Monday, December 07, 2015
MANCA D'EFICÀCIA EN LA GESTIÓ - art. Nació Digital Solsona
MANCA D’EFICÀCIA
EN LA GESTIÓ :
Treballar i viure 7 anys a Suïssa serveix per poder comparar les maneres de
gestionar la cosa pública i la privada, en comparació a com ho fem aquí. No
parlaré de la gestió privada perquè em vull centrar en la pública, la que més
conec i la que més pateixo en tant que alcalde d’un poble petit.
A Suïssa, la racionalitat, la austeritat i l’eficàcia son marques de la
casa . A nivell públic i privat, però especialment en totes les administracions
que se senten integrades totalment en la societat, i per tant vigilades i
controlades permanentment. Es impensable perdre i fer perdre el temps als
ciutadans per culpa d’una mala organització interna. Per tant, sempre procuren
trobar la via més ràpida i eficient per resoldre els temes plantejats.
No podem dir el mateix aquí.
A nivell municipal s’ha fet un immens esforç de racionalització dels
serveis i s’ha procurat deixar molt clar on s’ha d’anar en cada moment per
resoldre qualsevol gestió. Com a norma general, els ajuntaments estan ben gestionats
i ben organitzats.
No és així, en el cas de la Generalitat.
Amb l’excusa d’una suposada descentralització cada
Departament o Conselleria, ha muntat Serveis Territorials, que més que un
servei son un entrebanc. Els alcaldes preferiríem anar directament a Barcelona,
que no pas a Manresa, Lleida, Girona...fent passos intermedis que poden
allargar-se setmanes, i en alguns casos mesos sencers.
Aquesta organització suposa un encariment notable de la despesa pública,
però sobretot un entorpiment del funcionament del país. A dia d’avui, és
impossible predir quan pot durar la tramitació d’un expedient en el qual hagin
d’intervenir dos, tres, o més Departaments de la Generalitat.
Impossible , perquè cadascun té el seu propi ritme, la seva
pròpia organització i manera de fer, fins al punt que tot sovint quan un
expedient té tots el documents requerits, n’hi ha alguns que han prescrit... i
s’ha de començar de nou.
Qui explica al ciutadà les causes d’aquesta mala praxis ? Sovint ens toca
fer-ho als alcaldes, tant indignats com el propi ciutadà per unes actuacions en
les que no hi tenim cap culpa. El principal motiu d’aquesta manera de fer prové
d’una mala organització interna dels Departaments de la Generalitat , però hi
ha altres causes, tant o més greus. La més complicada, és la inflació
legislativa. Aquest nostre país s’ha obsessionat en fer lleis i més lleis,
moltes d’elles tant “ambicioses” que son d’impossible aplicació perquè el país
no està preparat ni té els mitjans tècnics, ni econòmics per dur-les a terme.
I aquest és un dels motius principals dels retards, contradiccions i
confusions en els informes, decisions i autoritzacions d’obres, projectes i
activitats demanades per ajuntaments o particulars. La maranya legislativa
complica les interpretacions i immobilitza els tècnics, a l’espera
d’aclariments dels superiors, per por de conflictes o intervenció dels
tribunals.
El resultat és una pèssima gestió de la cosa pública, que tira per terra
multitud de projectes que son abandonats per la pèrdua de temps i diners que
significa anar de Serveis en Serveis fent col·lecció de tots els documents
requerits. Moltes vegades s’ha parlat i promès de desburocratitzar la Generalitat. Ho
hem sentit, però no ho hem vist. Es un dels grans reptes pendents.