Wednesday, December 04, 2013

 

TEMES RESOLTS. TEMES PENDENTS - art. Setmanari Berguedà



TEMES RESOLTS, TEMES PENDENTS.
El costum general de criticar-ho tot, fa oblidar alguns temes resolts, en temps i forma desitjades per tots els berguedans. Un exemple el tenim en el canvi radical en la tramitació de la documentació per aconseguir l’exempció del pagament per travessar el Túnel del Cadí. La decisió de reduir paperam i allargar a tres anys la validesa de l’exempció és una molt bona decisió. Aquest nou sistema estalviarà molts diners, en tràmits, viatges, pèrdues de temps,etc. Per aquí haurien d’anar totes les administracions.
Un altre tema, sinó resolt, millorat és el de les notificacions o autoritzacions per fer foc, en determinades èpoques de l’any. Si les noves tecnologies han de servir per alguna cosa, és per evitar desplaçaments i agilitzar tràmits. En aquest cas, poder-ho fer per via electrònica suposa una evident millora de la gestió. Els ajuntaments tenen una mica més de feina, però els ciutadans hi han sortit guanyant, que és del que es tracta.
Les renovacions de carnets d’identitat i passaports també han experimentat una rapidesa i facilitat enormes, respecte el que era habitual, anys enrere, de manera que en un sol viatge, prèvia concertació de dia i hora, el tema queda resolt.
Podria seguir amb algun altre exemple de resolució de temes burocràtics, però en queden molts d’altres que convindria seguissin el mateix camí.
En èpoques de matriculació d’alumnes, les peticions de certificats d’empadronament, de convivència, o de distàncies als nuclis urbans, col·lapsen la majoria d’ajuntaments. Segurament es podria trobar algun sistema molt més adient per evitar tota aquesta paperassa, i considerar que si les condicions no han variat, servissin els de l’any anterior.
El mateix cal dir respecte fotocòpies dels carnets d’identitat. En llocs on la única fotocopiadora està a l’ajuntament, se’n fan un munt, per temes que la pròpia administració podria resoldre, consultant la documentació oficial. I cal recordar que existeix un decret pel qual s’eximeix la presentació de fotocòpies del carnet, en aquelles administracions habilitades per fer les consultes directament.
Altres sistemes a millorar sensiblement son tots els relacionats amb petició d’ajudes, sobretot lligades a la llei de dependència, amb múltiples documents que per persones grans suposen greus inconvenients. I amb explicacions enrevessades no sempre comprensibles per persones amb formació reduïda.
En resum, cada cert temps, el govern de torn promet reduir la burocràcia, però passen els mesos i els anys, i el compromís queda en un calaix. Si en alguns països del nostre entorn, donar d’alta una empresa pot suposar uns pocs dies de gestions, pocs diners, i pocs maldecaps, en el nostre és a l’inrevés. El promig de temps per tenir una empresa en condicions d’operar supera els cent dies, amb múltiples gestions, tràmits i documents, quan tot hauria de ser molt més ràpid i senzill.
Les noves tecnologies ajuden a tramitar millor, però el volum de documentació encara és exagerada, i gairebé a tot arreu, el que compte és el paper. Tenim encara un llarg camí per recórrer, si bé, queda provat que quan la gent es mobilitza i reclama modificacions, al final s’aconsegueixen. Ens pertoca a tots, proposar alternatives de millor funcionament, per fer-lo realitat.

Joan Roma i Cunill, alcalde de Borredà 





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?