Wednesday, December 04, 2013
TEMES RESOLTS. TEMES PENDENTS - art. Setmanari Berguedà
TEMES RESOLTS,
TEMES PENDENTS.
El costum general de criticar-ho tot, fa oblidar alguns temes resolts, en
temps i forma desitjades per tots els berguedans. Un exemple el tenim en el
canvi radical en la tramitació de la documentació per aconseguir l’exempció del
pagament per travessar el Túnel del Cadí. La decisió de reduir paperam i
allargar a tres anys la validesa de l’exempció és una molt bona decisió. Aquest
nou sistema estalviarà molts diners, en tràmits, viatges, pèrdues de temps,etc.
Per aquí haurien d’anar totes les administracions.
Un altre tema, sinó resolt, millorat és el de les notificacions o
autoritzacions per fer foc, en determinades èpoques de l’any. Si les noves
tecnologies han de servir per alguna cosa, és per evitar desplaçaments i
agilitzar tràmits. En aquest cas, poder-ho fer per via electrònica suposa una
evident millora de la gestió. Els ajuntaments tenen una mica més de feina, però
els ciutadans hi han sortit guanyant, que és del que es tracta.
Les renovacions de carnets d’identitat i passaports també han experimentat
una rapidesa i facilitat enormes, respecte el que era habitual, anys enrere, de
manera que en un sol viatge, prèvia concertació de dia i hora, el tema queda
resolt.
Podria seguir amb algun altre exemple de resolució de temes burocràtics,
però en queden molts d’altres que convindria seguissin el mateix camí.
En èpoques de matriculació d’alumnes, les peticions de certificats
d’empadronament, de convivència, o de distàncies als nuclis urbans, col·lapsen
la majoria d’ajuntaments. Segurament es podria trobar algun sistema molt més
adient per evitar tota aquesta paperassa, i considerar que si les condicions no
han variat, servissin els de l’any anterior.
El mateix cal dir respecte fotocòpies dels carnets d’identitat. En llocs on
la única fotocopiadora està a l’ajuntament, se’n fan un munt, per temes que la
pròpia administració podria resoldre, consultant la documentació oficial. I cal
recordar que existeix un decret pel qual s’eximeix la presentació de fotocòpies
del carnet, en aquelles administracions habilitades per fer les consultes
directament.
Altres sistemes a millorar sensiblement son tots els relacionats amb
petició d’ajudes, sobretot lligades a la llei de dependència, amb múltiples
documents que per persones grans suposen greus inconvenients. I amb
explicacions enrevessades no sempre comprensibles per persones amb formació
reduïda.
En resum, cada cert temps, el govern de torn promet reduir la burocràcia,
però passen els mesos i els anys, i el compromís queda en un calaix. Si en
alguns països del nostre entorn, donar d’alta una empresa pot suposar uns pocs
dies de gestions, pocs diners, i pocs maldecaps, en el nostre és a l’inrevés.
El promig de temps per tenir una empresa en condicions d’operar supera els cent
dies, amb múltiples gestions, tràmits i documents, quan tot hauria de ser molt
més ràpid i senzill.
Les noves tecnologies ajuden a tramitar millor, però el volum de
documentació encara és exagerada, i gairebé a tot arreu, el que compte és el
paper. Tenim encara un llarg camí per recórrer, si bé, queda provat que quan la
gent es mobilitza i reclama modificacions, al final s’aconsegueixen. Ens
pertoca a tots, proposar alternatives de millor funcionament, per fer-lo
realitat.
Joan Roma i Cunill, alcalde de Borredà