Saturday, April 11, 2015
PARTITS MEDIÀTICS -art. Regió 7
PARTITS MEDIÀTICS.
Estem assistint a l’aparició, potenciació i declivi de
partits sorgits de propostes molt personalistes, sense cap futur en el passat,
però que ara semblen tenir un prometedor futur per obra i gràcia de les seves
aparicions en determinats mitjans de comunicació, sobretot audiovisuals.
El cas més espectacular és el de Podemos, digne d’estudi i
reflexió pel que té d’experiment de laboratori universitari , amb una fulgurant
carrera de només un any i amb ànims de menjar-se el món mundial, almenys a
nivell d’Espanya.
Es interessant veure com es pot crear un partit, més ben dit
un moviment , fonamentat en les noves tecnologies , recolzat i reforçat per un
mitjà de comunicació potent que experimenta en potenciar-lo i impulsar-lo cap a
les grans institucions, començant pel Parlament europeu, com si fos un concurs
més de la seva programació.
Ens hauríem de demanar què i qui hi ha al darrera d’aquesta
inversió en imatge de la cadena televisiva, per demostrar la solidesa del
projecte que ven amb tanta intensitat i projecció. Es apassionant seguir aquest
experiment per comprovar si realment té èxit o acaba en un estrepitós fracàs.
Suposo que els amos de la cadena televisiva aposten per allargar el desenllaç
el màxim possible si això els hi dona més televidents i per tant més
publicitat. Però no ens enganyem, una aposta com aquesta ha de tenir major
ambició i objectius més elevats, que no vol dir més plausibles o més
interessants de cara els ciutadans, en general. Sovint, els interessos
mediàtics son incompatibles amb els populars.
Un altre partit que va sorgir d’una aposta totalment
personalista fou UPyD, de la Rosa Díez ,
ara en hores molt baixes pel fracàs a Andalusia, però sobretot per un
comportament totalment tancat i egòlatra de la fundadora. Passar del socialisme
a un centrisme molt especial i estrany, costa de vendre, i si a més el canvi
prové d’ambicions mal portades, per fracassos en el partit d’origen, el final
no pot ser mai positiu. Difícilment podrà sobreviure als profunds conflictes
interns, degudament airejats i amplificats per mitjans de comunicació que varen
jugar al seu favor, i que ara actuen clarament en contra.
I en una situació inversa es troba Ciutadans, ungits per
algunes mitjans de comunicació i àmbits empresarials com una força nova i
liberal que modernitza molts dels aspectes més envellits del PP, i copia
formules d’estats més moderns i més eficients. Se li ha de reconèixer
l’habilitat per parlar sense embuts i sense manies de temes considerats tabú
durant molts anys.
El que ens ha de preocupar als ciutadans en general és veure
com en pocs mesos es pot aixecar o enfonsar un partit, un moviment o un
experiment determinat ,en el camp de la política. No és igual vendre un
producte qualsevol, que vendre una força política de la qual pot dependre la
formació de governs municipals, autonòmics o central , sense saber quins
objectius exactes es persegueixen. Res és innocent en el camp dels mitjans de
comunicació concentrats en molt poques mans, amb una força brutal pel que fa a
crear opinió i impulsar decisions concretes. Tot el que és efímer sol ser poc
recomanable i malfiem-nos de solucions fàcils o de crítiques contundents fetes
per persones que mai han tingut responsabilitats polítiques. Siguem prudents i
confiem en que els partits amb base ideològica sòlida modifiquin comportaments,
estructures i projectes, abans de caure en partits sorgits dels mitjans de
comunicació.