinquanta o cent anys enrere. Sembla que res hagi canviat ni pugui canviar perquè creuen que és la millor de les possibles. Si cent anys enrere hi havia una quinzena de ministeris, doncs, així continua a l’actualitat, malgrat els grans canvis de tot ordre, viscuts en aquest període.
Per part de la Generalitat, tampoc la seva estructura és mínimament operativa, eficient i austera. De fet, el president Pujol va copiar fil per randa, l’estructura del govern central. Li va semblar que si volia presidir un govern “important”, semblant al de un “estat” calia fer el mateix que el veí. Per tant, prop d’una quinzena de Conselleries, amb els seus Secretaris Generals, Directors, Subdirectors....i per descomptat, Delegats territorials, serveis de protocol, i organismes similars, copiats dels que té l’estat, simplement canviant-los-hi el nom: Tribunal de Cuentas – Sindicatura de Comptes, Defensor del Pueblo- Síndic de Greuges, Agència Protecció de Datos- Autoritat Catalana de Protecció de Dades. En aquests tres simples organismes duplicats, el cost per any supera els quinze milions d’euros.
El concepte o la raó per actuar d’aquesta manera és molt poc seriós i ben poc exemplificant de cara a gestionar els recursos públics. Els presidents de torn consideren que un país és important en la mesura que té una estructura “important”. I el nombre de Ministeris o Conselleries és l’aparador que tothom mira en primer lloc. I no l’adapten a les necessitats reals del país i la seva gent sinó a l’inrevés. Ells primer creen l’òrgan i després li donen la representació a la feina que pot fer.
Tot el contrari de països eficients i moderns, com el cas de Suïssa. L’agafo perquè va perfecte en el cas de Catalunya, en quan a superfície, nombre d’habitants, etc. A Suïssa tenen “només” set Ministeris, i no per això son menys “estat” o menys importants, però en canvi estalvien una autèntica fortuna, en estructura . Son eficients, austers i innovadors a nivell territorial i en burocràcia, perquè han federalitzat el país, de manera que cada nivell d’administració fa el que li és més proper i pràctic.
En el meu cas he seguit molt d’aprop la transformació feta per la Diputació de Barcelona i l’ajuntament de Barcelona. Dues institucions molt semblants, quaranta anys enrere, en quan a estructures envellides, rutinàries i funcionant com màquines de tren a vapor. Amb les persones adients, les idees clares i la voluntat ferma, van anar modificant la composició, estructura i funcionament de tots els departaments fins convertir la locomotora de carbó en un tren d’alta velocitat.

Puc assegurar que pràcticament tots els ajuntaments han fet els deures de posar-se al dia, i evitar estructures “feixugues” i impròpies dels temps que estem. Si cal agrupar regidories, es fa, si cal inventar-ne de noves, es fa, si cal suprimir-ne altres, es fa. Es hora que el mateix faci el govern central i el de la Generalitat. No té cap lògica gastar fortunes en estructures ineficients, quan el país està en crisi. Hi ha un principi elemental que és gastar poc en burocràcia i molt en inversions. Doncs, bé, tot el contrari del que s’ha fet fins ara. 

Thursday, August 11, 2016

 

CAMPAMENTS, COLÒNIES I EMERGÈNCIES - art. El Setmanari del Berguedà



CAMPAMENTS, COLÒNIES, I EMERGÈNCIES.
En tant que alcalde d’un dels municipis més visitat per agrupaments escoltes, grups d’esplai, i altres entitats organitzadores de colònies a la natura, em permeto fer unes reflexions sobre com van les coses, en aquest àmbit, en els darrers anys.
Els alcaldes més afectats, hem mantingut reunions sovintejades amb responsables de joventut del Consell Comarcal del Berguedà i de la Generalitat, per tal d’ordenar millor el sector i delimitar amb més detall les activitats que es poden dur a terme, en zones de muntanya com les nostres.
D’entrada vull deixar clar que sóc un acèrrim defensor de facilitar el contacte amb la natura per part de nens/nenes, nois /noies que viuen en pobles grans o en ciutats. El desconeixement de la realitat rural és brutal en tots els àmbits i molt més en els de la infància i adolescència. I aquest contacte, consistent en passar vuit, deu o quinze dies en un lloc com el nostre, els permet veure i viure una realitat molt diferent de la imaginada. També comporta beneficis mutus per quan considero que tot jove que hagi passat pel poble, segur que hi tornarà uns anys més tard. Els bons records, sempre ajuden a voler-los recordar sobre el terreny, de manera que treballem pel futur.
Per tant, les lògiques preocupacions, gestions i tràmits, per acollir trenta, quaranta o més grups durant l’estiu, i alguns d’ells també per Pasqua, els considero ben invertits sempre i quan el comportament sigui l’adequat.
He de dir que hem avançat molt en el camp de la organització, preparació i acolliment, en els darrers quinze o vint anys. Son una immensa majoria els grups que venen preparats i mentalitzats per passar uns dies a l’alta muntanya, i això ajuda molt a no tenir sorpreses ni emergències. Però queda un petit percentatge de grups que suposen un gran i greu maldecap pels ajuntaments. Aquests grups han de ser coneguts i sancionats per evitar despeses i perills totalment evitables.
Son grups que han llegit algun fulletó d’aventures a la natura, i volen, tant si com no, fer rutes desproporcionades pels nens/nenes al seu càrrec, de manera que surten del campament, i creuen que poden fer “bivac” en qualsevol lloc. Volen tenir  les estrelles per sostre, i no s’imaginen que en ple estiu a la mitjanit les temperatures poden baixar per sota els quinze graus, o pot haver-hi una tempesta de llamps i trons com mai han imaginat. O sense avisar, arriben a qualsevol poble amb la creença i la exigència, de poder disposar d’un pavelló inexistent, una sala polivalent mai construïda, o d’altres instal·lacions que tenen a la seva ciutat i no creuen no puguin existir allà on estan.

I davant qualsevol ensurt, o imprevisió, activen el 112, amb tot el que suposa de costos, mobilització de Bombers, Mossos, Protecció Civil, Ajuntaments...simplement perquè han sortit sense cap previsió ni organització. Des de fa una dotzena d’anys que duem a terme intenses i extenses campanyes d’informació. Ara toca passar a un altre nivell, com és el de sancionar comportaments inadequats, arriscats o clarament perillosos, per no dir, inconscients. No podem permetre improvisacions, i encara menys, actuacions perilloses, en grups que estan a càrrec de nens i nenes, totalment vulnerables. Son pocs, però no n’hi pot haver cap. 

Wednesday, August 10, 2016

 

INESTABILITAT PERMANENT - art. Nació Digital Solsona



INESTABILITAT PERMANENT.
A l’espera de veure què passa a nivell de govern central, a Catalunya, cada vegades és més evident el retorn a les urnes ,tant bon punt l’antiga Convergència s’hagi refet, una mica de les ferides del seu Congrés. Ja no hi ha cap altra excusa per no dissoldre el Parlament que aquesta.
Cada dia, cada setmana , assistim a un reguitzell de declaracions i desencontres entre Junts x Sí, i la CUP, per una banda i dintre de la pròpia coalició de govern, per entendre que la Moció de confiança, segons ERC hauria de produir-se abans de la Diada de l’11 de setembre, i no el 28 com proposa el President.
Però, és que per la CUP la moció de confiança no és el més rellevant, sinó el full de ruta. Es a dir, volen saber perquè pot servir la continuïtat del President, sinó queda clar cap on vol portar el país o el govern. I de fet té la seva lògica el que demana la CUP. Si es va dir que en 18 mesos la desconnexió d’Espanya s’hauria decidit, ja portem la meitat del temps perdut i no es veu cap intenció d’arribar a la fita proposada, amb un mínim de garantia.
Estem, doncs, en un punt de bloqueig, sense visió de poder-lo desencallar en els propers mesos. La situació és tant enrevessada que no sembla imaginable trobar-li el desllorigador. I en aquesta situació és evident que el govern no governa, simplement passa el temps, a l’espera d’algun efecte miraculós. La inestabilitat és permanent i pot durar molt perquè el que no farà el president és dissoldre el Parlament sinó veu la possibilitat de millorar resultats electorals. I com que la reedició de la coalició amb ERC, tampoc és factible, la sortida és esperar i veure.
De fet res pitjor per un país en crisi, que tenir el govern també en crisi, i un Parlament potes enlaire. Com ex diputat faig un seguiment de les tramitacions parlamentàries i fa pena veure en què s’ha convertit la màxima institució catalana, arran les darreres eleccions. Res funciona, tot està parat, i no per vacances sinó per incapacitat per presentar iniciatives que puguin ser valorades, debatudes i convertides en lleis. No hi ha impuls intern, ni demanda externa, de manera que impera el principi de “qui dia passa, any empeny”, fins principis de setembre en que tornarem a parlar de la moció de confiança i altres temes relacionats, com la necessitat de poder plantejar el pressupost per l’any vinent.
Mentrestant, amb el pressupost 2015 prorrogat, es tapen forats, però no es pot impulsar cap iniciativa mínimament rellevant. No solament per falta de pressupost sinó també per l’endeutament que ofega tota possible inversió.

Davant aquest panorama, no és estrany el desencís de la gent. De tota la gent, tant si son independentistes, com si no ho son, perquè veuen el país en situació de paràlisis total. Si algú creu que es pot governar en base a declaracions, va errat. La gent ja no vol escoltar més paraules, sinó vol fets, conclusions, decisions. Estem, doncs, en una inestabilitat permanent que no es pot allargar indefinidament. A nivell de previsions, dono un any més per mantenir aquest bloqueig, però no més enllà. Si superats àmpliament els 18 mesos per la promesa desconnexió res ha passat, algú haurà de tirar la tovallola i marxar cap a casa, per donar peu a un replantejament global de la situació , canviar d’estratègia i tirar per una altra banda. Temps al temps. 

Monday, August 08, 2016

 

CAIXER INACTIU - BORREDÀ



CAIXER INACTIU.
Fa una setmana se’ns va comunicar el canvi de l’actual caixer automàtic, de CX, situat al carrer de l’església, per un altre de més nou i modern, per la qual cosa uns operaris varen venir a estudiar l’emplaçament.
Portat el nou caixer, se’l varen tornar a emportar sense fer la substitució. Es un greu problema no tenir caixer, per la qual cosa he demanat informació a responsables de CX, els quals m’han dit que la connexió actual d’internet és clarament deficient i el nou caixer no pot funcionar amb una línia tant deficitària. En aquests moments estan fent gestions per millorar la xarxa i així poder fer la substitució.
He demanat poder posar en marxa el vell, en un moment tant necessari com és en el mes d’agost. M’han promès estudiar la proposta i dur-la a terme en poc temps. Confio en que en dos o tres dies quedi el tema resolt, mentrestant esperem l’arribada d’un nou caixer.
Borredà, 8 d’agost de 2016.

L’Alcalde, Joan Roma i Cunill.

 

TORNA L'AIMS A SOLSONA- art. Nació Digital Solsona



TORNA L’AIMS PER CATORZENA VEGADA.
Pels qui no coneguin l’AIMS ( Acadèmia Internacional de Música de Solsona) val la pena se n’informin i aprofitin aquests dies d’agost ( del 10 al 22) per “consumir” música de gran qualitat i varietat. Jo en sóc un dels addictes i francament dona enveja com una petita ciutat de la Catalunya rural, és capaç d’acollir un festival de primera divisió.
Es fantàstic veure durant aquests dies un munt d’estudiants de música, de totes les edats, i totes les procedències, recórrer la ciutat amb violins, violes, violoncel,...per anar cap un assaig o directament a un dels múltiples concerts que es poden escoltar a Solsona, mateix o a molts pobles i ciutats de l’entorn. De fet en aquests pocs dies, el nombre de concerts és extraordinari, en quantitat i qualitat.
M’agrada anar a alguns dels assajos, en una sala plena de públic , entre mig d’altres estudiants que volen veure com ho fan companys seus . I és encantador parlar amb joves músics procedents del Japó, Xina, EUA, Rússia, etc, per saber quines aspiracions tenen o com s’ho han fet per aconseguir una plaça en el festival.
En fi, tenim un país ple de músics, i ple d’iniciatives musicals que es mouen en mig d’immenses dificultats. El dissabte passat vaig anar al Santuari del Miracle ( Riner) per escoltar un dels grups que participa en el Festival de Música Antiga dels Pirineus. Una altra iniciativa valenta que acosta la música a pobles i poblets d’un territori immens. I et demanes com poden sobreviure, en plena crisi, grups d’una elevada qualitat i que tanmateix tindran ben pocs concerts contractats.
I ahir, diumenge a la tarda, a la Parròquia de Sant Esteve de Comià ( Borredà) vaig anar a presentar i escoltar un duo format per Núria Cols ( veu) i Jordi Farrés ( guitarra) amb un programa de Boleros. Un concert d’excel·lent qualitat i sensibilitat, organitzat per celebrar la festa major de la Parròquia. A partir d’ara, cada primer diumenge d’agost, organitzarem un concert, amb algun dels músics, col·laboradors habituals del compositor Carles Cases que viu a la rectoria de la parròquia. Es una bona manera d’escoltar bona música, i alhora promocionar els seus protagonistes.
I això em porta a esmentar la reducció brutal d’ajudes a la cultura, en general, i a la música en particular. Les subvencions habituals en èpoques passades a les escoles de música, i als esdeveniments culturals, s’han reduït fins arribar a xifres ridícules. Es més, en molts casos, s’han suprimit totalment, de manera que moltes escoles han hagut de tancar i altres sobreviuen amb recursos municipals o d’algun patrocinador, però en mig d’una precarietat que no garanteix el seu futur.

I tanmateix la cultura crea riquesa evident. Fa moure un públic afeccionat, capaç de fer centenars de quilòmetres per anar a escoltar un concert, en concret. I porta gent al poble o a la ciutat organitzadora, i dona a conèixer realitats poc conegudes. En resum, ofereix sensibilitat i alhora aporta activitat. I sinó us recomano anar a Solsona aquests dies del festival per comprovar com canvia la fesomia de la ciutat i fins a quin punt s’incrementa l’assistència a les activitats , lligades a la música. Aquest any compleixen 14 anys. Els desitjo molts més anys més de vida. Allà ens hi trobarem. 

Friday, August 05, 2016

 

FRIVOLITAT - art. Regió 7

FRIVOLITAT .
El que menys s’espera en temps de crisis econòmica i institucional, és veure com la frivolitat s’apodera de les màximes institucions del país. Parlo ara de Catalunya, tot i que aquesta acusació és perfectament traslladable al Madrid polític.
Veure en que s’ha convertit el Parlament de Catalunya, màxima institució del país, en uns moments en que hauria de ser el far que il·luminés el present i el futur, és més que preocupant i mostra el progressiu declivi de la política seria, prudent i al servei del conjunt del país, i no d’una part d’ell.
Escenes com les de mostrar alegria per l’abandonament de la Cambra catalana, per part de Junts x Sí, i la CUP, quan marxen els Grups Parlamentaris del PP i C’s, és trista. O grans aplaudiments al final de la votació de les conclusions de la Comissió d’Estudi per les propostes de “desconnexió”, amb mig Hemicicle buit, sense haver votat el Grup Socialista i amb els vots en contra de CSQP, és insòlita. Una imatge mai vista ni imaginada pels qui hem format part del Parlament.
Un Parlament que no legisla, que no actua com supervisor i controlador d’un govern de la Generalitat que simplement vegeta. Amb l’excusa de la no aprovació del pressupost 2016 no hi ha novetats governamentals, ni iniciatives parlamentàries per tirar endavant projectes concrets. Tot està parat, tota està a l’espera d’un futur imaginat, somiat o inventat per uns pocs capdavanters d’un procés amb constants canvis de rumb.
I malgrat tot, hi ha el convenciment que el procés avança per bon camí, amb pas segur, malgrat trencar totes les lleis elaborades i aprovades pel Parlament de Catalunya. Lleis vigents i d’obligat compliment, en primer lloc pel propi Parlament, i tot seguit pel govern de la Generalitat i per la resta d’institucions del país. Però heus aquí, com surten nous intèrprets de les nostres lleis per justificar el seu incompliment. Es en aquest punt on crec que rau l’immensa frivolitat dels dirigents actuals, tant parlamentaris com del govern.
Que la presidenta del Parlament pugui arribar a dir que ella no pot impedir una proposta en l’ordre del dia, o posar a votació un determinat punt, simplement perquè li demanen un parell de grups de la Cambra, demostra, o una ignorància plena del Reglament, o autèntica mala fe. Si fos per ignorància, té lletrats al seu servei que li poden aclarir qualsevol dubte en qualsevol moment, per això hi son i per això estan àmpliament capacitats per interpretar el Reglament. Però és que tots els qui ostentem el càrrec de president d’una institució, sabem o hem de saber les responsabilitats del càrrec.
Els alcaldes ostentem el títol “d’alcalde – president” per quan som els qui elaborem l’ordre del dia dels Plens municipals. Ningú més ho pot fer. Posem els punts que per llei han d’anar al ple, i si algun no compleix els preceptes legals, no l’hi posem. I és l’alcalde – president qui dirigeix, modera i acorda el funcionament del Ple i posa a votació els punts que considera adients, i és ell /ella el responsable de posar o no a votació el que pertoca. No ens excusem en cap subterfugi per no complir amb les nostres funcions, i qui ho faci, allà ell /ella amb les seves responsabilitats.

Aquí, la presidenta fuig d’estudi, i s’empara amb una justificació absolutament frívola. Si li demanen, ella actua, ni que sigui en contra de les seves obligacions legals. I els que es queden a la votació celebren alegrament el “triomf”de les seves propostes, sense advertir la gravetat de la situació en que han posat la Cambra Catalana, i amb ella al propi govern de la Generalitat. Creuen que Madrid està molt lluny, i que el desprestigi del govern central, els permet actuar com si res no funcionés, i podessin actuar amb total impunitat. Greu error i greu posicionament perquè fets com els viscuts han empitjorat la imatge interna i externa del procés català. Menystenir i fins i tot despreciar el Tribunal Constitucional tindrà greus repercussions, com ben aviat veurem. Però és que apel·lar al TC per demanar empara per no haver de retornar 44 obres al Monestir de Sixena (Aragó) o fer el mateix per reclamar grup parlamentari al Congrés per part de l’antiga Convergència, perquè suposa perdre un grapat de diner, mostra l’extrema frivolitat dels partits i dirigents que governen el nostre país. Si algú creu que el procés està en bones mans, ben aviat en veurà els resultats.

 

JJOO BCN 92 - RECORDEM-LOS- artl blogesfera socialista

JJOO BCN 92 – RECORDEM-LOS.
Avui dia 5 d’agost de 2016, Gran Acte d’obertura dels JJOO a Río de Janeiro al Brasil. Es un bon dia per recordar els nostres, els del 92, un dels millors de la història, ara que en tenim ja molts de fets com per poder-los comparar. L’explicació donada per Samaranch, no era únicament per quedar bé sinó perquè realment varen ser esplèndids.
Però com sempre passa, l’èxit té molts propietaris i el fracàs, molt pocs. En el cas nostre, ja ningú vol recordar els constants pals a les rodes posats pel Govern de la Generalitat amb Jordi Pujol de president. Qui ho recorda ? Qui ha demanat mai perdó? Quantes vegades l’Alcalde Maragall va haver de superar tota mena d’obstacles per trobar suficient finançament o per poder fer obres de gran volum i grans canvis urbanístics ? Qui recorda l’antiga Barcelona, amb l’actual, després de deu anys d’obres immenses amb més de un bilió de les antigues pessetes invertides en la seva transformació ?
Qui no recorda el curtmetratge d’uns 10 minuts en el qual es veia el canvi radical de la capital en matèria de carreteres, infraestructures, equipaments i serveis ? I ara que tants casos de corrupció i mala gestió van apareixent en tota la geografia espanyola, i catalana, quin exemple de bona gestió i eficient despesa en la preparació de la ciutat per rebre els JJOO, i en dur-los a terme  ¡
Va bé recordar vells temps i velles maneres d’actuar quan ara alguns volen donar lliçons de com s’han de fer les coses ¡¡¡
Els qui teníem càrrecs institucionals en aquells anys , varem ser testimonis de multitud de projectes, amb multitud de dificultats per poder-los dur a terme , malgrat tractar-se d’un projecte de país. Semblava que res hauria d’aturar uns “projectes nacionals” i tanmateix els problemes varen ser immensos. I cal recordar també com alguns dels que ara tant prediquen per tenir una presència internacional, en aquells anys predicaven que el català quedaria “tapat” pel castellà o l’anglès. O que Barcelona no apareixeria amb prou potència a nivell mundial, o quedaria espatllada per tantes obres ...
Les inversions fetes en aquells ja llunyans anys, varen posar BCN en un dels primers llocs de l’escena mundial. Un lloc que perdura i que ha estat font de riquesa i atracció de turisme i inversions durant tots aquests anys. La BCN potent d’avui, prové en bona part de la BCN vista per centenars de milions de persones arreu del món. La marca BCN és sinònim de prestigi i atractiu. Una marca tant forta que ara li toca fer front a un excés d’èxit i a la necessitat de replantejar el futur.
I si en els JJOO, abans i després varem tenir equips de govern sòlids, ben preparats i amb les idees molt clares, no veig el mateix en els qui estan al capdavant de la ciutat. Estem veient imatges no desitjades, dubtes poc adients en qui governa, i una sensació de falta de cohesió i claredat com per emprendre una nova etapa en el camí de la ciutat.

Hem passat ja més d’un any de les darreres eleccions municipals, i existeixen massa dubtes sobre cm encarar el futur. Es lògica la preocupació de tots els barcelonins, i de fet, de tots els catalans. Però bé, aquest és un altre tema. Avui, he volgut recordar aquells anys d’entusiasme, lideratge, i impuls per projectar la imatge d’una ciutat, i amb ella de tot un país. Ho varem aconseguir. Es lògic recordar els protagonistes d’aquella gesta, presidida per Pasqual Maragall, però amb sòlids companys de viatge, que ho varen fer possible. Que els de Río vagin el millor possible. 

This page is powered by Blogger. Isn't yours?